Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:41

Wat ik heel vaak meemaak is als ik met mijn vriendin aan het rijden ben in de duinen, en dan heb je net even een stukje bosgebied, waar allemaal mountainbikers over het ruiterpad heen crossen. Ik ben bijna een keer tegen zo'n ventje aangereden toen ik in galop zat en hij zo overstak. Schelden dat die vent deed, maarja, er staat nergens dat ze daar mogen fietsen en wél dat het een ruiterpad is voor paarden. Of dat je er mensen met kinderwagens vind en kleine kinderen, én jawel op het ruiterpad. Sorry hoor, maar als er een bordje staat; VOOR RUITERS dan vraag ik me toch echt af wat je er doet. Als jij een keer op een voetpad stapt met je paard word je ook gelijk weggejaagd.

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:07

Was laatst aan het rijden in de buitenbak ligt meteen aan de weg eigenlijk. Was dat toevallig de route van de motors elfstedentocht, op pinkstermaandag. nou echt de meesten remden netjes af reden rustig langs, even zwaaien en als ze dan al een stukje voorbij waren gingen ze rustig weer wat harder rijden.

eigenlijk de meeste motorrijders, vrachtwagenchaufeurs, scooter rijders, en auto mobilisten die ik tegen kom op buitenritten, rijden erg netjes, en geven je de ruimte, remmen netjes af en zo. Zijn meestal de mensen waarje van verwacht dat ze netjes zouden rijden die je tegen vallen. En ook zeker andere ruiters die je zo voorbij vliegen.

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:14

Ik weet niet of alleen ruitergedrag meetelt of ook van mede ruiterpad gebruikers. Ik was in april met mijn paard op de veluwe op vakantie. Heb me de hele vakantie netjes aan de ruiterpadregels gehouden en nergens op fietspaden o.i.d. gereden.
Ben ik ergens op de hei aan het draven staat mijn paard ineens omgedraaid. Op het moment dat ik hem terug draaide wist ik waarom hij omgedraaid was. Er lagen namelijk mensen op het ruiterpad te zonnen _-:(

Dag later: was ik in het bos aan het rijden wederom op een ruiterpad. Er zat in dat pad een steile heuvel dus ik stapte daar omdat ik niet kon zien wat er aan de andere kant was. Toen ik bovenop was geloofde ik mijn ogen niet. Er waren daar kinderen op het ruiterpad aan het spelen en de ouders zaten er gewoon bij. Toen ik er wat van zei om die mensen op het gevaar te wijzen was ik degene die dan maar moest uitkijken 8)7 Ben blij dat ik stapte want weet niet hoe het anders met die kinderen was afgelopen....

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:21

TurdusMerula schreef:
Ik moet meteen denken aan de post die iemand hier al lang terug eens heeft geplaatst.
Diegene was wat aan de hand aan het stappen, tijdens haar trektocht; ik dacht dat het was om gewoon de benen even te strekken, er was in elk geval niets ernstigs...
En dat er toen bij een luxe zwarte auto een raampje naar beneden ging, om te vragen of ze misschien hulp konden gebruiken. En dat dat Beatrix was.

Dat heb ik precies zo gehad, maar dan met Kas van Iersel. Minder cool dan de koningin, maar toch leuk.:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 06:34

Leuk, zo'n onderzoek!
Ik weet nog van een keer dat ik met mijn tante aan het rijden was. We kwamen langs een wei, waar een paard zijn deken half af had gekregen. Het ding hing om zijn nek en het arme dier kon geen stap meer verzetten. Dus... Tante van haar paard af, die door mij laten vasthouden, en zij over het prikkeldraad geklommen. Gelukkig liep het paard niet weg voor haar.

