Chardon Junior investeert veel in zijn pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Chardon Junior investeert veel in zijn pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:32

www.pzc.nl

Bram Chardon komt komend weekeinde met vier welshpony's en twee koetsen met een goed gevoel naar de menwedstrijden in Vrouwenpolder.
De zoon van viervoudig wereldkampioen IJsbrand Chardon greep vorig jaar oktober op manege De Eendracht de nationale mentitel in de klasse 2/3 en is dat nog niet vergeten.

"Ik denk dat het een fijn weekend wordt in Vrouwenpolder", zegt Chardon. "Het is de derde keer dat ik er kom. Vorig jaar greep ik er mijn eerste nationale titel. Zoiets vergeet je niet zomaar." Chardon-junior (bijna 16) rijdt met dezelfde schimmelpony's waarmee hij destijds de titel greep. Hij heeft er vijf, waarvan er vier in actie komen. De meeste zijn nog jong (4, 5, 5, 7 en 12 jaar) en moeten dus nog veel leren. "Ze zijn heel goed, we zijn er drie jaar naar op zoek geweest", vertelt Bram Chardon. "We hebben vooral gekeken naar wat ze kunnen in de dressuur, want dat is de basis. Het gaat al heel goed, maar het kan nog een stuk beter. Omdat ze nog zo jong zijn, zijn ze snel onrustig. Het is belangrijk dat ze veel ervaring opdoen, dat ze routine krijgen."

Bram Chardon is van plan nog lang te investeren in zijn pony's. Zijn eerste doel is om te promoveren naar klasse 4, het hoogste nationale en internationale niveau. "Het zal nog veel tijd kosten dat te bereiken", verwacht hij. "Het niveau ligt heel hoog en de concurrentie is groot. Op het laatste WK voor vierspan pony's waren de Nederlanders één en twee."

Drang om het met een paarden vierspan tegen zijn vader op te nemen heeft hij niet. Integendeel: "Ik wil niet tegen mijn vader rijden. We doen nu alles samen. Als mijn vader rijdt, help ik hem, en als ik rij, helpt hij mij. We zijn een team, geen concurrenten."

Bram Chardon zal het komend weekeinde zonder zijn vader moeten doen en ook zonder zijn moeder, die meestal achterop de wagen staat. IJsbrand Chardon is met een groot deel van de familie naar de wereldbekerwedstrijd in Saumur (Frankrijk) afgereisd. Bram krijgt nu hulp van een nichtje, zijn oudste zus Jeannette en van Ronald van Egmond, die al in 1988 op de wagen stond toen IJsbrand Chardon voor het eerst wereldkampioen werd.

Bram Chardon is één van de 65 combinaties die zaterdag en zondag in Vrouwenpolder van start gaan. Ze komen uit in tal van combinaties en klassen, van het enkelspan paard tot en met de vierspan pony in de klassen 1 (laag) tot en met 3 (het op een na hoogste niveau). Zaterdag rijden ze de dressuurproef en de vaardigheidsproef, zondag staat de spectaculaire marathon op het programma. Dat laatste onderdeel bestaat uit drie delen: een snel wegtraject van 7500 meter, een staptraject van 1 kilometer en een onverhard traject van 7 kilometer met 6 hindernissen.

De stichting nationale menwedstrijd Zeeland zorgt voor de organisatie. Domburger Christiaan Provoost, een van de nationale toppers in het enkelspan, is parkoersbouwer en wedstrijdleider. De wedstrijden op manege De Eendracht aan de Rijkebuurtweg beginnen beide dagen om 9.00 uur.

Maisie

Re: Chardon Junior investeert veel in zijn pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:56

leuk !!!

Ik ben er ook bij. Rijd hobbyklasse mee. Mijn vriend strart enkelspan pony klasse 1.

Heb er al zin in !!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:02

Dappere knul, dezelfde topsport in te gaan als zijn zeer succesvolle vader. Lijkt me erg ingewikkeld namelijk (altijd vergeleken worden/ jaloerse gezichten etc).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:06

troi schreef:
Dappere knul, dezelfde topsport in te gaan als zijn zeer succesvolle vader. Lijkt me erg ingewikkeld namelijk (altijd vergeleken worden/ jaloerse gezichten etc).

Wat een onzin, wie zou er nou jaloers moeten zijn n(degenen die niet kunnen presteren zoals hij), de kinderen springruiters gaan toch ook dezelfde sport in als vader, heel logisch als ze vanaf kind zijn niet anders weten.
Trouwens Bram zijn zusje doet het heel goed in de eventingsport dus ze zullen presteren wel in de genen hebben...

