'Nul-optie' als dopingbeleid ter discussie in paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Nul-optie' als dopingbeleid ter discussie in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:36

http://www.gelderlander.nl

Afbeelding
Jurgen Stenfert en Sarina
foto: www.agnes-tenwolde.nl

Springruiter Jurgen Stenfert ontbrak voor het eerst op Outdoor Gelderland, het paardensportevenement dat tot en met afgelopen zondag plaats heeft gevonden in zijn woonplaats De Steeg. Stenfert, voormalig lid van het Nederlands team en oud-winnaar van de Grote Prijs van Geesteren, is geschorst nadat zijn paard Sarina positief testte op reserpine bij een dopingcontrole op Indoor Brabant.

EQ International, organisator van Outdoor Gelderland, had Stenfert er graag bij gehad. "Dat hij ontbrak is een gevolg van mismanagement. Het medicijn reserpine is vlak voor een wedstrijd en dus op een verkeerd moment toegediend. Dat is een fout, maar geen schande", vindt EQ international-directeur Chris van Dam.

Reserpine is een medicijn dat paarden rustiger maakt. Het middel is niet toegestaan bij de inzet van wedstrijdpaarden. "Een paard springt daar echt niet beter van. De dopinggevallen die nu bekend zijn in de paardensport zijn meestal een gevolg van een medische behandeling, die enkele weken voor de wedstrijd heeft plaatsgehad. Gevallen die niet te vergelijken zijn met sporters die doelbewust een verboden middel nemen om een betere prestatie te leveren", aldus Van Dam, die met EQ International ook International Zwolle en Hippisch Hengelo organiseert.

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) stuurt een onafhankelijke dierenarts naar concoursen om dopingcontroles uit te voeren. Ook op Outdoor Gelderland werden steekproefsgewijs paarden en ruiters gecontroleerd door een arts. Tijdens de voorgaande vier edities is er nog nooit een ruiter of paard betrapt op het gebruik van verboden middelen. "Ik heb ook wel eens een controleur thuis gehad. Hij stond om half negen 's avonds op de stoep met de vraag of ik maar even wilde meewerken. Geen probleem hoor, al weet ik niet eens waar ik precies op word gecontroleerd", aldus ruiter Edward Gal, een van de deelnemers aan het NK dressuur op Outdoor Gelderland.

Gal is nooit betrapt op dopinggebruik. "Ook mijn paarden zijn nooit positief bevonden."

Volgens Van Dam is het dopingbeleid in de paardensport toe aan een 'update'. "Ik vind dat dopingcontroleurs nu vaak hun doel voorbij schieten. Controles zijn goed en moeten er zijn, maar ik mis de nuance. Waar stopt de medische begeleiding en waar begint doping? Dat is een lastige vraag."

Edward Gal noemt het huidige dopingbeleid 'niet optimaal'. "Dopingcontroles zijn een goede zaak, maar er moet gelegenheid zijn paarden te behandelen. Het moet niet zo zijn dat ik als ruiter mijn paard niets meer durf te geven bij spierpijn of een verkoudheid. Het welzijn van het paard is het belangrijkste."

Zowel Van Dam als Gal zet vraagtekens bij de zogenoemde nul-optie van de internationale paardensportbond (FEI). Die optie houdt in dat het gebruik van elk medicijn is verboden. Gal: "De nul-optie is niet in het belang van het paard. Wat mij betreft wordt het beleid aangepast."

Jurgen Stenfert is in afwachting van een hoorzitting van de internationale paardensportbond. Die volgt later deze maand. Hij kwam dus niet in actie in De Steeg, de overigens door de Duitse paardensportfederatie geschorste wereldtopper Ludger Beerbaum wel. Het bestuur van de Duitse bond schorste de viervoudig Olympisch kampioen vanwege 'omstreden uitspraken' over het omgaan met medicatie voor zijn paarden. "Hij mag hier gewoon van start", aldus Van Dam.

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:19

Tja, ook ik heb niet het idee dat een zero tolerance-actie ideaal is. Het is natuurlijk ontzettend lastig om zo'n dopingbeleid aan te scherpen zonder 'onschuldigen' te raken. Alsof ik me op een driemaal zo streng Schiphol begeef... Het is moeilijk ((glad)ijs-achtig), maar ik meen dat een dergelijk beleid inderdaad geen verbetering is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:51

Zero-tolerance is denk ik ook lastig haalbaar, vind dat er ook naar de omstandigheden en de reden van gebruik van het middel gekeken moet worden. Alhoewel je dan ook weer verschillen in krijgt die niet echt wenselijk zijn.. Lastig!

En Stenfert doet nu wel alsof hij de gebeten hond is, maar hoevaak zijn de rollen al wel niet omgedraaid geweest dat anderen de dupe van HEM waren? Niet dat deze dopingaffaire daar direct mee te maken heeft, maar ik ken zat mensen die hem (subtiel) niet zo hoog hebben zitten..

