Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:33

ik zal hier mijn verhaal vertellen

ik was aan het buitenrijden met mijn pony
dit verhaal is van ong 3 jaar geleden
ik reed in een gras strook lang de toen toen ik 3 meiden met haflingers achter mij zal galoperen
ze namen niet de gedachte om eens even af te remmen
nee ze gingen nog harder galoperen
toen we voorbij kwamen gestuift gaf een van de 3 mijn pony ook nog eens een klap met de zweep waardoor mijn pony schrok en bijna tegen een auto op klapte

ze galopeerde zo hard verder dat ik ze niet bij kon houden om ze terug te pakken
maar als ik die meiden ooit nog tegen kom dan krijgen hun(dus niet de paarden) die klap tien keer zo hard terug
het is toch niet normaal om mijn pony zomaar ff voor de lol te meppen omdat ik niet aan de kant ga

jennifer93
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:47

nee, dit vind ik inderdaad ook niet normaal.
om zowiezo al langs te gallopperen al niet, maar dan ook je pony nog even meppen..
volgens mij als je op dat moment zo een electrische vliegenmepper bij je heb:P

saskiamax

Berichten: 739
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:48

ik heb 2 verhaaltjes met honden..
ik was samen met een vrienin aant zwemmen met me paard en daar is een leuk stukje dat je ff door het water moet en dan aan de overkan ter weer uit kan. ik zat dus op mijn paard en mijn vriendin stond ernaast en er was ook een familie met een keffende hond die ook best ver het water inging om maar achter mijn paard aan te gaan.
zei die vrouw opeens het zou hier verboden moeten worden voor paarden.
t is dat ik aan de overkant was en het niet gehoord had maar anders had ze wel ff tekst en uitleg gekregen waarom het voor honden dan niet verboden zou moeten worden.

en nog eentje die was van laatst.
ik bij het strandje samen met een vriendin te paard (ongeveer zelfde plek als bij die ander) blaft er een hond tegen mijn paard en wil naar hem gaan grijpen, ik me paard alle richtingen opsturen zodat die hond neit al te dicht bij komt. en die eigenaren van die hond zeggen niks he! niet eens de hond terugroepen:O die vriendin zo; als die hond een trap krijgt iessie dood
en even later die man; dat weet jij niet wat er met je paard gaat gebeuren! en daarna riepen ze hem pas terug.
zooo asociaal vind ik dat!

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:05

saskiamax schreef:
en nog eentje die was van laatst.
ik bij het strandje samen met een vriendin te paard (ongeveer zelfde plek als bij die ander) blaft er een hond tegen mijn paard en wil naar hem gaan grijpen, ik me paard alle richtingen opsturen zodat die hond neit al te dicht bij komt. en die eigenaren van die hond zeggen niks he! niet eens de hond terugroepen:O die vriendin zo; als die hond een trap krijgt iessie dood
en even later die man; dat weet jij niet wat er met je paard gaat gebeuren! en daarna riepen ze hem pas terug.
zooo asociaal vind ik dat!


ik had die hond van m,n paard afgemept hadden de eigennaren maar iets van moeten zeggen dan krijgen ze er gelijk een flinke boete bij want je mag je hond helemaal niet los laten lopen dus het is hun fout

dit gebeurt namelijk heel vaak bij ons eerst in de polder eerst vond ik het zielig maar voortaan sla ik ze er gewoon vanaf met m,n zweep das overigens ook de enige reden dat ik de zweep bij heb de eigenaar van de hond geeft me groot gelijk
hij zegt dan moet die hond maar niet ontsnappen en van de paard afblijven

Poisson
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:09

Ik erger me er het meest aan dat veel ruiters geen rekening houden met kinderen die buitenrijden. We hebben het weleens gehad dat de hele rij met 40 ponykamp kinderen op hol sloeg, omdat een ruiter ons in galop passeerde. De kinderen konden de paarden en pony's niet houden en ja hoor, daar ging de hele rij, in volle galop. Het was snel weer over, maar wel even schrikken voor de kleintjes.

miek140

Berichten: 1042
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 04:49

Ik was een keer in het bos aan het rijden met een stel, ik op een shet, een vriendin op een welsh en dan hadden we nog een fjord en ijslander bij ons.