Ik heb trouwens ook wel eens bijna iemand ondersteboven gereden hoor. :o Een meisje op haar pony, vastgehouden door haar moeder, broertje liep erachteraan.
Ik verzorgde de pony van een vriendin, en op dat pad mocht hij altijd zo hard als hij wou. Dus ik zat 'm al op te fokken, van ja ja we gaan zo. Kom ik de hoek om, nou hij neemt me een sprong en spurt weg! (Ik dikke lol natuurlijk.) Wat blijkt, hij is geeeek op andere paarden, wil altijd naar ze toe, dusja, hij had echt zoiets van jipppie!!!
Ik wist ondertussen niet hoe snel ik 'm terug moest nemen hahaha! Gelukkig is het een braaf dier en had ik 'm zo terug in stap. Maar dat was wel even een eng moment, had niet gedacht dat hij zo makkelijk terug zou komen. Ik zag mezelf er al vandoor gaan met kind en pony erachteraan.... :o

Met die pony gaan we trouwens vaker rijden, alleen het bos is vrij klein dus ja, we pakken ook de voetgangerspaden mee. Gelukkig is het eigenlijk altijd uitgestorven, maar als het druk is houden we het bij het ruiterpad. Je ziet er ook nooit een boswachter. Vind het onzin om maar een klein stukje bos te gebruiken als dat niet hoeft.

En eh, ik moet eerlijk gezegd wel bekenen dat ik het type ruiter ben dat keihard langs de weg crosst (je kan hier kiezen, polder of polder) en naar de voorste schreeuwd dat 'ie harder moet. :')
Maar, ik zal ook altijd netjes groeten.

Edit: Nog eentje... Iemand die altijd zonder cap buitenrijd (tja, is eigen keus hé) had laatst een bekeuring van 50 euro gekregen! Ik wist niet eens dat een cap verplicht was? Ik vind het echt onzin, je brengt toch geen anderen in gevaar door geen cap te dragen?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:40

Goed idee.

Heb wel enkele voorbeelden. Een positief voorbeeld: Moet zeggen dat hier in de buurt veel van die motorcrossers illegaal door het bos crossen maar dat ze eigenlijk altijd wel rustig langs de paarden gaan. Soms schrikken de paarden maar eigenlijk altijd nemen ze gas terug of blijven ze staan, totdat we voorbij zijn en dan gassen ze door.

Verder vind ik het wel vrij irritant dat ze uberhaupt door de bossen crossen want een herrie maakt het wel.

Een negatief voorbeeld: wij zijn met 3 ruiters buiten in stap... komt er een man aan op een karretje met een pony'tje ervoor. Hij is aan het draven. Op het lange pad gaat hij in een flinke galop. En nee hoor, omdat er 3 mederuiters aankomen stopt hij niet... nee hij gaat in volle galop op ons af! 2 van de 3 paarden schrikken en draaien vliegensvlug om! Het pad komt uit op een autoweg en we vliegen met 2 over de weg. We kunnen ze wel terugnemen. Gelukkig was het vroeg in de ochtend en waren er geen auto's maar anders.... pffff...

De man rijdt vliegensvlug door in galop! En nee, een sorry kon er niet eens vanaf! Schandalig!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:41

Citaat:
Edit: Nog eentje... Iemand die altijd zonder cap buitenrijd (tja, is eigen keus hé) had laatst een bekeuring van 50 euro gekregen! Ik wist niet eens dat een cap verplicht was? Ik vind het echt onzin, je brengt toch geen anderen in gevaar door geen cap te dragen?


Das zuur geld... dan toch maar een cap op voortaan :)

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:49

Ruiters die mensen in galop passeren vind ik zéér storend. Zowel als ik met paard ben als zonder. Onnadenkend en onverantwoord.

Ik zelf passeer altijd in stap, als er veel ruimte is in hooguit een rustig drafje, groet altijd en bedank mensen als ze bijvoorbeeld moeite doen om hun hond aan te lijnen en wacht altijd totdat ze de hond bij zich hebben. Dat vinden mensen altijd erg fijn en zo hou je het contact goed.

