Vrouw uit Oss vrijgesproken van inslaan op politiepaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vrouw uit Oss vrijgesproken van inslaan op politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:33

http://www.brabantsdagblad.nl

De 26-jarige vrouw uit Oss, die op 8 februari 2009 tijdens het evenement Klunen werd opgepakt omdat ze een politiepaard en ruiter zou hebben geslagen, is gistermiddag door politierechter W. Damen vrijgesproken.
Ook voor een veroordeling van de 28-jarige Osse vriend van de verdachte, die bij de arrestatie van zijn vriendin een agente in het gezicht zou hebben geslagen, was niet genoeg bewijs.

Het was op 8 februari behoorlijk druk voor de deur van café De Ontmoeting in Oss. De Osse en haar vriend staan midden in een drukke, duwende menigte, omdat ze hun jassen bij het café willen ophalen. De politie, bang dat de zaak uit de hand gaat lopen, stuurt twee agenten op paarden de menigte in. Op beelden van een bewakingscamera is te zien hoe mensen voor het café maar met moeite weg kunnen komen als het paard komt aanzetten. De Osse stapt opzij. Ze denkt dat het paard wel verder zal lopen en dat ze vervolgens mooi vooraan staat, om De Ontmoeting in te gaan. De bereden agente leidt het dier echter in haar richting, waarna het paard op haar voet gaat staan. Volgens de agente zou de vrouw haar toen hebben geslagen. De verdachte zelf zegt zich hooguit afgeweerd te hebben, omdat ze niet naar achteren kon. Op de beelden, die tijdens de rechtszaak werden afgespeeld, is te zien hoe de vrouw door de ruiter aan haar haren wordt opgetild en door het paard wordt meegesleept.

De officier van justitie had om vrijspraak gevraagd: volgens hem kon de vrouw 'geen kant op'. Hij noemde het inzetten van het paard 'een bijzonder zwaar middel'. "Het is de vraag of dat op dat moment wel zo handig was." Dat de vrouw vervolgens niet helemaal goed meewerkte met haar arrestatie is volgens rechter Bruens best begrijpelijk, na die ervaring.

Het Openbaar Ministerie eiste wel een boete van 100 euro voorwaardelijk, omdat de vrouw 'een ambtelijk bevel' - het verlaten van de straat – niet had opgevolgd. Politierechter Damen vond echter dat ze dit 'niet opzettelijk deed', en sprak haar vrij. Het gedrag van de vrouw en haar vriend noemde hij onhandig. "Daardoor kunnen misverstanden ontstaan", stelde hij droogjes.

De Ossenaar, die volgens eigen zeggen niet in de gaten had dat agenten zijn vriendin wilden arresteren, probeerde haar bij de agenten weg te trekken. Daarbij heeft hij waarschijnlijk een agente zacht in het gezicht geslagen, maar volgens officier van justitie en rechter Damen, is er niet genoeg bewijs dat dit opzettelijk ging. "Als een verdachte iemand van achteren aanvalt, zal deze eerder tegen het achterhoofd of de rug slaan", aldus de officier van justitie.

Verwant artikel:

[VN] Vrouw uit Oss slaat in op politiepaard en agente

Suusje92

Re: Vrouw uit Oss vrijgesproken van inslaan op politiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:58

Wat apart, de agente zegt dat die vrouw haar geslagen heeft, terwijl ze haar zelf aan de haren meesleurt via het paard? Wat ook nog eens op video staat?

Soms heeft een ambtenaar in dienst geen zeggespraak

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:59

Nu weten we dus ook met zekerheid de andere kant van het verhaal...
Kan nu dus de reactie van de vrouw opzich wel begrijpen (beetje overdreven dat wel en praat t ook niet goed...)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:05

Jeetje :oo proberen ze een beetje van alles in die vrouw dr schoennen te schuiven terwijl zij juist een slachtoffer was. Wel een goede rechter dan +:)+

Pittbullgup, ik snap die reactie ook wel. Er is een menigte dus je zal elkaar nauwelijks verstaan, je moet de straat verl;aten maar je spullen liggen nog in het cafe en opeens komt er een paard naast je en staat op je tenen staan (uitgaansmensen hebben dorgaans geen stale neuzen) Ik kan me haar reactie het paard slaan/wegduwen juist goed voorstellen. Als mijn fjord op mijn tenen gaat staan zal ik hem er ook hardhandig afduwen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:14

Citaat:
Jeetje proberen ze een beetje van alles in die vrouw dr schoennen te schuiven
Erg grappig om te zien hoe de bokkers bij het eerste verhaal ( zie link) reageerden. Nu blijkt het toch wel een beetje anders in elkaar te steken! Als mijn paard van over de 700 kg op m'n voet gaat staan zal ik ook proberen 'm af te weren, met een rake klap.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:53

