Bewindvoerder ziet nog kansen voor de drafsport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bewindvoerder ziet nog kansen voor de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:45

http://www.dvhn.nl

De door de rechtbank aangestelde NDR-bewindvoerder Christiaan Mensink (32) ziet kansen voor een rendabele draf- en rensport. Vandaar dat een van zijn eerste besluiten was de paardenkoersen vooralsnog gewoon te laten doorgaan. "Want als dat stopt, houdt alles op", zegt de Haagse jurist.

Mensink is sinds dinsdag bewindvoerder van de NDR (Nederlandse Draf- en Rensport), dat sinds die dag in surseance van betaling verkeert. Hij is zich nu nog in de zaak aan het verdiepen. "Ik wist tot het moment dat ik werd benoemd weinig tot niets van deze sport. Inmiddels weet ik dat het een buitengewoon fascinerende wereld is", aldus de advocaat.

Zijn eerste bevindingen zijn dat met name het wurgcontract dat de NDR met wedaanbieder Scientific Games Racing (SGR) heeft afgesloten de veroorzaker is van de acute financiële problemen. "SGR draagt een dusdanig klein deel van de weddenschappen af aan de NDR, dat die onvoldoende inkomsten heeft om overheadkosten, prijzengeld en dergelijke van te betalen."

Volgens de bewindvoerder gaat de rijksoverheid daarbij niet vrijuit, omdat die - tegen de gebruikelijke gang van zaken in - een wedvergunning aan SGR verstrekte zonder dat daarin was vastgelegd welk percentage het wedbedrijf zou afdragen. Mensink is dan ook van plan andermaal in gesprek te gaan met ’Den Haag’ over de gerezen problemen. Eerder klopten ook de NDR-bestuurders al aan voor financiële hulp, maar zij vingen bot.

Mensink die, zoals hij dat zelf noemt als een soort copiloot optrekt met het NDR-bestuur, gaat de komende tijd vooral in gesprek met betrokkenen. Hoe lang de surseance gaat duren, zegt hij niet te kunnen voorspellen. "Op 10 september is er een vergadering van de schuldeisers en daar valt het besluit of de surseance wordt gecontinueerd. Maar het is ook mogelijk dat er voor die tijd al een oplossing is. Ik verwacht dat er in elk geval tot 10 september wordt gekoerst. Tenzij ik voor die tijd word geconfronteerd met onvoorziene tegenslagen of lijken in de kast."

NDR-bestuurder Peter ter Borgh is erg verheugd over de samenwerking met Mensink. "De eerste gesprekken met hem geven me veel vertrouwen." Ter Borgh heeft dan ook goede hoop op een bevredigende afloop. "Maar we moeten het wel met z'n allen doen. Als er nu geen paarden meer worden ingeschreven voor de koersen, of massaal paarden worden uitgevoerd naar het buitenland omdat ze daar willen gaan racen, wordt het een heel moeilijk verhaal."

Verwant artikel:

[VN] NDR vraagt surseance aan; koersen gaan toch door

Judith_W

Re: Bewindvoerder ziet nog kansen voor de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:01

Ik hoop dat deze mooie sport er nu eindelijk bovenop kan komen en dat ze onder het contract uit kunnen met de SGR. Ik snap alleen niet zo goed waarom de verschillende ministeries geen medewerking willen verlenen, het lijkt me niet hun bedoeling deze sport kwijt te raken

macke

Re: Bewindvoerder ziet nog kansen voor de drafsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:40

Nee, maar als er zoveel opvreters, zakkenvullers , hersenloze inhalers aan het front zitten/zaten kan ik mij voorstellen dat de regering NEE roept. Jammer maar helaas . Ben echt benieuwd of er ooit nog schot in de zaak komt, misschien moeten ze ook maar voor een beker en een lintje gaan rijden.