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:53

Ik denk dat er een duidelijke lijst moet komen met stoffen die wel en stoffen die niet terug gevonden mogen worden in paarden.

Stoffen waarvan de prestaties kunnen verbeteren mogen natuurlijk niet bij een paard op wedstrijd gebruikt worden. Maar stoffen waarvan de prestaties niet verbeteren kunnen best gebruikt worden tegen verkoudheid ofzo iets.

Als het voor iedereen duidelijk is welke medicijnen wel en welke niet mogen dan kan daar in elk geval geen misverstand over bestaan. Zero tolerance lijkt mij niet haalbaar, als een paard iets heeft moet het behandeld kunnen worden.

Daarnaast is het volgens mij belangrijk om per paard precies bij te houden wat er wanneer toegediend is van de medicijnen die verboden stoffen bevatten. De dierenarts zou hier verantwoordelijk voor moeten zijn en de dopingcontroleur op wedstrijden moet vooraf toegang hebben tot deze gegevens zodat paarden in elk geval niet kunnen deelnemen aan een wedstrijd als ze te kort geleden nog behandeld zijn met stoffen die niet toegestaan zijn op wedstrijden.

Wanted2003

Re: 'Nul-optie' als dopingbeleid ter discussie in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:04

Ik vind de uitspraak van deze man behoorlijk wazig. "Dat hij ontbrak is een gevolg van mismanagement. Het medicijn reserpine is vlak voor een wedstrijd en dus op een verkeerd moment toegediend. Dat is een fout, maar geen schande."

Hieruit blijkt dus dat meneer Stenfert wel degelijk af wist van het toedienen van het medicijn en dat er dus geen sprake is van wraak door een of andere leerling?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:36

Zo had ik er nog niet naar gekeken Wanted2003, maar het sluit wel aardig aan op mijn post die ik al eerder geplaatst had..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:16

Wanted2003 schreef:
Ik vind de uitspraak van deze man behoorlijk wazig. "Dat hij ontbrak is een gevolg van mismanagement. Het medicijn reserpine is vlak voor een wedstrijd en dus op een verkeerd moment toegediend. Dat is een fout, maar geen schande."

Hieruit blijkt dus dat meneer Stenfert wel degelijk af wist van het toedienen van het medicijn en dat er dus geen sprake is van wraak door een of andere leerling?

Ja dus....

Het enige dat hier uit blijkt is dat Stenfert een fout heeft gemaakt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:31

Terwijl hij eerder beweerde van niet? Het was toch allemaal de schuld van die leerling..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:35

Er staat nergens dat hij dat medicijn zelf toegedient heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:55

Maar hij heeft de medicatie ook niet uit de handen van de leerling gerukt, dus dan moet hij het ook niet op de leerling steken en daarmee diens cariere ruïneren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:09

Zou het niet zo moeten zijn dat een paard dat medicatie nodig heeft, tijdelijk niet in de sport zou moeten lopen? Het is niet zo dat je pijnstillers of andere medicatie voor niks geeft.

Al vind ik wel dat er een duidelijker onderschijd moet zijn tussen echte doping en gewoon medicijnresten die men vind.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:14

_San87_ schreef:
Zou het niet zo moeten zijn dat een paard dat medicatie nodig heeft, tijdelijk niet in de sport zou moeten lopen? Het is niet zo dat je pijnstillers of andere medicatie voor niks geeft.

Al vind ik wel dat er een duidelijker onderschijd moet zijn tussen echte doping en gewoon medicijnresten die men vind.

daar zeg jij iets heel slims :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:05

pharagirlke schreef:
Maar hij heeft de medicatie ook niet uit de handen van de leerling gerukt, dus dan moet hij het ook niet op de leerling steken en daarmee diens cariere ruïneren.

Het verhaal was toch dat "een leerling" na een kruisverhoor onder de medewerkers op stal bekend had dat hij dat paard expres reserpine heeft gegeven omdat de leerling ontevreden was over de waardering die hij van Stenfert kreeg voor zijn werk?????

Vaag verhaal......

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:20

Ja maar er zijn zoveel verhalen met Stenfert er in die door iedereen anders worden vertelt. Maar zegt dat wat over de mensen om hem heen, over hemzelf dat dit meestal negatieve verhalen zijn?
I rest my case

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:36

het verhaal waar wij het hier beiden over hebben petulan, was zijn eigen verhaal dat hier op bokt in het nieuws stond..... Daarin gaf hij zijn leerling de schuld.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:51

Ik denk dat Petulan bedoeld dat er hier in de regio wel vaker verhalen de ronde gaan over meneer Stenfert. En dan niet in positieve zin.

Dat buiten beschouwing gelaten, ik vind de opmerking van deze meneer behoorlijk tegenstrijdig met die van Stenfert.