Sectorraad Paarden wil handel afgekeurde paarden aanpakken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sectorraad Paarden wil handel afgekeurde paarden aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:10

http://www.horses.nl

De Sectorraad Paarden (SRP) is op zoek naar een oplossing voor de handel in afgekeurde paarden. Onlangs sprak de SRP met diverse belanghebbenden over de mogelijkheden. De SRP vindt het wenselijk dat er een aantekening komt in het paspoort.

De SRP wil voorkomen dat in de toekomst door de verzekering overgenomen paarden opduiken in de handel. De stichting gaat met de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (VVE) in overleg over het voorstel om een aantekening te maken in het paspoort.

Verwant artikel

[VN] Volop gesjoemel met afgekeurde paarden

Wesco

Re: Sectorraad Paarden wil handel afgekeurde paarden aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:36

Als er een aantekening in het paspoort komt , dan word er wel weer wat anders verzonnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:41

Een paard kan afgekeurd zijn voor de hogere sport, maar nog steeds kunnen voldoen als recreatiepaard, voor de fokkerij...

Dan heb je nog de paarden die voor het geld afgekeurd zijn...

Ik vind het alleen erg beknopt om alleen de door de verzekering overgenomen paarden uit de handel te houden....
Wat als ik jong paard laat keuren, afgekeurd op de foto's , ik koop het dan niet, maar de volgende????

En zie het al weer gebeuren:
paard stempel afgekeurd in paspoort... uitleg verkoper: Niet goedgekeurd als dekhengst.... Niet goed bevonden als fokmerrie/draagmoeder.. ..

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:03

ik heb ooit een paard gekocht die achteraf afgekeurt bleek en bij een verzekering weg kwam dus ik vind dit goeie zaak.!
maar dit hoort dan wel bij afgekeurd door bijv ocd atrose ect.
dat had mijn (eerste) paard ook.!!

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:17

Ik heb ook diverse keren meegamaakt dat mensen bv in geldnood of na een 'miskoop' alle dierenartsen bezochten om het arme dier op '''iets'''' afgekeurd te krijgen. En dat lukt vaak ook nog!!
Dat was echt zonde van die dieren.

Alane schreef:
Een paard kan afgekeurd zijn voor de hogere sport, maar nog steeds kunnen voldoen als recreatiepaard, voor de fokkerij...

Ik vind het alleen erg beknopt om alleen de door de verzekering overgenomen paarden uit de handel te houden....
Wat als ik jong paard laat keuren, afgekeurd op de foto's , ik koop het dan niet, maar de volgende????

paard stempel afgekeurd in paspoort... uitleg verkoper: Niet goedgekeurd als dekhengst.... Niet goed bevonden als fokmerrie/draagmoeder.. ..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:49

Ik vind dit een goede zaak, het maakt het allicht moeilijker om paarden die beter af zijn als ze ingeslapen worden door te verkopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:03

tessii1991 schreef:
Ik vind dit een goede zaak, het maakt het allicht moeilijker om paarden die beter af zijn als ze ingeslapen worden door te verkopen.

Dan zou mi de verzekringen op moeten leggen dat zulke dieren ingeslpane moeten worden, en niet een stempel/aantekening in het paspoort... alleen zit je met het gegeven dat wanneer een paard afgekeurd is voor de hogeren dressuursport, nog best kan verder leven als recreatiepaard..
Er is altijd en overal handel voor of in... zijn en blijven er altijd mensen die zich laten bedonderen en ook ondanks zo'n aantekeing in hte paspoort menen een 2e Salinero gekocht te hebben.. ..
Kan een paspoort 'kwijtraken' en een duplicaat aangevraagd worden,hetzij met omwegen en veel gedoe, maar als dat er voor zorgt dat het geweldige dressuurpaard een nulletje meer opbrengt dan is die ruime 150 euro voor het duplicaat en het meerwerkt dik betaald... en is de aantekening wederom verdwenen/nooit aanwezig geweest...

En dan zullen ze verder moeten gaan en daarvoor ook een database aan laten leggen, die door een DA in te zien is of het betreffende paard een aantekening heeft.... blijft wederom het laten keuren door niet de eigen DA en wordt die database dan ook geraadpleegd....

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:27

Super dat ze er iets aan willen doen, maar ik vraag me toch af hoe ze dat practisch willen gaan doen. Wat inderdaad als een paard afgekeurd wordt voor de topsport, er zijn genoeg mensen die een paard zoeken waar ze nooit de topsport mee inwillen. Omgekeerd zijn er natuurlijk ook problemen (zoals eerder aangehaald): er staat op het paspoort dat een paard is afgekeurd en de eigenaar beweert dat dat paard niet geschikt is als fokmerrie/topsportpaard, terwijl hij misschien vreselijk kreupel is en beter af zou zijn met een spuitje.

Daarom: goed idee, maar de practische invulling moet nog heel wat meer duidelijkheid krijgen :)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:44

@ Alane: daar heb je gelijk in, de bedoeling is goed maar er zitten veel haken en ogen aan...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:40

Hoe vaak gebeurd het niet dat paspoorten zoekraken?!

