Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:26

http://www.kwpn.nl



Op advies van de Fokkerijraad is het de hengstenkeuringscommissie, met ingang van dit jaar toegestaan om hengsten die excellent presteren tijdens de VION-Cup en Pavo Cup direct aan te wijzen voor het verrichtingsonderzoek.

De hengsten moeten echter wel in het verleden deelgenomen hebben aan de 1e bezichtiging. Achterliggende gedacht is om hiermee zeer goed presterende en foktechnisch interessante hengsten direct al de mogelijkheid te bieden voor deelname aan het najaarsonderzoek. De hengstenkeuringscommissie hanteert dezelfde criteria als bij normale aanwijzing, dus ook aan de exterieur- en de gezondheidscriteria moet worden voldaan.
Normaliter is het najaarsonderzoek alleen voorbehouden aan driejarige hengsten. Na de VION-Cup en Pavo Cup aangewezen vierjarige hengsten dienen deel te nemen aan een onderzoek van 50 dagen, vijf, zes en zevenjarige hengsten komen voor 21 tot 50 dagen naar het onderzoekscentrum.

Anoniem

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:42

Interesante beslissing! Ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Ik ga het zeker volgen!

sowieso

Berichten: 324
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Swolgen

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:46

ja maar ja wat is dan excellent presteren, ik hoop dat ze dat wel wat beter omschrijven, nu kan je er nog alle kanten mee op!

Anoniem

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:50

Daar zal een bepaalde score aanvast zitten, of iets wat echt uitblinkt. Dan gaan ze in overleg met de eigenaar, als die het ook waardig vind kan die naar Ermelo, als de hengst het daar niet zo doet als verwacht kan die zo weer naar huis.

Maar goed, ben benieuwd wat ze met verschillende hoeven etc doen, waar paarden er tijdens de 1e bezichteging op naar huis gestuurd worden...

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:55

Dit betekent niet dat alle goed presterende hengsten uit de finale van de PAVO-cup meteen aangewezen zijn. De hengstenkeuringscommissie bepaalt nog altijd zelf welke hengsten ze aanwijzen.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:14

Hm ik zou liever zien dat ze hengsten goedkeuren die op hoog niveau in de sport lopen.De Pavo selectie critiria vind ik nou niet bepaald een goede richtlijn voor de fokkerij.

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:26

Elisa2 schreef:
Hm ik zou liever zien dat ze hengsten goedkeuren die op hoog niveau in de sport lopen.De Pavo selectie critiria vind ik nou niet bepaald een goede richtlijn voor de fokkerij.



wat is hoog in de sport? lichte tour op grand prix?

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:36

Grand prix

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:55

Elisa2 schreef:
Hm ik zou liever zien dat ze hengsten goedkeuren die op hoog niveau in de sport lopen.De Pavo selectie critiria vind ik nou niet bepaald een goede richtlijn voor de fokkerij.

DAt doen ze toch al?
Briar en Lingh zijn daar voorbeelden van en het is dat de eigenaren van Totilas geen belang bij de dekdienst hebben...

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:57

Elisa2 schreef:
Grand prix


Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die dit niveau niet eens halen, dus denk dat je dit wel mag bijstellen.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:57

Pavo cup vind ik nou ook niet bepaald een goede criteria... En een goed sportpaard is nog geen dekhengst en andersom!

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:35

hilden1971 schreef:
Elisa2 schreef:
Grand prix


Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die dit niveau niet eens halen, dus denk dat je dit wel mag bijstellen.


Maar die hengsten worden geselecteerd op jonge leeftijd waardoor ze de natuurlijke bewegingsvorm zien,zonder een ruiter erop.Als ze dan toch gaan selecteren op "sportmomenten" dan vind het interesanter wanneer een hengst gp loopt en dus bewijst een bewerkbaar karakter te hebben en een functioneel lijf om het te behalen.+ de gezondheid om het te halen dan hoever hij zijn voorbenen eruit kan gooien op de pavo cup...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:38

Elisa2 schreef:
Hm ik zou liever zien dat ze hengsten goedkeuren die op hoog niveau in de sport lopen.De Pavo selectie critiria vind ik nou niet bepaald een goede richtlijn voor de fokkerij.


Zo is O'Brien ook ggk dus dat gebeurd al.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:38

liliputter schreef:
Pavo cup vind ik nou ook niet bepaald een goede criteria... En een goed sportpaard is nog geen dekhengst en andersom!


