Kleine verandering bij een ezel kan al reden zijn tot zorg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kleine verandering bij een ezel kan al reden zijn tot zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:32

http://www.levendehave.nl

Afbeelding
Twee ezels als rijdieren in Tadzjikistan
foto door Steve Evans

Een kleine verandering bij een ezel kan al reden zijn tot zorg en het inschakelen van een dierenarts. Dat was de centrale boodschap van een symposium voor dierenartsen over de ezel.

Het symposium was georganiseerd door studenten diergeeskunde aan de Universiteit van Utrecht en de Ezelsocieteit. Ezelexperts zoals Ellen Roelfsema, Paul Clark, en Ben Hart (Donkey Sanctuary) benadrukten het grote verschil tussen ezel en paard, zowel fysiek als wat betreft hun gedrag.

Ezels laten niet goed zien wat er met ze aan de hand is. Dat is lastig voor de houder en ook voor de dierenarts. Het stellen van een diagnose is niet eenvoudig. Als een ezel eenmaal laat blijken dat het niet goed met ze gaat, is het vaak al te laat. Hart vergeleek ezels en paarden met vrouwen en mannen. Vrouwen gaan door, ook al voelen ze zich niet lekker, mannen vragen direct om aandacht als er iets met ze aan de hand is.

Ander belangrijk punt dat naar voren werd gebracht: een ezel heeft gezelschap nodig. Het liefst een soortgenoot, maar een geit, een schaap of een koe kan ook. Als een ezel voor behandeling naar een kliniek moet, neem dan het ''maatje'' mee, luidde het advies. Dat vergemakkelijkt de behandeling van de ezel. Moet een ezel inslapen, geef de andere ezel(s) dan de kans afscheid te nemen. Dat voorkomt stress.

Tieneke

Re: Kleine verandering bij een ezel kan al reden zijn tot zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:47

Ik heb zelf twee ezels en een paard en ik merk het verschil ook.

Over dat van de kliniek: ook voor de gezonde ezel lijkt het me niet goed om ze te scheiden. Mijn ezels schieten in paniek als er nog maar een hek tussen hun beide staat...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:39

Vrouwen gaan door, ook al voelen ze zich niet lekker, mannen vragen direct om aandacht als er iets met ze aan de hand is.

tja... :D
Laatst bijgewerkt door Winged op 16-06-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:46

Die foto heeft nu niet echt iets te maken met het artikel, maar moet er wel om lachen: bitloos, boomloos, dat is hoe naturals het graag zien, toch? ;)

En nee, dit is geen aanleiding tot pro of contra natural-discussies...

On topic: Ik vind het goed dat er aandacht wordt gevestigd op de ezel, vaak een "achtertuin-dier" dat daar maar staat met wat geiten oid zonder dat de eigenaars veel verstand van zaken hebben... Maar goed dat heb je met alle diersoorten he...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:59

Jasmijn76 schreef:
Vrouwen gaan door, ook al voelen ze zich niet lekker, mannen vragen direct om aandacht als er iets met ze aan de hand is.

_O- Hij is goed...

Tja, bitloze en boomloze ezels... en een boomtak als wortelstok. :D

Vind het ook goed dat er aandacht voor de ezel gevraagd wordt hoor. Toch een beetje een 'achtertuindier' idd.

Dat had je vroegah met geiten ook, voor de geitenmelkerij boom. En dan was het soms moeilijk een VA te vinden die écht wat over die dieren wist.
'Een zieke geit is een dode geit', zeiden ze toen, maar dat kwam gewoon omdat die beestjes amper een fatsoenlijke diagnose kregen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:02

Jasmijn76 schreef:

_O- _O- Mooi stukje van die dierenarts :') Maarreuh, hij vergelijkt vrouwen wel met ezels :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:06

Maar wij zijn zo dom dat dát ons ontgaat... :P

eerlijk, ik word liever met een ezel vergeleken dan met een paard.

Een paard is mooi, maar dom.

Een ezel heeft misschien wat grote oren maar is slim en taai. :') (En ik zou ook best zo schonkig willen zijn. :D )

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:30

Heel goed dat er meer aandacht wordt gevraagd voor de ezel. Hoe vaak wordt het dier niet verwaarloosd,mishandeld of veel te zwaar belast[Brook Hospital ziet het elke dag].
Ook in Nederland wordt de ezel vaak aan z`n lot overgelaten en moet het in de kou en nattigheid staan. Nattigheid is iets waar de ezel niet tegen kan.
Dus hoe meer aandacht ,hoe liever het mij is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:26

Tallie_Ho schreef:
[size=18] Vrouwen gaan door, ook al voelen ze zich niet lekker, mannen vragen direct om aandacht als er iets met ze aan de hand is.

_O- _O- Mooi stukje van die dierenarts :') Maarreuh, hij vergelijkt vrouwen wel met ezels :')[/quote]

Laten ezels nou over het algemeen ook stukken slimmer zijn dan paarden. ;) :D

Goed dat er aandacht naar gaat, hopen dat veel minder mensen onvoorbereid een ezeltje kopen (vaak dan ook maar 1, helaas..)
Laatst bijgewerkt door Winged op 16-06-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:49

Ik heb bij de paarden veearts een sterretje achter mijn naam (ouwe zeur) omdat ik, als mijn ezel iets mankeert "het niet even wil afwachten".
Gelukkig heb ik de dierenarts van Artis bereid gevonden om de ezels als vaste klant aan te nemen. Hij is helemaal top en begrijpt dat een ezel geen paard met lange oren is +:)+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:02

Wat grappig Jasper, wij zitten ook bij de DA van Artis! Die is fijn hea. :D

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:04

Fanclubje maken? (Sorry, offtopic, kon het niet laten ;) )
Laatst bijgewerkt door Jasper op 15-06-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:05

Cap is eigen keus zeker? ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

Haha Jasper, goed idee. ;) Iig iemand die zeker goed met ezels omgaat. :j

@ JJ ik moest je reactie nog een keer lezen voordat ik de link legde. :+