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:17

Ik vind het goed dat ze er iets aan willen gaan doen.

Ik ben momenteel aan het afstuderen op dit onderwerp (welzijnsproblemen bij afgekeurde verzekeringspaarden).

Een notitie in het paspoort is een begin maar dan zou er ook weer ergens anders centrale registratie moeten plaatsvinden, want zoals Silly1972 ook zegt een paspoort is ook zomaar "zoek" een duplicaat aan vragen is niet zo moeilijk.

Verder zouden deze partijen het beleid van verzekeringsmaatschappijen eens onder de loep moeten houden, daar gebeuren dingen die niet horen. Misschien dat ons afstudeeronderzoek ook voor de SRP een goed begin mag zijn voor een hopelijk goede oplossing in de toekomst van dit probleem.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:20

Frekja schreef:
Ik heb ook diverse keren meegamaakt dat mensen bv in geldnood of na een 'miskoop' alle dierenartsen bezochten om het arme dier op '''iets'''' afgekeurd te krijgen. En dat lukt vaak ook nog!!
Dat was echt zonde van die dieren.

dan valt die geldnood waarschijnlijk wel mee want een dierenarts is ook neit gratis, dus tel maar uit als je er meerdere bezoekt.

maar buiten dat, ik vind het een goede zaak dat ze er eindelijk wat aan gaan doen, maar ja ze verzinnen er zeker wel wat op.
zal best ooit ene t gaan lukken om paspoorten na te maken, al wordt er nu met chip nr gewerkt, hoeveel "goedkopen" paarden worden er bij aankoop gekeurd en/of chip gecontroleerd.....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 06:59

Naar mijn idee weer een prima zwart-wit idee in theorie wat in de praktijk nergens op uitloopt. Als zelfs tattooages uit een oor of tong gesneden worden om zulke regeltjes te omzeilen en bij gestolen paarden. Dan zou een stempeltje in een paspoort de geldwolven tegenhouden zeker :=

Daarbij, bij een keuring voor de verzekering wordt er geen rekening gehouden met het doel van het paard. Een recreatiepaard krijgt dezelfde keuring als een GP paard en een afgekeurde fokmerrie na blessure die pijnloos door het leven kan, zou dus ook niet meer verkocht kunnen worden.

Echt weer een idee van kantoorvolk buiten de praktijk.

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:38

Solvej, ben het niet helemaal met je eens. Als jij je paard laat keuren geef jij altijd aan waarvoor het is en dit krijgt de verzekering ook te zien.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:41

Als eigenaar ben je er zelf ook bij. wil je dat ze niet in de handel komen, dan zelf maar mee naar het abbatoir.
Jammer dat het A-brandmerk is afgeschaft, trouwens.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:48

Artistique schreef:
Solvej, ben het niet helemaal met je eens. Als jij je paard laat keuren geef jij altijd aan waarvoor het is en dit krijgt de verzekering ook te zien.

Ja klopt, maar er worden dezelfde foto's gemaakt bij een amateur paard als een GP paard. Er zijn (godzijdank) bepaalde maatstaven in een keuring (1, 2, 3 en 4) en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen een paard van 2000 euro of een paard van 200.000 (of meer). Als een jong paard dat uiteindelijk voor topsport dient een 2 neigt naar een 3 heeft, is het gebruikelijk dat dat paard niet verkocht wordt voor dat geld. Als een jong paard dat bedoeld is voor buitenritjes een 2 neigt naar een 3 heeft, dikke kans dat dat paard nooit ergens last van krijgt en dan is de koop in principe geen probleem.

Als een paard door de verzekering dus niet geaccepteerd wordt om wat voor reden dan ook, of afgekeurd wordt voor de verzekering dan wilt dat nog niet zeggen dat dat paard rijp voor de slacht is. Sterker nog, ik ken paarden met een ernstig slecht keuringsrapport dat wonder boven wonder tot hoge leeftijd in de (top)sport gelopen hebben. En zo wil ik ze ook de kost niet geven die een chipje hebben maar wel op topsport niveau lopen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:19

Alane schreef:

Sorry maar dit vind ik onzin.Het gebeurd immers heeeel vaak dat bij de ene veearts het afgkeurd wordt en bij andere goed gekeurd,
Verder wil niet zeggen als een paard afgekeurd is op de foto dat hij er last van krijgt of dat er niets aan gedaan kan worden bijv dmv een operatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:22

ozzyhorse schreef:
Als eigenaar ben je er zelf ook bij. wil je dat ze niet in de handel komen, dan zelf maar mee naar het abbatoir.
Jammer dat het A-brandmerk is afgeschaft, trouwens.

Dat hielp ook niets... hoeveel A-gebrande paarden er niet verkocht zijn als Algemeen kampioen...

Afgekeurd voor of door de verzekering betekent niet gelijk afgekeurd om verder te kunnen leven,.
Zeker zijn er paarden die afgekeurd worden en zouden ze ht tijdige met het eeuwige moeten verruilen,maar zo zijn er ook genoeg die volgens de huidige gehanteerde criteria niet geschikt zijn voor de (top)sport en/of niet verzekerd kunnen worden... en die paarden kunnen nog best geschikt zijn als recreatiepaard, de fokkerij dienen... en die paarden lopen dan ook de kans om onverkoopbaar te worden door zo'n aantekening...