Kwam de brandweer, over het ruiterpad (!) met loeiende sirenes en zwaailampen, omdat ze ergens in het bos een brandoefening hadden. De meisjes op de fjord en de ijslander konden mn shet nog tegenhouden, maar de welsh niet (dat was toen ook nog een jong ding) dus die ging aan de kletter, voor de brandweer uit. En de brandweer gewoon met loeiende sirenes erachteraan blijven gassen!!!

Ongelooflijk :=

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:00

Maar miek140, brandweer moet naar de brand, al is het een oefening. Ze redden wss liever het bos dan een pony,

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:30

ik zou zeggen.......... zie het als een goede oefening voor jou......

want dit soort dingen kunnen nog eens gruwelijk waarheid worden, en dan crossen ze helemaal door hoor.........

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:31

Wel cru dat je dan richting brand wordt gejaagd :')

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:58

hihi ik heb het over de brandweer :D :D

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:47

Positieve ervaring: de haf waarvan ik bijrijdster ben is bang voor vrachtwagens/bakwagens. De chauffeur die we laatst tegen kwamen stopte netjes en zette zelfs de motor uit om ons te laten passeren. Heb hem uiteraard bedankt. Hij zei dat we rustig aan moesten doen, hij had tijd zat.

Negatief: We waren met Djanna onderweg terug naar huis toen er een paar irri ventjes langskwamen met hun brommers en dan ook nog eens extra gas geven toen ze langs kwamen scheuren. Gelukkig hield Marjon (eigenares) haar goed vast terwijl ze ook nog een fiets had om vast te houden. Ik zat erop :( .

Lachwekkend: Toen we onze hond (Rimar = Viszla) net hadden zijn we een wandelingetje gaan maken over de hei bij Ede. Toen kwamen er een paar ruiters van achteren voorbij. Wij hebben toen we ze hoorden en zagen uiteraard Rimar bij ons geroepen en aan de riem gedaan. Toen ze voorbij kwamen wilde Rimar voor ze weg vluchten (ze waren toch wel heel erg groot die rare honden _/-\o_ :D) Zowel de ruiters als wij lagen helemaal in een deuk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:00

Ik had vandaag weer een grappige...
Met een vriendin lekker naar buiten, zien we op de dijk opeens een heleboel fietsen staan. Mensen waren pauze aan het houden kennelijk. Komt er opeens een vrouw naar mijn vriendin, wil ze een appeltje geven!!! :')
Maar ze durfde het niet zelf, en toen toch maar wel want het viel wel mee. En ik ondertussen "eeeuhhh, het stickertje zit er nog op!" Iris dus wijzen, van hé dat moet eraf. (Het waren Duitsers) Gelukkig deden ze dat wel, hehe. Nouja en toen hadden we twee blije pony's, allebei lekker een stukje appel op, en die mensen ook helemaal gelukkig. :D

tjomfem
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:20

Ik vind het wel een goed onderzoekje

ik ga altijd op maandag met me vriendin(20jaar)
naar buiten en dan is het meestal rustig
maar als we dan op een zaterdag wel eens gaan dan is het meestal wel druk en lopen de er veel wandelaars met honeden en fietsers + hardlopers

en is het zo dat je mensen stappend moet passeren dat doen ook altijd alleen als je harloper tegen komt ide moeten dat oficcieel ook doen maar dat doen ze niet altijd dus als we iemand zien hardlopen en die komt op ons af of zo dan gaan we ook gewoon weer draven en dan gaan ze je echt heel raar aan kijk van waarom kom je zo hard voor bij: nou omdat u dat ook niet doet weet

we reden laast op een RUITERPAD maar dat was heel smal er kwamen wandelaars aan in tegen gestelde richting we konden nergens heen we reden achterelkaar dus die mensen kon er eigelijk makelijk langs al die ook even achter elkaar gingen lopen maar nee hoor ze bleven naast en kaar en dan tegen ons zeggen ga eens aan de kant wij lopen hier hoor. nou ja zeg dit is een ruiter pad en we kunnen niet verder de bosjes in hoor :o nou ja maar ja soms zijn het niet altijd ruiters die aso gedrag vertonen dat doen ander mensen soms ook. en wat dachten julie van honden bezitters dan staat er een bord in het bos HONDEN AAN DE LIJN ! we hebben daar wel eens gereden en daar waren helamaal geen HONDen aan de lijn en dan moeten wij wel op de ruiterpaden blijven nou ja in iedergeval
wij ruiters zijn niet de enige die soms aso gedarg vetonen

