You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:48

www.erway.nl / Nieuwsredactie


Afbeelding
Eigenaar Harrie van der Heide viert feest samen met Toscane en fans.
foto: www.1pknoord.nl

Met drie grasmeetings verreden in de drafsport is You Wish Toscane de absolute koning in het genre. De hengst komt woensdag 17 juni om 17.00 uur weer aan de start in Aduard. Met Maaike Wouda zal de hengst als favoriet vertrekken. Wie denkt dat You Wish Toscane wordt getraind in één van de vaderlandse topdraverstallen komt bedrogen uit. Eigenaar-trainer Harrie van der Heide uit Leek is de man achter het succes.

You Wish Toscane is het lot uit de loterij, vertelt Van der Heide. “Mijn vorige paard Trotting Paul heb ik verkocht. Ik kon op advies van kampioenspikeur Ruud Pools You Wish Toscane kopen voor hetzelfde geld. Ruud vond het een goed paard. Ik wil eigenlijk geen hengst hebben, maar met zo'n positief advies heb ik het toch gedaan.” Met uit een paar starts zes overwinningen en een flink aantal ereplaatsen heeft Van der Heide er goed aangedaan om te luisteren naar Pools.

“Ik besteed veel tijd aan het paard. Iedere dag van ongeveer half 9 tot half 1 ben ik op stal bezig met uitrijden, verzorgen. Ik rijd You Wish Toscane altijd in de bossen rond Steenbergen en Een. Iedereen kent mij daar wel. Op de lange lanen daar komt het paard tot zijn recht en dat betaald zich nu uit in de koersen. Dat gaat perfect. Verder hecht ik veel belang aan de medische verzorging. Regelmatig laat ik het paard nakijken en ook de tandarts komt minstens twee keer per jaar op bezoek. We zitten natuurlijk altijd wel in de mond van zo'n paard. Dan moet je er voor zorgen dat zo'n dier daar geen last heeft. Geen scherpe randen of zo.”

De afgelopen vier koersen is het feest voor Van der Heide en zijn ruime fanclub. “You Wish wint in een kilometertijd van 1.40 minuut in de zware klei van Eenrum en vliegt een paar dagen later naar winst in Groningen met een nieuw record van 1,16.2. Dat heeft zelfs mij verbaast. Dat je daarna ook nog in Hilversum en Hattemerbroek wint is natuurlijk geweldig.”

De winst in Eenrum was met leerling-pikeur Maaike Wouda die ook in Aduard de teugels in handen krijgt. “Na vier overwinningen krijg je automatisch de druk dat mensen verwachten dat je nu weer wint. Ik heb Maaike al gebeld dat wat mij betreft zij zich daar niet mee bezig moet houden. Je weet ook dat je op een dag weer geklopt gaat worden. En dat kan ook zomaar in Aduard. We hebben startnummer 1 en dat vind ik een nadeel. Je draait als laatste de baan op en moet dan maar zien dat je goed wegkomt. Lukt dat en kan You Wish Toscane de kop nemen, ja dan komen we een flink eind. Moeten we koersen vanuit het veld dan heeft het paard ook een goede kans maar heb je wat geluk nodig soms op een grasbaan. Ik heb er wel vertrouwen in. Wat vast staat is dat we er veel plezier aan gaan beleven.”

Van der Heide koerst graag in het grascircuit. Niet alleen in Nederland, ook in Duitsland. “Het grasseizoen was er altijd voor de paarden die op de andere banen net niet meer mee konden. Inmiddels lijkt het wel omgekeerd. Iedereen heeft het in de sport over het gras. Daar zijn de sponsoren, daar wil iedereen starten.” De grasbanen vervullen dan volgens Van der Heide dan ook een belangrijke functie in het trekken van nieuw publiek en het laten kennis maken met de sport. “Een ander voordeel is dat een baan als Aduard vlak bij huis is. Je bent er zo.”

Van der Heide was altijd enthousiast amateurpikeur. Tegenwoordig laat hij het rijden aan anderen over. “Ik heb eerder dit jaar nog een gelegenheidskoers gereden. Dan zit ik direct te kijken of alles wel goed gaat. Onbewust hou je dan toch je paard in en dan zijn de koplopers al weer een eind weg. Ik laat het rijden nu maar anderen over. Ik heb nooit gedacht dat ik ook zo kon genieten van mijn paard als een ander stuurt.”

Van der Heide heeft nog nooit zo'n paard gehad met zo'n lief karakter. “Ik kan rustig mijn kleindochter op zijn rug zetten bij een ereronde. Dat moet ook want een te druk of te heet paard kan ik niet aan in de training.” De vele vaak jonge fans zullen gespannen klaar zitten in Aduard als You Wish Toscane in de baan verschijnt. De eerste start is om 17.00 uur en ook voor mensen die nog nooit een draverij hebben bijgewoond is dit hippisch feestje in Aduard een absolute aanrader.

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Re: You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:07

Helemaal superr ;)
het is ook wel een toppaardje ;) :D

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:23

Leuk artikel zeg.

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:59

Heel leuk artikel!!

Eindelijk wat positiefs over de sport! :D

Ronald1982

Berichten: 621
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Tynaarlo & Amersfoort

Re: You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:16

Wat een super leuk artikel! :j

Geweldig voor de sport dit soort liefhebbers. Het is Harrie dan ook zeker gegund!

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:11

leuk artikel en super dat de draaf- en rensport naar nederland komt

puntje
Berichten: 307
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: pelican st maarten

Re: You Wish Toscane is de absolute koning op het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:32

You wish heeft vandaag op groningen wederom gewonnen !!