Wat ik verder erg vervelend vind is de door ons genoemde buurtactivisten. Wij hebben geen afgebakende ruiterpaden en mogen dus eigenlijk overal komen, dit tot groot ongenoegen van een groepje buurtgenoten (het 'natuurgebied' waar wij rijden is aangelegd rond een woonwijk en het komt dus voor dat wij langs de rand van de bebouwing rijden). Deze activisten hebben het lef om ons te fotograveren wanneer wij in de buurt van de huizen rijden, dit is mij al meerdere malen gebeurd. En als ik dan vol fatsoen vraag waarom meneer mij fotograveert krijg ik me toch een kwade reactie, niet normaal. Er is regelmatig geschreeuwd (na een hele reeks ongegronde beschuldigingen) dat ie de foto's naar de politie stuurt en aangifte gaat doen etc. Ik vind dit zo verschrikkelijk storend!
Maar aan de andere kant snap ik het wel een klein beetje. Er zijn namelijk ontzettend veel ruiters in de omgeving die niet zo vriendelijk en sociaal rijden. Daar komt het ongenoegen misschien voor een deel vandaan en dat vind ik jammer. Als iedereen zich aan fatsoensregels zou houden zou het een stuk prettiger zijn voor iedereen :)

Monatoetke

Berichten: 964
Geregistreerd: 18-07-08

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:24

Galop? Ik vind in draf passeren al vervelend!! Het paard wat ik nu wel eens bijrijd is echt niet sociaal en dan passeren ze rakelings in draf en wordt ze helemaal opgejut... :\

Ik passeer altijd iedereen en alles in stap en als ik het echt niet vertrouw ga ik er langs lopen.. en zo hoort dat ook.

haitze

Berichten: 315
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:25

ik heb mn ruiterbewijs gehaald,wat wij leerden was elkaar in stap passeren.
er zijn veels te weinig ruiters die dat doen,er zijn ook te weinig ruiters die de ruiter etiquette kennen.
wat mij stoort is de vele mountainbijkers op de ruiterpaden en die dan ook nog schreeuwen dat jij met je paard aan de kant moet gaan.
een poos geleden was ik met mn paard in appelscha,het was 2 graden boven nul en een oostenwind,dus echt koud.
mn fries was erg fris, dus van de opschieterige.
er reed voor me een man met twee friezen voor de kar,hij was aan het instappen.
hij keek achterom en zag me aankomen,hij schreeuwde rij hem dóóóóoóór,hij gaat goed.
ik moest lachen en heb dank je wel gezegd
dat was mooi werk.
ook heb ik meegemaakt dat er een gezin op een ruiterpad zat te picknikken,precies na een bocht.
ik zat er bijna bovenop,ben gestopt en heb hun uitgelegd dat het een ruiterpad was en ze beter tien meter terug konden gaan zitten,ik zal maar niet herhalen wat er gezegd werd,er was duidelijk onbegrip.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:28

Niet alleen ruiters die je in galop passeren, maar vooral menners die gewoon lekker stug doordraven over een smal paadje met hun 2-span en brede wagen _-:(

En mountainbikers zijn soms ook erg asociaal...laatst kwam ik een groep (het leek wel een studentenvereniging/vrijgezellenclub) die midden in het bos op een ruiterpad aan het fietsen waren, zodra ze mij zagen begonnen ze allemaal te schreeuwen: "Oh kijk, een páááárd!! :oo" En daar kan m'n pony dus niet zo goed tegen, ik had m'n handen vol om haar rustig te laten stappen, kreeg ik nog commentaar in de zin van: "Haar paard is wild, jongens! Pas op hoor!" :( En dan vooral vlak er langs racen _-:(
Laatst ook, reden we met z'n 2en over de weg, gewoon netjes aan de rechterkant, komen er opeens 3 fietsers van achteren (weer 3 mannen :')) waarvan er opeens 1 rechts inhaalt over een stuk grind, vlák langs m'n pony :oo Nou, ze schrok zich wild waardoor ik er bijna aflag....heel idioot.
Maar ik kom vaak zat ook positieve dingen tegen hoor :)) Mensen die hun hond meteen aan de riem doen, die aan de kant gaan als je langskomt, die even je pony bewonderen O:) "Ah, wat een mooie manen :~" :D Ook ruiters die gewoon langs stappen en die je vriendelijk groeten. Wat dat betreft onthoud je vaak alleen de slechte dingen :')

edit: Nog iets positiefs: wandelaars die het hek voor je openen/sluiten bij het wildrooster :)) dát kan ik echt zó waarderen, dan bedank ik ze ook altijd uitbundig :)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:42

Goh ik rijd al zo vaak en lang buiten,heb geloof ik van alles al eens meegemaakt haha.Volgens mij is het een beetje hetzelfde als in het verkeer valt me alleen wel op dat vaak toeristen hier op de veluwe.{uit het westen vaak} nogal onbeschoft kunnen zijn.