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:24

Echwel schreef:
troi schreef:

Wat een onzin, wie zou er nou jaloers moeten zijn n(degenen die niet kunnen presteren zoals hij), de kinderen springruiters gaan toch ook dezelfde sport in als vader, heel logisch als ze vanaf kind zijn niet anders weten.
Trouwens Bram zijn zusje doet het heel goed in de eventingsport dus ze zullen presteren wel in de genen hebben...

Ze hebben natuurlijk wel de beschikking over erg goed materiaal en faciliteiten, maar eerlijk is eerlijk ze werken er keihard voor en krijgen wat dat aangaat niets cadeau!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:31

Echwel schreef:
troi schreef:

Zo doorgaans zijn verreweg de meeste mensen die niet een bepaald niveau halen ondanks het wel heel graag te willen jaloers (in meer en mindere mate) op degenen die dat wel halen (helemaal als ze het gevoel hebben dat die ander meer mogelijkheden krijgt en ze dat eigenlijk niet eerlijk vinden).
Maar goed uit jouw reactie begrijp ik dat jij en degenen om jouw heen daar totaal geen last van hebben. Super! Vooral zo doorgaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:34

troi schreef:
Zo doorgaans zijn verreweg de meeste mensen die niet een bepaald niveau halen ondanks het wel heel graag te willen jaloers (in meer en mindere mate) op degenen die dat wel halen (helemaal als ze het gevoel hebben dat die ander meer mogelijkheden krijgt en ze dat eigenlijk niet eerlijk vinden).
Maar goed uit jouw reactie begrijp ik dat jij en degenen om jouw heen daar totaal geen last van hebben. Super! Vooral zo doorgaan.

Denk dat je de mensport niet kent want daarin heerst geen jaloezie je kunt allen hetzelfde bereiken met inzet en tijd

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:45

dit stuk kwam me nou zo bekend voor.... heb ik het vanochtend bij mijn ontbijt nog in de pzc gelezen.... :+
maar ben benieuwd hoe die het gaat doen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:59

Leuk om te horen!!

Echwel, in de mensport heerst wel jaloerzie hoor. Ik ga vaak met Ben mee en dan merk ik het heel erg. Maar dat is wel klasse 4.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:03

Toe nou Hafjelinger je wil me toch niet gaan vertellen dat er iemand jaloers is op Ben :D :D
En ook in de klasse 4 gaan de rijders gewoon met elkaar om, zeker in de pony klasses

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:26

Materiaal kun je kopen.
Talent niet ;)

En deze jonge heeft talent.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:30

Amen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ik had het niet beter kunnen zeggen..
Altijd bovenaan de uitslagen..
Denk dat degeen die altijd als laatste staan eerder zelf jaloers zijn dan dat een ander jaloers is op hen..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:35

BRAAMMM *\o/*

Haha := Maar even serieus. Ze werken er inderdaad heel hard voor en het is zeker verdiend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:41

BRAMM :cheer:

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:00

Idd Stef_Winston , ze werken er heel hard voor en ze verdienen het zeker! Het is ook niet zomaar een goedkoop kunstje.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:26

is idd verdiend. En ik vind ook dat er niet zoveel jalouzie is in de mensport. Dat vind ik juist zo leuk aan deze tak van sport.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:53

Echwel schreef:
troi schreef:

Niet geheel waar, zal wel iets in de gene zitten.
Het liefhebben van paarden. :D
Maar ze werken er allemaal keihard voor, en dat zie ik dagelijks met mijn eigen ogen ;)
Ook Bram steekt elke seconde die hij heeft in zijn pony's ;)
Ik kan voor deze familie alleen maar veel waardering tonen +:)+

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:21

Ik heb hem al 3 jaar achter elkaar zien rijden en vind dat hij het erg goed doet! Ook een erg leuk span!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:44

Maisie schreef:
is idd verdiend. En ik vind ook dat er niet zoveel jalouzie is in de mensport. Dat vind ik juist zo leuk aan deze tak van sport.

Eens, ik vond het een verademing om over te stappen van de dressuursport onder het zadel naar de dressuur mennen. De vriendelijkheid, sportiviteit en gezelligheid is echt geweldig. Iedereen is bereid te helpen. Zeker als beginner helpen ze door je eerste wedstrijden heen. Top.

joycevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:44

Onze stal ligt achter Chardon, ik zie Bram dagelijks oefenen! Zijn talent, motivatie, en een goede coach in combinatie met de juiste materialen brengt je heel ver! toch??

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:20

joycevg schreef:
Onze stal ligt achter Chardon, ik zie Bram dagelijks oefenen! Zijn talent, motivatie, en een goede coach in combinatie met de juiste materialen brengt je heel ver! toch??

Ik denk dat ik wel weet op welke stal je staat :j