-------------------------------------------------
Tjomme Femke *D
20 juni wedstrijd Femke / Tienka *D
27 juni wedstrijd Tienka L1 *D

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:34

Ik heb eens iets asociaal meegemaakt. Mijn dochters allebei op miniappaloosa op bosrit en wij als ouders ernaast lopen. Hadden we de ponies ff vastgezet op een speciaal daarvoor gemaakte plaats in het bos. Onze kids ff naar de speeltuin. allemaal van die hekjes eromheen en daar kon je ze vastzetten en nog een ketting erachterlangs dat de pony er niet uitkan alsie zich lostrekt. Maar goed. Ponies staan rustig. Wij piknicken ernaast. Komt ineens een vent met meisje van een jaar of 6. Negeert ons volkomen en wil zo dat kind op de pony zetten. Kind bleren, die vader toch nog proberen tegenstribbelend kind erop te zetten, maar deed het uiteindelijk toch maar niet omdat het kind keihard ging krijsen. Pakt kind vervolgens bij kop en kont en maakte dat hij wegkwam.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:40

ja............ das nou echt asociaal!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:53

ja vond ik ook maar eerlijkheidshalve was ik vroeger met mijn pony ook de schrik van de buurt. Altijd in volle vaart langs de weg haha nooit de poep opruimen, altijd over stoepen en perkjes en altijd boze boeren achter me aan omdat ik weer door een veld was gegaan dus tja ik kan me voorstellen dat paardloze mensen een hekel hebben aan ruiters.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:55

ik was geloof ik als ponieruiter ook niet echt lievvvvvvvvvvv :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:17

Er mag ook eigenlijk maar bar weinig in Nederland. Er is gewoon geen plek genoeg in dit kleine landje. Alles is afgepaald, elke milimeter grond is van iemand. Overal staan wegwijsbordjes en verbodbordjes pfoe leven van een buitenrijder gaat niet over rozen. Vroeger was bij ons zon trapveldje wat elk jaar onder water liep met hoogwater. Daar voetbalde nooit iemand maar werd elke week gemaaid door de gemeente. Toen was het nog niet zo gebruikelijk dat iedereen thuis een rijbak had dus ging ik daar oefenen. Promt de keer daarop dat ik kwam stond er een bord verboden voor ruiters pfff

Het valt me ook op dat er tegenwoordig in het bos zoveel borden staan. Zelfs daar mag je niet meer een keer lekker verdwalen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:21

Voor de zekerheid nog maar een keer :)
Sammie schreef:
We vinden het natuurlijk geen enkel probleem dat jullie je ervaringen hier willen delen (ter onderdeel van een discussie of wat dan ook), maar we verzoeken jullie vriendelijk om jullie positieve en negatieve ervaringen ten bate van het onderzoek te e-mailen in het opgegeven adres in de Openingspost. Dat mag evt een kopie zijn van wat je hier geplaatst hebt.

Graag dus het opgegeven e-mailadres uit de openingspost gebruiken. :D


Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:35

en voor alle duidelijkheid, het gaat dus om het gedrag van ruiters, niet om andere verkeersdeelnemers.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:55

KiWiKo schreef:
ik zou zeggen.......... zie het als een goede oefening voor jou......

want dit soort dingen kunnen nog eens gruwelijk waarheid worden, en dan crossen ze helemaal door hoor.........