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:50

Nou ik heb twee voorbeelden van stom gedrag":
Ik begin maar even met iets wat laatst nog gebeurd is. Ik reed op een ruiterpad, lopen er twee wat oudere mensen midden op het pad. Dus ik vraag netjes: Mag ik er misschien even langs? Geen reactie. Dus ik dacht nou misschien zijn ze wel hardhorend ofzo, dus wat harder vragen. Weer geen reactie. Dus ik nog een keer echt duidelijk en hard vragen. Draait die vrouw zich om: Ja, is er geen ruimte genoeg dan? Ze had me ook echt wel gehoord gewoon :\ Dus ik dacht nou als jullie platgereden willen worden door een spastische pony is er inderdaad ruimte genoeg, anders vráág ik het toch ook niet? :\
En nog een, tijdje geleden was ik op zondag naar buiten. Hartstikke druk natuurlijk met wandelaars, honden, fietsers en andere paarden, dus ik deed een beetje rustig aan. Ik was op het grote zandpad in dat bos en ik deed alleen een galopje als er echt niemand was eventjes. In dat zandpad zit ook een bocht waardoor je niet kan zien wat er aan komt. Dus ik stappen voor die bocht natuurlijk, kom ik half die bocht om, komen twee meisjes superhard aangalopperen. Dat was echt eng, bijna een botsing en dat andere meisje viel er af en die pony rende zo ongeveer over haar heen :\ Romeo (mijn leasepony) helemaal steigeren enzo, die is nogal snel gestressed, dus afgestapt en gekeken hoe het met dat meisje was, niks aan de hand enzo.. Maar hoe háál je het in je hoofd om zo een bocht door te crossen als het ook nog eens zo druk is? Er rijden daar ook wel eens groepen van de manege op het zandpad met wat meer onervaren mensen,, wat dan als je daar doorheen knalt? Vind het echt niet kunnen :n
Verder kom ik ook mensen tegen die wel aardig zijn hoor :j Mensen die hun hond even bij zich roepen, even aan de kant gaan of zachter gaan rijden.

Beetje lang verhaal geworden :o

natural_

Berichten: 1251
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:54

Nou op mijn 13de tot 15de deed ik alles wat niet mocht met mijn Shetlander en vriendin ook met haar Shetlander. We reden door de woonwijken in volle galop over het gras langs de sloten (aangezien er geen bossen in de buurt waren) We reden door het dorp en al poepten de paarden lieten we het lekker liggen (staken om aan te tonen dat we ruiterpaden wilden) In het dichtbijzijnde bos over de niet ruiterpaden rijden en weg crossen als de boswachter in de buurt was (aangezien er nauwelijks ruiterpaden waren en de paden die er waren waren te zwaar), als mensen hun hond achter de paarden aan laten rijden, 1 maal waarschuwen dat hij kon trappen, vervolgens gaan stappen en tot 3 maal toe heeft de Shet van een vriendin van mij een hond getrapt! (met als reactie van de eigenaar, moet hij dat maar niet doen) Zal ik nog even doorgaan?