Volgens mij is het doel van het KWPN nog steeds om een goed sportpaard te fokken.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:40

Staat de deur nu open voor o.a. Spielberg, Dayano?

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:42

liliputter schreef:
Pavo cup vind ik nou ook niet bepaald een goede criteria... En een goed sportpaard is nog geen dekhengst en andersom!


Niet iedere hengst die goedgekeurd is blijkt ook een goede fokhengst te zijn!

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:01

TICKELS schreef:
Staat de deur nu open voor o.a. Spielberg, Dayano?

Volgens mij is Spielberg aangewezen maar heeft hij nooit verrichting gelopen.
Dayano heeft nog nooit de PAVO-cup gelopen.

Er lopen ook paarden GP met zo'n 60/61 procent die het vnl. op karakter doen, dat betekent niet meteen dat ze als sportpaard veel kwaliteit hebben.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:26

Vudress schreef:
TICKELS schreef:
Staat de deur nu open voor o.a. Spielberg, Dayano?

Volgens mij is Spielberg aangewezen maar heeft hij nooit verrichting gelopen.
Dayano heeft nog nooit de PAVO-cup gelopen.

Er lopen ook paarden GP met zo'n 60/61 procent die het vnl. op karakter doen, dat betekent niet meteen dat ze als sportpaard veel kwaliteit hebben.


Dayano stond toch al in Ermelo voor de verrichtingsonderzoek en heeft zich daar geblesseerd en is toen naar huis gestuurd? Ik graaf diep in mijn geheugen :D Volgens mij heeft Nijhof hem niet meer aangeboden omdat hij dan het hele verrichtingsonderzoek opnieuw moest doen terwijl hij er al bijna de hele periode op had zitten.

Heeft Spielberg wel deelgenomen aan de 1e bezichtiging?
Correct me if i'm wrong!

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:37

In de folder van Nijhof stond Spielberg ooit als aangewezen, nu is niet alles wat in de folders staat waar. Ik ging er voor het gemak maar vanuit.

Ik wist niet dat Dayano al in Ermelo gestaan had. Hij heeft zeker weten geen PAVO gelopen. Hij heeft wel in Belgie de jongenpaardencompetities goed meegelopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:53

Spielberg is aangewezen.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:27

Ik vind de PAVO cub ook geen goed idee. Hebben jullie de finale wel eens gezien. De wisselende ruiters geven de laatste bepaalende cijfers. De laatste die de cijfers geeft, bepaald dus wie er wint. Die ruiter weet namelijk hoeveel punten er nodig zijn om een paard winnaar te maken. Lijkt mij niet betrouwbaar en valide.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:55

Het gaat niet alleen om de paarden die overgereden worden maar om alle hengsten in de finale.
En er wordt niets rechtstreeks goedgekeurd vanuit de finale maar er wordt rechtstraaks aangewezen vanuit de finale en dat dan alleen door de hengstenkeuringscommissie.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verruiming selectieproces KWPN spring- en dressuurhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:28

Dus zet je hengst bij HP en zorg ervoor dat ie wint..Ik heb toch liever een minder goed bewegend paard met een goed karakter dan andersom..Als ie gp loopt is het exterieur inieder geval functioneel.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:13

Dit is een stap in de goeie richting lijkt mij.

Er vallen nogal wat fijne hengsten af tijdens de hengstenkeuring op 3-jarige leeftijd, op deze manier worden die paarden alsnog serieus bekeken.

Hengsten die lichte tour lopen worden trouwens ook serieus genomen door het KWPN! Niet verwonderlijk natuurlijk, we fokken uiteindelijk toch paarden voor de sport en niet om alleen maar naar te kijken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:12

krackertje schreef:
Dit is een stap in de goeie richting lijkt mij.

Er vallen nogal wat fijne hengsten af tijdens de hengstenkeuring op 3-jarige leeftijd, op deze manier worden die paarden alsnog serieus bekeken.

Hengsten die lichte tour lopen worden trouwens ook serieus genomen door het KWPN! Niet verwonderlijk natuurlijk, we fokken uiteindelijk toch paarden voor de sport en niet om alleen maar naar te kijken.


Ben het hier helemaal mee eens. Als een hengst er tijdens de eerste bezichtiging uitgaat kan dat zoveel oorzaken hebben, ze zijn dan nog zo jong.
En gezien de trieste oogst na de laatste verrichting is er duidelijk behoefte aan jonge hengsten met talent en vooral met gevarieerde afstammingen.

Begrijp alleen niet wat de foto van de oude Houston bij dit artikel doet :?