Het geeft wel een prima antwoord in het licht van het topic :D

De brandweer mág over het ruiterpad en onvoorziene dingen gebéuren: de ruiter en diens paard dienen daarop voorbereid te zijn. Niet over hun vermeende rechten gaan mekkeren, maar zich effectief aanpassen aan wat op dát moment het zwaarste weegt.

hc

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:27

1.)Negatief
Vorig jaar, ik mee met 16 jarige op buitenrit, zij wist de weg.
(Niet helemaal, bleek achteraf maar ach, kan gebeuren)
Op een gegeven moment loopt daar het ruiterpad precies naast het fietspad en op dat fietspad en ruiterpad,
struinen ook altijd wat verdwaalde wandelaars (al dan niet met hond).

Wat doe je dan als ruiter?
Nou, laat ik het zo zeggen. Zij ging er tot mijn grote verbazing in rengalop aan voorbij.
Dat leverde (terecht!) vloekende wandelaars op.
Dus ik uiteindelijk weer bij haar (ik ben iets ouder en heb ooit nog geleerd dat je
niet andere verkeersdeelnemers de stuipen op het lijf moet jagen, dus achterhaar aan getufd
in sukkeldrafje mijn paard tegen de bosrand plakkend zo ver mogelijk bij de overige mensen vandaan.),
toen even uitgelegd, dat het niet zo heel netjes was om daar zo langs te stuiven.

(Het later ook nog even aan haar ouders uitgelegd, die kenden die regel ook niet, nu dus wel,
16 jarige heeft na mijn opmerking haar leven gebeterd, was gewoon onwetendheid)

2.) Negatief
Lekker bij ons in de stad staprit aan het maken, paard was ziek geweest en mijn 2 armpjes
functioneerden wel, maar marginaal (in geval van nood prima te gebruiken, echter liever niet.)
Kom ik tegen stalgenootje op haar minipoy. Mams erbij op de fiets.
Hallo gezegd. Ik slof rustig door, scheurt die muts er ineens in galop vandoor.
(Ik mazzel, heb geen plakpaard, maar dat konden zij niet weten.)
Terug op stal mams maar eens uitgelegd dat dit niet echt gewaardeerd werd en gevaarlijk kan zijn.
Snapte ze niets van....
Ik hoop dat haar dochtertje (niet een rijtechnisch wonder, toen jaar of 8, met vriendje van
jaar of 10 naast de pony in de stad!! Op de hoofdstraat, geen ouders erbij.)
nooit zo'n ruiter tegen komt, want dan hebben we ongelukken.

3.) Positief
Wij voor het eerst in ons leven met fjordjes naar het strand, fjordjes nooit op het strand geweest.
Fjordjes kenden niet de rengalop, als wij racten in het bos, deden we dat in draf.
Komt een haf achter ons aan. Gaat bij ons netjes stappen!
Vervolgens, maf verzoek van ons! Of ze alsjeblieft in rengalop voorbij wil komen, zodat die van
ons dat ook gaan doen! En ja, hoor, daar gingen we.
Even later nog gevraagd of ze door het water wou galoperen, (van ons wilden daar alleen draven)
en ja! Ook dat verzoek werd gehonoreerd! Dankjewel haf ruiter!

4.) Positief??
Lieve omatjes! Op zondag ik en dochter van een vriendin op staprit.
Rondje stad, komen vervolgens in de buurt van de kinderboerderij, lopen 2 oudere dames met zak brood.
De dames wilden onze paardjes ook van een plakje brood voorzien (krijgt die van mij nooit, maar
ach onder het motto paarden ambassadeur heeft Sjol het zich toch laten smaken), dus kregen onze
paardjes een plakje brood. Dames helemaal gelukkig.
(Zo mogen kinderen ook (bijna) altijd mijn paardje aaien, want tja, met al die mest die er wel eens uitvalt,
voorbij jakkerende paarden etc. moeten we af en toe ook een poging doen om de naam van paarden en
ruiters een beetje positiever te doen klinken.)