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:06

ik ben al jaren een fanatiek buitenruiter. Ik probeer me zoals ik ooit keurig heb geleerd (op 12e ruiterbewijs en nu ruim 20 jaar later ook met alle andere rijbewijzen op zak) zo netjes mogelijk te gedragen, maar...zoals ik ik vooral met motorrijden heb geleerd; anticiperen op de andere weggebruikers en je eigen veiligheid en daarmee die ook van een ander "afdwingen". Dit betekent concreet dat ik; andere weggeberuikers stapvoets, maar voorwaarts passeer. Mijn ruimte op de weg durf in te nemen en me niet opzij laat drukken. Vriendelijk zwaai/groet als mede-weggebruikers vaart minderen. Niet op stoep, maar wel in berm waar mogelijk. Ik rijd om gemaaide bermpjes heen, Ik laat de mest liggen, tenzij op plaatsen waar andere weggebruikers er hinder van zouden kunnen ondervinden (maar dat gebeurt bijna nooit, omdat ik niet op stoep of in tuinen kom). Honden mogen om de benen dansen, maar krijgen de eigenaren de honden niet terug, dan stuur ik ze non-verbaal terug. nadat mensen het gevraagd hebben, mogen ze mijn pony aaien, met de kleine opmerking daarbij; op eigen risico. Als ik gevaarlijke situaties zie aankomen, zoek ik naar een alternatief. Lijkt me allemaal best redelijk O:) ....

maar soms denk ik, waar doe ik het voor???? ik ontplof met regelmaat omdat het gedrag bij met name bij automobilisten steeds meer de tendens krijgt om vooral maar zo hard en "blind" mogelijk langs te rijden. Het lijkt erop of mensen niet goed meer weten hoe ze moeten reageren op de mede-weggebruiker genaamd ruiter. Ze verstarren of komen al toeterend voorbij. Wat lijkt het me dan op zo'n moment heerlijk om voluiit galloperend aan alles en iedereen voorbij te sjezen, dwars door de keurig gemaaide tuintjes heen, poepend over zebra-paden, stil te staan op volle kruispunten om daarna ook nog al gillend en joelend door een stiltegebied heen te gaan }> .

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:10

Dit topic komt zeker van het KNHS? er was een tijdje geleden ook al een enquete over recreatie.
mmm >;)

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:17

dubbelpost..
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 10-06-09 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:19

Ik rij rond in het gebied kootwijk.
Over het algemeen kom ik alleen maar ruiters/menners tegen die zich netjes aanpassen.
De menners vragen altijd netjes als ze voorbij zijn of ze kunnen aandraven. Gelukkig heeft mijn paard er geen problemen mee al komen ze in galop langs. Maar kan me goed voorstellen dat er genoeg paarden zijn die dat wel lastig vinden.

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:23

Ik kom op buitenrit zelden iemand te paard tegen. Wel fietsers die heel stilletjes inhalen waardoor het paard schrikt, vrachtwagens die asociaal hard rijden, enz.

Wel heb ik zelf een keer 'fout' gezeten. 'fout' tussen aanhalingstekens omdat het niet geheel mijn schuld was.
Ik was voor de eerste keer met mijn paard naar een vreemd gebied, samen met een vriendin en haar paard. Mijn paard vind de trailer nogal eng en is makkelijk gestresst als ze eruit komt, wat we toen nog niet wisten maar inmiddels dus wel. Toen was ze ook nog eens op vreemd gebied, dus was al spannender, en ook ik had redelijk wat spanning omdat het de eerste keer was dat ik met haar wegging (in de Drunense Duinen was het).
Toen die vriendin het eerste drafje in wilde zetten, voelde ik al dat mijn paard onrustig werd. Toch wilde zij het proberen, want anders zou het nooit er van komen. Mijn paard ging er keihard van door.
Gelukkig had ik in de lessen met haar al veel geleerd van haar, in gevallen dat ze ging rennen. Wat ik absoluut niet mocht doen, was druk leggen op de teugels. Wel moest ik voorzichtig mijn been tegen haar aaleggen zodat ze weer contact met mij zou voelen en weer rustiger zou worden.
Omdat we toen nog in de bossen reden, kwam ik veel mensen tegen. Ik schreeuwde toen al van een afstand dat ze opzij moesten, ik kon namelijk niks anders. Ik kwam ook mensen tegen en hun kind stond net midden op het pad om iets op te rapen. Dat beeld vergeet ik nooit meer. Het meisje kon net op tijd wegspringen want ik kon niet uitwijken. Iedereen die ik tegenkwam dacht natuurlijk dat ik een of andere gestoorde ruiter was die expres zo hard was gaan racen..
Uiteindelijk ging ik een heuveltje op en daardoor kreeg mijn paard minder vaart waardoor ik eindelijk kon ingrijpen. Bovenop het heuveltje ben ik eraf gesprongen. Ik heb toen geprobeert mijn vriendin te bellen, maar die was al druk bezig met zoeken (haar paard was gelukkig heel rustig gebleven). Door veel vragen heeft ze mij uiteindelijk gevonden. We zijn toen de duinen in gegaan om mijn paard even te laten uitrazen, maar echt heel veel hielp het niet, want ze bleef nog wat onrustig. Toch hebben we nog wel lekker gereden, maar ik voel me nog altijd schuldig dat ik toen mijn paard niet goed onder controle had. Ook al had ik natuurlijk van tevoren niet kunnen weten dat ze zo heftig zou reageren. In het bos hier is ze namelijk altijd heel rustig.

