Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:13

http://www.st-georg.de / Nieuwsredactie / http://www.abendzeitung.de


Afbeelding
Ludger Beerbaum en Coupe de Coeur
foto: Kit Houghton / FEI

Coupe de Coeur, momenteel het toppaard van de Duitse springruiter Ludger Beerbaum, heeft zich zwaar geblesseerd tijdens de eerste manche van het Duitse kampioenschap springen.
De hengst sprong een oxer, maar viel tijdens de landing dwars door de sprong waardoor verschillende balken braken en verwondde daarbij zijn rechter voorbeen.

Tijdens het aanrijden naar hindernis acht leek het al niet te gaan passen, maar het paard sprong toch. Coupe de Coeur viel tussen de balken op de grond waardoor Ludger Beerbaum onder het paard terecht kwam. Gelukkig stond de ruiter alweer snel op zijn benen en liep geen verwondingen op.

De hengst liep echter zwaar kreupel. In eerste instantie wilde het paard zelfs helemaal niet meer opstaan.
Pas nadat de nieuwe teamveterinair Dr. Jan-Hein Swagemakers een tijdelijk steunverband om het gewondde been had aangebracht, kwam Coupe de Couer toch met heel veel moeite overeind.

Het paard verliet zwaar hinkend de arena en werd direct naar de stallen gebracht, waar een rontgenapparaat klaar stond. Hierna werd het paard met spoed naar een kliniek gebracht.
Marco K'utscher en groom Marie besloten met Coupe de Couer mee te gaan om het paard rustig te houden. Eveneens zouden zij op die manier in staat zijn om Ludger zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de toestand van zijn paard.

Eigenaresse Madeleine Winter-Schulze kon haar tranen nauwelijks bedwingen toen het paard hinkend de arena verliet.

Ludger Beerbaum was tijdens de eerste twee rondes van het kampioenschap wel foutloos met zijn andere toppaard Couleur Rubin, maar daar wilde hij nu niet over praten. Zijn gedachten gaan uit naar zijn zwaar geblesseerde paard Coupe de Coeur.

Of het rechtervoorbeen gebroken is, is nog niet duidelijk. "Als het gebroken zou zijn, dan had hij waarschijnlijk helemaal niet meer op het been willen staan, maar nadat het steunverband was aangebracht probeerde hij het wel heel even," aldus een ge-emotioneerde Ludger Beerbaum.
Of de springruiter vandaag nog aan start zal komen tijdens de Global Champions Tour in Cannes is nog onduidelijk.

Otto Becker, springcoach van het Duitse team, was minder optimistisch: "Coupe de Couer staat nog in de kliniek. Het was opvallend om te zien dat het paard zijn gehele voorhand eveneens niet goed meer kon belasten. Om eerlijk te zijn ziet het er niet goed uit. We hopen maar op het beste."

Klik hier voor een foto van het ongeluk.

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:21

Blegh, wat een naar bericht ;(.
Ik hoop dat Coupe de Coeur goed zal herstellen, maar het klinkt vrij ernstig..
Arme Ludger en Madeleine. :(:)

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:21

Hé jakkes, 't zal je maar gebeuren. Hopen dat 't goedkomt met het mooie dier.
Ligt daar nu trouwens 'n balk doormidden? >;) jeutje ..

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:22

Verschrikkelijk. Heel veel sterkte voor Coupe de Coeur en eigenaresse/ruiter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:23

Die balk ligt inderdaad doormidden ja.
Dat zal een flinke klap geweest zijn :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:26

Elise88 schreef:
Hé jakkes, 't zal je maar gebeuren. Hopen dat 't goedkomt met het mooie dier.
Ligt daar nu trouwens 'n balk doormidden? >;) jeutje ..


Dat staat er toch... :+

Sterkte voor Ludger, vreselijk bericht..

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:26

Wat een nare foto ook.....
Dat moet echt hard gegaan zijn....volgens mij breekt zo'n balk niet al te makkelijk.
Hopen dat hij er bovenop komt...

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:30

Wat een vreselijk nieuws het is zo`n geweldig paard. Ik ga heel hard duimen dat het goed komt.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:32

Zo dat is wel een heel nare val zeg bah.. Hopelijk valt het toch uiteindelijk mee.

cojolly

Berichten: 1537
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:36

Jeeh ik hoop dat het uiteindelijk nog meevalt

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:37

Laatste nieuws:
Der Hengst zog sich eine Überstreckung des Vorderfuß- Wurzelgelenks und einen Bluterguss im rechten Vorderbein zu. Das ergab die Diagnose des Turnierarztes Heinrich-Georg Hassenbürger. Coupe de Coeur werde nach einer längeren Pause wieder in den Turniersport zurückkehren können, lautete die Prognose.
Hopelijk komt alles goed!