Theoretisch een goed idee, praktisch??
fictie:
Appie uit Doorn heeft een paard in de sport lopen en dat paard is verzekerd.... paard wordt afgekeurd voor de sport en overgenomen door de verzekering
Ik heb een paard in sport lopen en dit paard is niet verzekerd... paard wordt om dezelfde redenen afgekeurd voor de sport..
Het paard van Appie krijgt een aantekening in het paspoort,de mijne niet.... beide kunnen nog goed fungeren als recreatiepaard..

Daarbij snap ik het probleem niet zo goed, waarom zouden paarden die overgenomen zijn door de verzekering niet meer verder mogen leven (en dan heb ik het niet over de uitzonderlijke uitzonderingen die echt total-loss zijn) en verhandeld zouden mogen worden?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:22

Paarden die eenmaal uitgekeerd zijn voor vezekering dienen een aantekening te krijgen.De verzekering keert een paard niet voor niets uit.Als een paard nog wel geschikt is voor recreatie of fokkerij kan dit ook het paspoort vemeld worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:27

maverick schreef:
Alane schreef:

Sorry maar dit vind ik onzin.Het gebeurd immers heeeel vaak dat bij de ene veearts het afgkeurd wordt en bij andere goed gekeurd,
Verder wil niet zeggen als een paard afgekeurd is op de foto dat hij er last van krijgt of dat er niets aan gedaan kan worden bijv dmv een operatie.

vindt je mijn reactie onzin? want volgens mij schrijven we allebeide hetzelfde...

In je eerdere reactie schrijf je dat de ene veearts het paard af kan keuren en de volgende het paard goed keurd....
Zeker keert een verzekering niet zomaar uit, maar als een Salinero niet meer geschikt voor het allerhoogste nivo, maakt het hem dan gelijk ongeschikt om als reacreatiepaard door het leven te gaan?
Een verzekering zal dan uitkeren, maar wie bepaalt dan waar het paard dan nog voor geschikt is??
En wat is dan het verschil met nu?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:47

Ik vind het een goed idee, hoewel het nog wel veeeel verder uitgewerkt moet worden.
Waarschijnlijk zijn ze daar wel mee bezig maar kunnen ze naar buiten toe nog niet echt in detail treden ofzo. Ik zeg, goed idee, nu nog goed uitvoeren

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:03

Eigenlijk zouden dit soort dingen niet in het paspoort genoteerd moeten worden, maar op de chip geregistreerd moeten zijn, zo kan je gelijk aflezen wat de medische geschiedenis is, zonder dat een paspoort zoekraakt.
Hoewel ik ook al verhalen heb gehoord dat de chips nog wel eens weggehaald worden en opnieuw gechipt worden ;(

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:05

maverick schreef:
Paarden die eenmaal uitgekeerd zijn voor vezekering dienen een aantekening te krijgen.De verzekering keert een paard niet voor niets uit.Als een paard nog wel geschikt is voor recreatie of fokkerij kan dit ook het paspoort vemeld worden.

En wie beslist waar de maatstaaf ligt? Daar zijn de meningen ook nog enorm verschillend over namelijk, wanneer is een paard geschikt voor de recreatie wanneer niet. Een paard met een bemerking is m.i vaak genoeg nog geschikt voor de (basis)sport ook, terwijl je ook zat mensen hebt die al nerveus worden van een goede 2 op de foto.

Wanneer je het in de chip zet, dan krijg je van die taferelen dat de chip verwijdert wordt en er gewoon een nieuwe wordt gezet. Dan liever het papier weg, dan dat ze weer onnodig in een dier gaan lopen snijden. Geldwolven gaan over lijken.

vo_isis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:14

het is altijd goed om er sowieso iets aan proberen te doen. als je niets probeert dan weet je ook niet wat werkt en wat niet. ik denk dat een aantekening een heel goed begin is.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:10

Solvej schreef:
maverick schreef:

En wie beslist waar de maatstaaf ligt? Daar zijn de meningen ook nog enorm verschillend over namelijk, wanneer is een paard geschikt voor de recreatie wanneer niet. Een paard met een bemerking is m.i vaak genoeg nog geschikt voor de (basis)sport ook, terwijl je ook zat mensen hebt die al nerveus worden van een goede 2 op de foto.

Wanneer je het in de chip zet, dan krijg je van die taferelen dat de chip verwijdert wordt en er gewoon een nieuwe wordt gezet. Dan liever het papier weg, dan dat ze weer onnodig in een dier gaan lopen snijden. Geldwolven gaan over lijken.

Dat klopt ook weer.Daar zou dan weer een speciale commissie voor moeten komen.Die zou dan moeten bepalen of het des betrefende dier een paardwaardig bestaan zou kunnen leiden als recreatie paard of als fokmerrie.Registreren op een chip zou alleen zin hebben voor Nederland en Belgie.Landen zoals bijv Duitsland en Italie doen niet aan chippen.