Even wat anders, las ik nou net ergens dat iemand op stap was met 40!!! pony ruitertjes??
Is dat niet een beetje grote groep? (slechte ervaring met dit soort dingen, groep manegekids ging
ooit ergens uitrijden in een bos hier in de buurt, toen ging de hele zaak ook aan de kletter.
Resultaat, jankende manege kids, ongeruste ouders etc. etc. Onderweg her en der wat kids verloren,
nou ja bedenk het maar. (kinderen zich toen wel weer bewust dat ze niet allemaal Anky waren, dus toch praktisch)

(bij onze stal in de buurt wonen mensen die vreselijk anti paarden poep zijn. Schijnt zelfs dat er foto's
gemaakt worden van elk poepend paard en dat die op internet te vinden zijn. (geen idee of het waar is)
Ik mazzel konijn heb een pony die daar NOG nooit gemest heeft, maar dat gaat een keer mis! (overigens in het buitengebied)
Reden dat hij vermoedelijk nog een extra lading krijgt is dat hij bij zijn huis grint heeft liggen, waar zijn
grote honden op naar het hek rennen en blaffen, dus veel paarden daar wat zenuwachtig.
Vind het erg vervelend voor die meneer, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik in het buiten
gebied nog nooit mijn mest heb opgeruimd (foei! _-:( ). Wel in de stad zelf. (goot in etc. ) )

Brandweer gewoon sirene aan? Wat raar? Hier hield de ambulance post (om de hoek van mijn vorige stal)
altijd rekening met paarden, deden dan de sirene uit (of niet aan, als ze ons zagen) 1x me helemaal
dood geschrokken, mijn mede ruiter ook en de ambulance chauf ook. Wij langs gebouw rijdend, komt
ambu net om de hoek van dat gebouw en zet zijn sirene aan. Ik en mijn mederuiter zien onszelf al halverwege
de snelweg! Ambulance chauf ziet ons net! op dat moment schrikt zich ook wezeloos.
Komt het mooiste, paarden bewogen allebei een oor en stapten onverstoorbaar door.... (terwijl 3 man zich
half doodgeschrokken is) Paarden hadden de ambu natuurlijk allang horen rijden en zijn het geluid gewend.

Oeps ongemerkt half boek geschreven!!

Gothika

Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:01

Positief: Ik reed met de marathonwagen met 2 ervaren arabiertjes ervoor langs een natuurgebiedje in almelo ( gravenallee)1 is wat bang voor tractoren om onbekende reden. Kwam een tractor langs die netjes een stuk de berm in ging, met een man die vriendelijk groette en ook nog eens rustig wachtte tot wij langs hem heen waren.

Negatief:

Op een klein achteraf landweggetje, in het donker terwijl wij ruim verlicht met dezelfde ponys midden op de weg rijden ( ivm zichtbaarheid in die kleine scherpe bochten enzo) Rijd er een halvegare achter ons, die niet afremde, keihard begon te toeteren en vervolgen scheldend van de binnenkant in ging halen waarbij we zó ver aan de kant werden gedrukt dat we bijna aan de verkeerde weghelft in de sloot terecht kwamen. Ik en de menner bijna een hartinfarct en ponys gestresst.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:35

Sammie schreef:
We vinden het natuurlijk geen enkel probleem dat jullie je ervaringen hier willen delen (ter onderdeel van een discussie of wat dan ook), maar we verzoeken jullie vriendelijk om jullie positieve en/of negatieve ervaringen ten bate van het onderzoek te e-mailen in het opgegeven adres in de Openingspost. Dat mag evt een kopie zijn van wat je hier geplaatst hebt.

Graag dus het opgegeven e-mailadres uit de openingspost gebruiken. :D


Het gaat hierbij om ervaringen met andere ruiters.

Reacties zijn nog steeds welkom, overigs.

sharon_quiz

Berichten: 1822
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:15

Zeer negatief:

Mensen (en honden) die op de ruiterpaden wandelen). Ik ben namelijk wél iemand die netjes gaat stappen bij voorbijgaan. Maar als je dan even een leuk pad kent om een stuk te galopperen, zie ik daar vaak mensen wandelen. Als ik over het voet- of fietspad ga dan krijg ik ook commentaar. Maar andersom wandelen veel mensen over het ruiterpad.

Zeer positief:

Mensen die rekening met je houden. Je hoeft geen paardenmens te zijn om te weten dat je niet met 80 km/h met je auto komt passeren. Dus ik ben erg blij met mensen die even gas terug nemen.