www.bndestem.nl
Piet Raijmakers, Olympisch kampioen uit het Oost-Brabantse Asten, legt het aan een tafeltje op de VIP-tribune van Jumping Etten-Leur geduldig uit: "Paarden kun je 'lezen'. Wij zijn geen paardenfluisteraars, maar kennen wel hun gedachten.
Sommige zijn mijn beste vriend, andere niet."
Rinus Blom houdt intussen vanachter het tafeltje de prestaties van de combinaties in de ring nauwlettend in de gaten. De verkeersschoolhouder, evenals Raijmakers een boerenzoon en de drijvende kracht achter het vierdaagse concours hippique aan de Hoevenseweg, behoeft geen uitleg. Zonder woorden te gebruiken, begrijpen paardenmannen niet alleen hun dieren maar ook elkaar.
Bij de tiende aflevering van het springconcours, dat indertijd als eendagswedstrijd begon, zijn 1400 combinaties aan de start verschenen. Vanwege een schouderblessure heeft Raijmakers verstek laten gaan in het zadel. Zijn zonen, Piet jr. en Joep, hebben wel voor het prijzengeld gereden. Per dag hebben een kleine tweeduizend bezoekers de verrichtingen van ruiter en paard gevolgd. Om het evenement (begroting 275.000 euro) in goede banen te leiden, zijn bijna vijftig man in touw gekomen.
"Alles is hier super geregeld", zegt ruiter Marcel Willems uit het Limburgse Koningsbosch, "als je hier niet tevreden bent, kun je beter stoppen met paard rijden."
Top is de ondergrond in de wedstrijdring, die tegen alle weersomstandigheden is opgewassen. Bert de Ruiter uit Kampen, spreekstalmeester van beroep: "Deze all weather-bodem is uniek. Die tref je alleen op de allergrootste toernooien aan, zoals Aken, en hier."
"Alles is uitgegraven. Toen is drainage aangebracht. Grof zand erop, lagen van verschillende soorten zand daarop, een laag puin van dertig, veertig centimeter...", legt Blom geduldig uit. "Ze vragen me wel waarom maak je er geen internationaal toernooi van. Maar dan moet ik de regio laten vallen. En dat doe ik niet."