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:38

Heel veel sterkte aan Coupe de Coeur, Ludger en Madeleine!

Anoniem

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:39

He bah, dat is niet leuk :S

Volgens mij horen balken te breken bij een bepaalde druk...

Samy

Berichten: 11077
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:40

Gadsie, benieuwd naar de uitslag! Sterkte

devi786

Berichten: 418
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Essen - Wildert ( België)

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:46

Bah wat vreselijk !!!
Maar als we de update van Nebraska mogen geloven gaat het goed komen.
Duimen dus!!!

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:52

Ik heb even de duitse upate gelzen maar mijn duits is nou niet echt mijn taal. Maar ik haal eruit dat het niet gebroken is maar een bloeduitstoring en iets met het gewricht en dat het erg gezwollen is. En dat er zeker hoop is op een goeie afloop. Mara als iemand beter duits kan, graag zelfs.http://www.st-georg.de/news/detail.php? ... ectID=4949

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:59


elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:02

Ja dat las ik net ook niets gebroken of gescheurd ... maar idd flink gekneusd ... en bloeduitstortingen .. er stond ook dat hij vermoedelijk ook weer zou herstellen voor de sport ..

We hebben elkaar goed aangevuld denk ik zo met het vertalen van het duiste bericht !! :D

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:02

Citaat:
Glimpflicher als befürchtet verlief der schwere Sturz von Ludger Beerbaums Pferd Coupe de Coeur in der ersten Wertung zur Deutschen Meisterschaft in Balve. Wie die Untersuchung in der Tierklinik Telgte ergab, hat sich der Hengst vermutlich durch Aufschlagen auf eine Stange einen starken und schmerzhaften Bluterguss an der Hinterseite des rechten Vorderfußwurzelgelenks zugezogen. „Zum Glück ist nichts gebrochen oder gerissen“, sagte Heinrich-Georg Hassenbürger. Aber das Bein ist stark geschwollen. Zur Ruhigstellung bekommt Coupe de Coeur für die nächsten Tage einen Spezialschuh. Die Prognose sei günstig, so Hassenbürger, auch für weiteren Sporteinsatz. Dies gelte allerdings unter Vorbehalt, weil die Untersuchungen noch nicht abgeschlossen seine.


Gunstiger als gevreest liep de zware val van het paard van Ludger Beerbaum's paard af in de eerste omloop voor het duits kampioenschap in Balve.
Volgens onderzoek in de dierenkliniek in Telgte heeft de hengst vermoedelijk door het raken van een balk een grote en pijnlijke bloeduitstorting aan de achterkant van zijn rechter voorvoet hoefkatrol (?) gekregen. "Gelukkig is er niets gebroken of gescheurd" zei Heinrich-Georg Hassenbürger. Maar het been is sterk opgezwollen. Om de kwetsuur tot rust te brengen krijgt Coupe de Coeur voor de komende dagen een special beslag/hoefschoen. De prognose is gustig, ook voor verdere inzetbaarheid in de sport.

Voorgenoemde prognose is onder voorbehoud omdat de onderzoeken nog niet afgesloten zijn.

Even vrij vertaald, ben geen duits expert. ;)

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:03

Dag Anne dat heb je goed gedaan hoor !! :D

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:06

De hengst heeft een overstrekking van de voorvoet en het gewricht. En een bloeduitstorting in het voorbeen. Dat was de diagnose van de toernooiarts Heinrich-Georg Hassenburgers. Prognose: Coupe de Coeur zal na een langere pauze terugkeren in de sport.

Dit lees ik dat er staat.
Hopelijk komen er geen complicaties en keert hij weer z.s.m. weer terug in de sport.

groet,
Nebraska

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:09

Inderdaad samen komen we er wel!!! :D :D

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:39

tjees wat een nare val!!! En WAT een slim paard..... "ik doe effe helemaal niks, totdat jullie mijn been een beetje in het gareel krijgen"

Ik hoop voor hem dat het allemaal goedkomt, en ik hoop vooral dat hij zoveel moed blijft houden......

Veel sterkte voor alle betrokkenen

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:49

Wat een pech zeg.... Vond het een prachtig paard altijd....

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Springpaard Coupe de Coeur ernstig gewond na zware val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:54

Hopelijk komt het dan weer helemaal goed :j