De volgende keren dat ik met de trailer wegga, zal ik het natuurlijk veel rustiger aan doen en misschien zelfs alleen stappen de eerste paar keren.
Dit wil ik iig nooit meer meemaken.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:29

Tientallen zaken meegemaakt in 25 jaar buitenrijden ;-)
Maar wat me wel opvalt is dat mederuiters willen dat je altijd in stap passeert.
Begrijp ik niet zo goed. :+ Een beheersde en zeer gecontroleerde galop of een stap... dat maakt in principe dan geen (groot) verschil, is mijn ervaring.

Ikzelf roep altijd aan "joehoe, mag ik je passeren in draf/galop? Ja, vind je het niet erg? Dank je wel. Gaat het met je paardje? ".... Enerzijds omdat je anders met elkaar minutenlang opstapt en anderzijds omdat ik paarden train in een langdurig stabiel tempo in draf of galop.
Rij in achter op ze "in", roep ik altijd "joehoe, niet schrikken hoor... hiero een paardje" -> bij ruiters, wandelaars en fietsers.
Ook galoppeer ik met fietsers gewoon op, gezelli toch? Maak ik gelijk ffkes een praatje met die fietsers.

Gemerkt dat het woord "joehoe" het meest effectief blijkt: iedereen reageert daarop. En altijd blijven (terug)lachen.
Nooit ruzie gehad ;-)

Caesar
Berichten: 9310
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:32

Toevallig heb ik afgelopen weekend nog 2 meiden aangesproken. Toen ze langs ons huis reden zijn hun dieren 2x geschrokken. Vervolgens worden ze stilgezet, stuiterd wat op en neer en gaat het in volle galop langs een landweggetje. Aan het einde knalt de ene bijna op de andere. De bodem is daar zeer ongelijk (auto's passeren elkaar via de berm) en dan nog met zo'n vaart.

Kwam ze naderhand tegen toen ik zelf aan het rijden was en heb ze hierop aangesproken. Wel vriendelijk, maar stiekem wilde ik ze echt harder aanpakken. Jong en onverantwoordelijk. De ene kon der paard volgens mij geeneens in bedwang houden.

Zulke grieten zorgen er gewoon voor dat mensen paarden in het verkeer "irritant of gevaarlijk" vinden. En zo gebeuren ongelukken.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:34

was er niet eens iemand koningen Beatrix tegen gekomen ? Ik herinner mij vaag nog zoiets.

scoxxx, een beheerste galop, en zeker als je het eerst vraagt, heb ik ook geen probleem mee. Ik heb wel een probleem met ruiters die in volle galop een groep toeristen (te paard) passeert, waarbij 1 van die galopperende paarden zijn kont uitslaat en 1 van de toeristen vol op de enkel raakt. (en ik kan je verzekeren, tolk spelen tussen een huilend Duits meisje en een Franse begeleidster die niet weet wat ze moet doen, da's nog niet zo evident hoor := ) Die ruiter had ik gerust van z'n paard kunnen sleuren, ik neem dat paard niets kwalijk, maar de ruiter had moeten weten hoe z'n paard zou reageren. (ik was ook gewoon mee als toerist :D )

