Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:43

Sammie schreef:
Het gaat hierbij om ervaringen met andere ruiters.

Reacties zijn nog steeds welkom, overigs.



Mijn ervaring met ruiters ook?

Mijn ervaring als ruiter met andere ruiters is dat de locale spaanse ruiters zich als kwetsbare verkeersdeelnemer opstellen en ook geen probleem vormen voor mij en míjn paard.
´Mag ik inhalen´ "Ja hoor" en als ik inhaal rijden ze netjes aan de kant en is er geen gelazer met hun paard. Idem passeren in tegengestelde richting.

Mijn ervaring als ruiter met toeristen uit NL en vooral Engeland op paardrijvakantie is dramatisch negatief. Ze rijden alsof ze alle rechten van de wereld zijn en zijn doorgaans niet in staat hun paard enigzins vlot ook maar een halve padbreedte opzij te verplaatsten.
Inhalen of passeren is dermate problematisch dat je beter door de berm of over een greppel met een gróóte boog omheen kan. Niet zelden zijn ze dan nog kwaad ook. Geen idéé waarom; waarschijnlijk afreageren van de eigen onkunde/angst.

Het grofste was wel tijdens een wielerwedstrijd. Een drietal engelse toeristen op huurpaarden van een engelse verhuurder vond dat hún vakantierit verpest werd doordat ze niet over het pad van hun keuze konden omdat dit tijdelijk was afgesloten tijdens de wedstrijd.
Ik moest fysiek ingrijpen om de paarden van de route te houden. Ze spraken geen wóórd spaans en trokken zich niets aan van verkeersaanwijzing. Ik heb de politie er op afgestuurd en aangifte gedaan.

hc

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:39

Op de zoveelste buitenwandeling komen we oog inm oog te staan met een van de vele zelfmekaakte bordjes met de tekst 'slik op de weg'.
Hier gebruikelijk omdat de klei slipgevaar kan opleveren, en in de oogsttijd er nogal eens wat meegesleept wordt onder de banden.
Voor de merrie reden om aan te geen dat we beter om kunnen draaien en ergens anders heen gaan.
Dat wordt lastin in NL want alles is hier 'geregeld', je kan niet even via het ene land naar het volgende land.

Dus ik wacht even tot ze moedig genoeg is, en wil weer door. Merrie vindt het nog steeds onverantwoord en meldt dat het voor ons beiden echt gevaarlijk kan zijn. O.k. ik wacht nog wel even en ga dan wat nadrukkelijker zeggen dat het volgens mijn wèl kan. Als je 17 bent vond ik het wel een beetje gezeur, maar zij ziet dat anders. Dit bordje op kniehoogte is eng.
Dan gebeurt datgene wat meestal niet zo wordt gewaardeerd door de andere verkeersdeelnemers. Ik voel het ruggetje krommen en hoor "Flop, flop, flloppp, flop". Van de zenuwen moest het endeldarmpje geleegd.
Zucht... ook dat nog.

Ik stap af en veeg met de binnenzijde van mijn voet de mest richting berm waar het bordje staat. Ook al plakt het tegen mijn leren laars, paardenmest is niet vies. Dat weten wij, maar de overige weggebruikers denken daar heel anders over. Merrie is inmiddels geïnteresseerd geraakt in het gras vlak bij het bordje en hapt er wat naar. Ik laat haar doen, ben even bezig met de enorme hoop zorgvuldig weg te schoppen. Fraai vloegen de vijgen met een boogje het gras in en zijn alleen op de weg nog maar de resten te zien.

Ondanks mijn twijfel of het enge bordje nu echt wel zo eng was, parkeer ik haar als ik klaar ben naast me en stap naast het bordje weer op.
Twee vliegen in een klap.

Paardenmest van de weg af, èn geen ruzie gemaakt over de dingen die zij nu eenmaal griezelig vindt. Wij vrienden. De achteropkomende fietsers die me passeren knikken met een grijs, en ik knik ook met een grijns.

Goed gevoel om mensen en paarden blij te maken, het kost ook nog eens helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 14-08-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:23

Paardentango schreef:
Dan gebeurt datgene wat meestal niet zo wordt gewaardeerd door de andere verkeersdeelnemers.


Laat die dan zelf een dop in hún uitlaat stoppen. Paardenmest is ook nog biologisch afbreekbaar, uitlaatgassen niet.