Ja ik had het topic ook al gelezen. De dingen die toen gezegd werden :=

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:56

Eerst gaat het paard op haar voet staan en dan wordt ze ook nog aan haar haren mee gesleept. sjonge jonge zeg!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:25

Als er 700kg op mijn voet zou gaan staan, zou ik ook een paar beste klappen uit proberen te delen. Noodweer, lijkt me?
Ik hoef niet nog een bobbel op m'n voet.
Jaren geleden stond er een flinke E-pony op m'n voet, op het midden van mijn voet. Volgens de doktoren gekneusd, maar aangezien er na 5 jaar nog een bult (duidelijk voelbaar) op zit, zal het niet slechts gekneusd zijn geweest :')
En dan ook nog aan je haren meegesleept worden... 8)7

Wat als deze Osse mevrouw een rechtzaak hier tegen aanspant? Aangezien er toch allemaal beelden van zijn? :Y)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:26

Cayenne schreef:
De officier van justitie had om vrijspraak gevraagd: volgens hem kon de vrouw 'geen kant op'. Hij noemde het inzetten van het paard 'een bijzonder zwaar middel'.

Idd, een kilootje of 600 is nogal zwaar :+ :7

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:58

Ik denk ook dat als ik uit ga en ik loop daar op hakkies (bijvoorbeeld) en der gaat een paard van minstens 600 kilo op je voet staan nou dan duw trek of weet ik veel wat om het beest van mn tenen af te krijgen hoor.. misschien wat hardhandiger als normaal maar dat is gewoon een reactie thja wat wil je als zn beest op je tenen gaat staan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:31

Tussen dit publiek was het beter geweest gewoon agenten te voet of op de fiets aanwezig te laten zijn.
Waarom te paard.
Tja en verder had zij dat paard niet mogen slaan en die agente had haar niet mee mogen sleuren.
Ik was er niet bij en dat is dus moeilijk oordelen, maar wel een apart verhaal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:35

jesito schreef:
Tja en verder had zij dat paard niet mogen slaan en die agente had haar niet mee mogen sleuren.

Mwah, als er een paard op míjn voet gaat staan, sla ik ook hoor...

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:28

Diablo schreef:
jesito schreef:

Mwah, als er een paard op míjn voet gaat staan, sla ik ook hoor...

Als mn paard op mijn voet staat krijgtie echt wel een mep haha, auw!
Zowiezo, als je een paard met de vlakke hand slaat is het niet fijn maar daar houd hij verder echt niets aan over.

Wel fijn voor die vrouw dat het zo is afgelopen en haar kant ook zeker gehoord is :)

Fluffie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:51

Nou, ik ben er bij geweest in Oss en ze hadden die vrouw echt niet vrij mogen spreken. De politievrouw op het paard heeft meerdere keren gevraagd of we aan de kant wilden gaan. Die vrouw had genoeg ruimte om weg te gaan maar bleef gewoon staan. Doodat ze dit niet deed, deed de agente een stapje opzij met haar paard en stapte toen op haar voet. Toen hij dit deed zag ik ook dat de vrouw de agente van het paard af wilde trekken! Daarbij stompte ze het paard verschrikkelijk hard met haar vuist in zijn flank. Belachelijk. Ze had daar gewoon weg moeten gaan toen haar dat gevraagd werd... Dus van mij had ze wel gestraft mogen worden hoor!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:14

Fluffie81; zoals je kunt lezen is ze inderdaad gestraft voor het weigeren van ambtelijk bevel. Als mevrouw de politieagente daadwerkelijk van haar paard zou worden getrokken, zou ze waarschijnlijk weg zijn gereden. In plaats van de vrouw aan de haren omhoog tillen. En wat doe je zelf, als een paard op je voet gaat staan. Een middenvoetsbeentje breken is geen pretje hoor, die kan echt niet in het gips, en je houdt een bobbel op je voet over. Voetpijn kan doordringen in je rug na verloop van tijd, wegens verkeerde stand.
Nee, dat paard zou ik ook van me afslaan/duwen/schoppen. Ik denk dat het 'slachtoffer' wel genoeg is gestraft :j

Fluffie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:47

Die agente heeft de vrouw niet aan haar haren getrokken, en geloof me dan had ik het moeten zien...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:44

Er zijn beelden van :P

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:24

Er wordt ook echt gesproken over inslaan op politie paard en als je dit leest weerde die gene zich af. Lekker overdreven..