Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:11

www.horses.nl


,,Als een paard de hele dag kan fourageren, dan heeft hij minder last van chronische stress en levert een training meer resultaat op", zo legde etholoog dr Machteld van Dierendonck woensdagavond uit tijdens het forum Paardenwelzijn van het Groenhorstcollege in Barneveld. .,,Dat heeft te maken met het leerproces van het paard', verklaart de gedragsdeskundige.

De uitleg van Machteld is helder. ,,Je moet het leerproces van het paard begrijpen als ruiter of trainer. Een paard leert beter als hij weinig last van stress heeft.'' Paarden kennen twee soorten stress volgens van Dierendonck. ,,Chronische en acute stress. Acute stress is die kruiwagen die vlak voor hem omvalt en waar hij erg van schrikt. Voor chronische stress bestaan meerdere oorzaken. Als een paard te weinig sociaal contact met andere paarden heeft, levert dit hem chronische stress op.'' Van Dierendonck legde uit dat het in Zweden verboden is om paarden in een rijtje boxen te zetten met dichte wanden er tussen en uitzicht op een blinde muur. ,,Dat mag niet meer. In Zweden mag je geen paard alleen stallen en als er een rij boxen is, moeten ze elkaar kunnen zien.” Het is logisch dat de etholoog dus ook pleit voor veel sociaal contact bij de Nederlandse paarden.

Een andere oorzaak voor chronische stress is dat een paard te weinig fourageermogelijkheden heeft. ,,Paarden moeten de hele dag ruwvoer kunnen eten. Ik heb wel eens camera's op paarden staan 's nachts en ik kan je vertellen: ze slapen wel wat, maar ze zijn vooral wakker. En als ze wakker zijn, zegt hun hele wezen: 'je moet eten'. Daarom is het goed om paarden minder krachtvoer te geven en juist wel veel ruwvoer. De hele dag. Worden ze te dik? Hooibuik? Je kunt ze ook oud hooi geven dat is natgemaakt, ze stro laten eten of ze op takken laten knabbelen.'' Er is een hele rij chronische stressveroorzaakers voor paarden te noemen, maar naast sociaal contact en fourageren is er volgens Machteld nog eentje in de top drie: ,,de inconsequente ruiter.''

Van Dierendoncks' uiteindelijke conclusie is dat als je het chronische stressniveau van je paard in de training naar beneden weet te krijgen omdat hij geen constant hongergevoel heeft, hij veel beter kan leren en de training meer effect heeft.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:13

Logisch , zo werkt het bij mensen ook :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:40

Komen ze daar nu pas achter :+ Maar goed nu een of andere persoon met "grote naam" het heeft vermeldt gaat het misschien dagen??

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:43

Helemaal mee eens. Hopelijk worden er een hoop mensen wakker!!

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:02

ik had geen idee over wat het ging voor ik de laatste alinea las :D Gek woord! Maar ze hebben uiteraard wel gelijk

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:06

Dat klinkt gewoon logisch. Hoef je niet eens over na te denken, want dit wist ik.
En als je je paard genoeg beweging geeft worden ze niet té dik.
Mijn haffies staan van 7u s'morgens tot 19u s'avonds op de wei (en gaan van 19u tot +- 23 a 00 = slapenstijd voor eigenaar) in de zand weide en zijn ze blij dat ze toch nog 7 uur in hun stal mogen, waar ze weer een halve bussel hooi krijgen)
dus ze kunnen de hele dag lopen. En geloof me ze eten niet 12u aan een stuk! vaak staan ze gewoon te staan of te liggen, te rennen te kroelen of de bomen af te breken.

Een paard dat slechts 1 uur ofzo op de wei mag zal continue eten zo veel en snel het kan! Maar dat geld niet voor paarden die een dagelijks ritme hebben!
Ze zullen dan ook echt niet van je weg lopen als je ze komt halen, in tegendeel, staan ze na 19u nog op de wei , staan ze te ijsberen rond het poortje! en het mag niet langer duren, of ze breken dat ook af :D

Sociaal contact is zeker belangrijk voor een paard! En die paardenstands.. ja da wil ik niet aan beginnen want dan staan hier vier bladzijde, maar ik vind ze ook niet kunnen! Ik weet niet hoe het in nederland is, maar in belgie (de echte consumenten maneges) zijn ze barslecht! Als de "BIT-magazine " hier hun test komen doen hebben ze zéker - 3 sterren :D

Op uitzonderingen na dus!!