Je moet ook geen verwachtingspatroon schéppen Paardentango. Als je niets neerlegt op plaatsen waar je niet hoort te rijden is er niets aan de hand.
Massaal bereden routes door een woonwijk of woonerf volpoepen is vragen om problemen, maar voor de rest is het oppassen dat je niet in je eigen bepoepte schoen schiet.

hc

Linda_Sander
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-08-08

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:44

Ik heb zelf nog nooit last gehad van andere ruiters in het bos of op de weg erna toe.. Wel van anti paarden mensen die niet willen dat ik langs hun boerderij (op een afgelegen boeren weg)naar het bos rijd. Met als rede dat de mest weken lang blijft liggen (terwijl ik altijd netjes de mest in de berm of bosjes schop) en omdat er anders hoef afdrukken in het zand staan (paard heeft geen ijzers). Dat vind ik behoorlijke onzin. En dat terwijl we samen altijd rekening houden met het verkeer ,mensen en alles wat we onderweg tegen komen

Linda_Sander
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-08-08

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:48

Een jaar of 9 geleden is mijn vorige pony wel ooit aangevallen in het bos door een loslopende hond die aan zijn staart bleef hangen.. Toen hij een mep gaf kregen we commentaar.. Als hun de hond bij hadden gehouden of trug hadden geroepen had hij ook nooit een trap gekregen

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:06

Mmm. Ik zit graag op een paardenrug maar loop op eigen benen ook nog wel eens een stukje. GR, LAW, dat soort wandelingen.

De paardrijdende mens valt mij nog al eens tegen. Als ik op een onverhard voetpad in het bos andere wandelaars tegen kom, groet ik hen en zij groeten terug.

Dat is de mores onder wandelaars.

Ik groet dus ook ruiters -die op het voetpad rijden!!!!- maar die groeten nooit terug, het is echt opvallend gedrag.

En ja, als ik een wandeling maak stoor ik mij aan de vele mesthopen op het voetpad en dat komt toch in hoofdzaak door de ruiters die mij als wandelaar negeren op het voetpad. Ik moet als wandelaar ruimte maken voor de ruiter om te laten passeren, en dan kan er nog geen stom woord vanaf.

Ik snap¨dat je wel eens een voetpad moet nemen om op het ruiterpad te komen, maar kies het ruiterpad zodra je kan en groet iedere passant.

_zo gezegd en laat nu heel paardrijdend Nederland maar over mij heen komen met commentaar_ :D

yerevan

Berichten: 109
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: GRAVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:04

Vanmorgen nog, ben je lekker ontspannen aan het stappen komt er een of andere idioot in volle gallop
langs ons heen scheuren. Hou een beetje rekening met andere paarden, niet alle paarden kunnen hier tegen. :n
Er kunnen grote ongelukken van komen. Gelukkig kunnen die van ons er wel tegen maar dat weet je nooit als je in volle gallop komt
aanscheuren zonder even wat langzamer te gaan. Die moet nog maar even gaan nalezen hoe het met de etiquette zit.

yerevan

Berichten: 109
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: GRAVE

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:07

Nee hoor Winnie, je hebt groot gelijk.
Ik groet ook altijd iedereen die ik onderweg tegenkom.
Of het nou wielrenners zijn, of wandelaars of nordic walkers.
Op de weg steek ik mijn hand op voor de automobilisten en motorrijders die voor mij afremmen. Zo hoort het toch?

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:46

yerevan schreef:
Op de weg steek ik mijn hand op voor de automobilisten en motorrijders die voor mij afremmen. Zo hoort het toch?


Het is niet alleen hoffelijk, daar profiteren alle buitenrijders van. De betreffende automobilisten en motorrijders vinden die groet, dat ´bedankje´ uiteraard positief.
Je krijgt wat je beloont, dus dikke kans dat de volgende ruiter ook een goede ervaring heeft met die bestuurders.

Ik ben ooit eens een topic over positieve ervaringen met (buiten) paardrijden begonnen hier op Bokt. Dat werd keer op keer vervuild door afzeikverhalen van ruiters met réchten. Heel illustratief feitelijk voor de negatieve instelling van veel ruiters bij buitenrijden.
[BRT] Fíjne buiterij-ervaringen

hc

MelissaLOVES

Berichten: 341
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Papendrecht

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:56

Wat een leuk onderzoek!
Ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen zeg!! :)

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:40

andere ruiters die mij passeren in galop of draf, waardoor mijn paard mee wil gaan rennen...
zooo irritant!
ik passeer andere ruiters zelf altijd netjes in stap.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:02

Dit topic gaat van de sticky af :)

Reacties zijn nog steeds welkom op het aangegeven e-mailadres.

We gaan er mee aan de slag :)

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:06

en een slotje hier :)