www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Waar de Nederlandse junioren en young riders afgelopen weekend in Wierden mooie sport lieten zien, viel dat bij de pony’s tegen. Voor de tweede keer op rij haalden de ponyruiters de tweede manche van de landenwedstrijd niet. De weg richting het EK lijkt nog een heel lange, met flinke hobbels, voor bondscoach Sven Harmsen.
Sven Harmsen onderkent dat hij momenteel een probleem heeft bij de pony’s. ,,Er zijn vorig jaar vier heel goede pony’s verkocht naar het buitenland. We hebben geen pony’s, die zomaar die plaatsen in kunnen nemen. Daarnaast heb ik momenteel veel ruitertjes die weinig of geen ervaring hebben. Ze zijn wel gemotiveerd en dat is een goed begin.” Harmsen heeft de afgelopen tijd al veel energie gestoken in het trainen van de pony’s en hun ruiters en daar gaat hij mee door. ,,Ik geef het nog niet op. Er zitten combinaties bij die gewoon weinig ervaring hebben, die kilometers moeten maken. Daar heb ik volgend jaar zeker weten een paar goeie aan. Normaal heb je een basis van twee of drie ruiters, die nog van het jaar daarvoor over zijn gebleven. Nu moest ik helemaal opnieuw beginnen. We moeten het vooral zien als een leerjaar voor een paar jonge aankomende talenten. Iedereen doet in ieder geval gruwelijk z’n best. Het moet allemaal precies passen en wie weet lukt het dan.”
Harmsen geeft aan dat de andere landen wel sterk zijn dit jaar. Als het gaat om de strijd voor de medailles zijn er volgens hem veel kanshebbers: ,,Ierland, Engeland, Duitsland, Frankrijk en vaak komt er ook nog wel een Scandinavisch land sterk naar boven drijven.”