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:45

En naast het voorkomen van stress is hooi ook nodig tegen maagzweren en tegen (zand)koliek.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:24

hihihi oud, oud nieuws :D :D

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:32

Halleluja! Iets waar veel mensen nog veeeeel bewuster van moeten worden.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:32

Daarom is het goed dat het gepubliceerd wordt :j maar van mij mag er nog tien keer meer ruchtbaarheid aan gegeven worden. Maar niet iedereen heeft natuurlijk de mogelijkheid om deze situatie te creeeren

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:04

Het is in weze oud nieuws. Maar ik hoop wel dat het toch mensen wakkerschud!

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:14

Lijkt me wel errug logisch eigenlijk ....

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:24

Was een topavond!!

Het is inderdaad jammer dat zoveel mensen hun paarden nog maar 2x daags voeren, lange tijd in de stal opsluiten en daarmee de paarden in hun natuurlijk gedrag belemmeren.

Helaas komen deze mensen waarschijnlijk ook niet naar dit soort avonden

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:28

Dit is weer eens een onderzoek waarin bekend wordt dat je nat wordt als je in het water springt.

Een paard, maar geldt voor ieder dier (incl. mens), voelt zich het prettigst als hij zoveel mogelijk zijn natuurlijke gedrag kan vertonen. Ik sta er van te kijken dat dat soort dingen a.d.h.v. een 'onderzoek' bewezen moet worden.
Is volgens mij gewoon gezond verstand.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:41

En toch vind ik het frappant dat een vrij nieuwe pensionstal bij mij om de hoek, die dus nieuw uit de grond is gestamd, gekozen heeft voor:

boxen van 3,5 bij 3,5 met dichte wanden rondom, uitzicht op een kale muur en dichte tralies aan de voorkant?
Wat is daar in godsnaam de reden voor geweest?

(PS daarnaast zitten ze op een soort van industrieterrein en hebben ze 2 kleine vierkante postzegels gras, paarden komen dan ook niet dagelijks naar buiten. Zelfs niet in de zomer).

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:41

Ik denk dat onderzoek om het wetenschappelijk te bewijzen wel degelijk van belang is!

Er zijn zoveel mensen die hun paard verzorgen, zoals iedereen het verzorgt. Hoeveel paarden staan er bijvoorbeeld snacht binnen of op een paddock zonder eten?? Met wetenschappelijke onderbouwing kan je mensen bewijzen dat het anders 'hoort'.

Dit onderzoek is meer dan een: 'Nat paard in het water onderzoek'. Maar dat weet je wellicht niet als je de erg kortte samenvatting leest. Vreemd dat dat je kritiek kan leveren als je zelf niet na de avond bent geweest.. -:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:11

Ik vind deze bijdrage Machteld van Dierendonck nou niet direct van toegevoegde waarde. Heeft ze echt zoveel jaren moeten studeren om oud nieuws te verkondigen want dit is echt niet haar wijsheid maar 1 die al heel oud is.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:58

goh, en wat met sommige paarden die contstant ruzie zoeken met hun buren als er geen dichte wanden zijn? Moet je ze hun benen maar aan gort laten slaan? Of merries die moeten veulenen of een veulen hebben, hebben ook baat bij dichte wanden want anders vallen ze voortdurend de buurvrouw of man aan. Verder is het inderdaad oud nieuws

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:14

ik vind het altijd nog grappiger dat heel veel mensen het hardste roepen 'duh komen ze daar nu pas achter' en 'helemaal mee eens' (doel op niemand specifief in dit topic hoor)

terwijl er superveel grote stallen in NL zijn waar paarden wel 3 of 4 x per dag een hapje hooi krijgen (of nog minder)
en ook al krijgen ze veel, ze staan de hele dag stil in stal (ohnee dan komen ze een half uur in de stapmolen en ze worden uiteraard iedere gelongeerd of bereden) :+

denk dat ze dat ook eerst maar eens aan moeten gaan pakken!!!!

gelukkig zijn er steeds meer stallen die kiezen voor groepshuisvesting, inloopstallen, overdag de hele dag buiten, etc

edit: en paarden die slaan naar hun buurman moeten waarschijnlijk (in de meeste gevallen) meer naar buiten ;) misschien zijn ze dan wel de beste vrienden met de buurman!)