Oude mannetjes die je vreemd aankijken omdat je naast je paard wandelt, ipv erop (rugblessure van mijn kant), zijn ook altijd wel grappig. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:36

De eerste reacties komen al binnen! +:)+
We willen er graag nog veel meer, dus als jullie ervaringen met ons willen delen, erg graag!!

blackstar

Berichten: 3192
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:52

Ikzelf ben 1 keer "fout" geweest.
Had Black op het grote op stuk in de drunense duinen net in galop. Zie ik in de verte 3 paarden ankomen in stap. Wilde haar terug nemen, want het waren niet de gemakkelijkste paarden, helaas kreeg ik het niet voor elkaar om haar te laten stappen. Ruiters natuurlijk kwaad, maar ja probeerde echt alles eraan te doen om Black te laten stoppen. Helaas ging dat niet. Echt mijn excuses voor dit voorval.

Wel gehad dat er zo'n grote rit werd georganiseerd voor menners. Ik rij daar zonder zadel op mijn gemakkie. Komen er achter me 2 flinke trekpaarden in volle draf aanzetten met daarachter nog meer antieke karren die best veel herrie maken. Black over de zeik, maar echt niet dat ze ook maar 1 pas langzamer gingen. Was ik niet zo blij mee eerlijk gezegd. Gelukkig gingen hun aan het einde van de straat links en ik rechts, maar ze bleef opgefokt.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:57

Is dit voor een ergernis top 10? Zou wel goed zijn om sommige ruiters een spiegel voor te houden, imo.

Zelf heb ik ook enkele malen meegemaakt dat iemand (vlak voor een oversteekplaats nota bene) van achter in volle galop passeerde. Toen wij tegen haar riepen dat je in stap behoort te passeren, kregen we als commentaar "Je hebt je paard toch zeker wel onder controle?". Hoewel ik wel vind dat je weinig te zoeken hebt in een bos als je je paard niet onder controle hebt, maakt dat weinig uit wanneer je door zo'n actie een paard/ruiter van de motorkap van een auto kan krabben. Voor hetzelfde geld is je paard herstellende van een blessure en voor het eerst weer buiten. Een simpel vraagje van tevoren kan dan zoveel voorkomen. Dus passeren in (een gecontroleerde) draf/galop: ja, maar vraag het eerst.

We hebben het trouwens ook een keertje meegemaakt dat een vrouw haar kinderen zandkasteeltjes liet bouwen op het ruiterpad. Hoewel ik zelf m'n kinderen niet met hun handen in de paardendrollen zou willen laten spelen, is het ook nog eens gevaarlijk. Ze zaten op een afgelegen stuk, waar normaal niet eens wandelaars komen. Er wordt hier dus best hard gereden en er hoeft maar een iemand niet op tijd te kunnen stoppen om een ongeluk te veroorzaken.

Ook honden kom je hier regelmatig tegen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik slechts een enkele keer een hond heb moeten terugescorteren naar zijn eigenaar. Over het algemeen luisteren ze prima.

Overigens is hier enkele weken geleden een pony met de trailer uit het park gehaald, omdat ze een peesklap heeft opgelopen na (bewust!) te zijn bekogeld door golfers. Het ruiterpad loopt hier langs/door een golfgebied en die dag waren er blijkbaar een aantal onvolwassen mensen op de baan. Zodra ze de paarden gespot hadden, begonnen ze ballen hun richting op te slaan, terwijl de hole toch echt de andere kant op was. Een pony is in paniek geraakt en kon vervolgens niet meer lopen. Het is de vraag of dit nog goedkomt.

Gelukkig zijn er ook voldoende positieve ervaringen: auto's die de paarden netjes over laten steken, automobilisten/motorrijders die vaart minderen, mensen die hun hond even aanlijnen als ze paarden aan zien komen of iig de hond even bij zich roepen, mensen die hun kinderen vertellen om rustig te doen bij de paarden, allemaal dingen die erg gewaardeerd worden en waar ik ze dan ook altijd voor bedank.