(en ja mijn paarden lopen allemaal 24/7 in een inloopstal met binnenkort de mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer eten)

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:41

Het was zeker een interressante avond, vond ook dat de presentaties van de verschillende mensen goed op elkaar aansloten.

Voor sommige mensen mag het dan oud nieuws zijn, toch kom ik met regelmaat op stallen waar paarden in donkere hokjes weggestopt worden en vooral krachtvoer te eten krijgen.

Er zijn dus nog veel mensen die het niet weten en die niet weten wat voor wezen een paard is. Die niet weten dat een paard een bewegingsdier is, die niet weten dat een paard 85% van zijn tijd wil eten, die niet weten dat een paard een sociaal dier is en ga zo maar door.

En paarden die andere paarden aanvallen door tralies heen hebben dus geen ruimte om weg te lopen van die ander, geen gelegenheid om zich af te zonderen als ze dat willen. Dat gaat bijvoorbeeld in een goed opgezette groepsstal wel, paarden moeten de ruimte hebben om anderen te kunnen ontwijken, dan hóeven ze de confrontatie niet aan te gaan, dat doen ze nl. zelf ook liever niet, dat doen ze alleen uit nood.

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:42

@ esther, ja dat bedoel ik nou ook!!!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:18

Oud nieuws?

Dan vraag ik me zomaar af hoelang het duurde voordat tot iedereen doordrong dat de aarde niet plat was (zelfs nu is er nog een organisatie die ons van het tegendeel wil overtuigen. :D :+ )

Dit nieuws krijgt pas antiekwaarde als de gemiddelde professionele paardenhouder van de behoeften van het paard doordrongen raakt.

Ik vind trouwens dat op stallen met veel verloop, er altijd wel een mogelijkheid moet zijn voor paarden om ze af te zonderen.
En merries die net een veulen hebben, hebben nou eenmaal specifieke behoeften waar in een traditionele boxenrij niet echt makkelijk aan te voldoen is (been there, done that)

Een box die voor de helft dicht is (aan de kant van de voerbak) maar aan de achterkant tralies heeft, scheelt al veel.
Dan kan een paard letterlijk even een plank voor zijn kop kiezen als ie even privacy wil en voernijd heb je ook veel minder.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Vaker fourageren verbetert het effect van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:42

Een paard privacy? Een paard in z'n eentje betekende opgegeten worden.. een paard is erop ingesteld sociaal te zijn en in een kudde te leven.

Problemen op stal kun je natuurlijk heel makkelijk oplossen door vriendjes naast elkaar te zetten.. ik heb helaas op stallen gestaan waar de voorkeur voor een bepaalde box werd bepaald door wat de eigenaar wilde of wat er over was. Er werd eigenlijk praktisch nooit rekening gehouden met vriendjes..

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:46

e_horse schreef:
Een paard privacy? Een paard in z'n eentje betekende opgegeten worden.. een paard is erop ingesteld sociaal te zijn en in een kudde te leven.

Dat klopt, maar ook binnen een kudde willen paarden zich wel eens even afzonderen, ze blijven in de buurt van de kudde maar gaan ergens staan dutten of apart van de rest grazen. Een kudde bestaat namelijk uit verschillende kleine groepjes van 2-3-4 paarden, waarvan de samenstelling ook nog wel eens wisselt. Pas als er gevaar dreigt gaan ze zich als 1 kudde opstellen. Kom maar eens een dagje de kudde bestuderen bij ons op stal.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:00

Of bij ons. :+

Paarden hebben ook zoiets als een rangorde en 'persoonlijke ruimte' en hoe ouder het paard/ hoger de rang, hoe meer ze erop staan dat anderen die ruimte niet zomaar betreden.
Als dieren dan constant te dicht op elkaar staan, geeft dat wel degelijk stress.

Het kan ook leiden tot stalondeugden.