Ontwormingsmiddelen kopen via internet is "volstrekt legaal"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ontwormingsmiddelen kopen via internet is "volstrekt legaal"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:08

http://www.levendehave.nl

De verstrekking van ontwormingsmiddelen via een thuiswinkel is volstrekt legaal, mits een dierenarts daarvoor een recept met een 'natte'' handtekening levert. Dat zegt een leverancier van deze middelen.

Zijn bedrijf heeft vorig jaar bezoek gehad van de AID, maar de controlerende ambtenaren hebben geen onregelmatigheden kunnen vaststellen, zo verzekert hij. ''Ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan en het zat goed in elkaar.''

Het bedrijf heeft een vergunning voor het leveren van onder meer ontwormingsmiddelen voor paarden, zogeheten URA-middelen (Uitsluitend op Recept Afleveren). Klanten kunnen van een dierenarts een gratis recept krijgen, nadat deze een diagnose heeft gesteld. Daartoe moeten ze via de website een aantal vragen beantwoorden, zoals hoeveel paarden men heeft, hoe deze zijn gehuisvest, welke leeftijd de dieren hebben, of er wormen in de mest zijn aangetroffen en met welke middelen in het verleden is ontwormd.

''Nadat onze dierenarts uw bestelling heeft goedgekeurd wordt deze naar u toegestuurd'', zo vermeldt de website. Essentieel is dat de dierenarts recepten levert met een zogeheten ''natte'' handtekening. Dit recept komt bij de bestelbon in de administratie van het bedrijf. Op de factuur staat zelfs nog een advies van de dierenarts.

Sinds juli 2008 is een aantal voorheen vrij verkrijgbare middelen receptplichtig geworden. Het gaat hierbij om anti-wormmiddelen, middelen tegen parasieten, huidinfecties en schimmels, pijnstillers en kalmeringsmiddelen (sederingsmiddelen). De nieuwe maatregel geldt alleen voor landbouwhuisdieren: runderen, geiten, schapen, pluimvee, paarden en varkens (en dus niet voor huisdieren als katten en honden).

Tussenkomst van een dierenarts bij het verstrekken van dergelijke middelen is voortaan verplicht, want hij moet het recept uitschrijven. Heel wat leveranciers van ontwormingsmiddelen zijn er na de komst van de nieuwe regeling mee gestopt. Maar een aantal heeft een vergunning aangevraagd of had die al en levert gewoon door, veelal in samenwerking met dierenartsen.

Verwant artikel:

[VN] Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout

Insider

Re: Ontwormingsmiddelen kopen via internet is "volstrekt legaal"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:40

Het is te belachelijk voor woorden. Hoor regelmatig dat mensen al een hele tijd niet hun paard ontwormd hebben omdat ze het vergeten zijn om aan de dierenarts te vragen en geen zin hebben in een rekening voor een nieuw consult voor een recept. Dit is echt niet ten gunste van het welzijn van de paarden en daar roepen ze zo hard over. Dan moeten ze deze regel per direct terugdraaien. Het heeft totaal geen nut en de dierenarts controleert toch ook niet aan welk paard het wordt gegeven!
Nutteloze, werkverschaffende, geldklopperij en paarden zijn hier eerder de dupe van dan dat het ze ten goede komt. Stelletje Hollandse bureaucraten.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:45

Als je ziet hoeveel paarden verkeerd en onnodig ontwormt worden. En hoeveel wormen al resistent zijn of resistent worden door het verkeerd ontwormen vind ik deze regel helemaal niet verkeerd.

Hoeveel moeite is het om een zakje paardenmest naar de DA te brengen, en het na te laten kijken. Misschien ben je dan nog wel goedkoper uit dan er zomaar misschien wel onnodig een wormspuit in te drukken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:30

als dit zou moeten helpen tegen het resistent worden van wormen tegen bepaalde werkzame stoffen,dan zou er een soort data-base meten zijn waarin ieder paard geregistreert staat en waarmee hij ontwormd word en wanneer.....volgens mij is dat niet aan de orde.....dus ik kom ook niet verder dan geldklopperij...

met de resistentie valt het volgens mij wel mee trouwens

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:49

maar hoe vaak ontwormen jullie je ponys????

ik betsel ze via agradi en moet weer een lading bestellen heb de hele handel verkocht toen ik carmen wegdeed maar madame is weer terug dus weer nieuwe bestellen

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:53

Insider schreef:
Het is te belachelijk voor woorden. Hoor regelmatig dat mensen al een hele tijd niet hun paard ontwormd hebben omdat ze het vergeten zijn om aan de dierenarts te vragen en geen zin hebben in een rekening voor een nieuw consult voor een recept. Dit is echt niet ten gunste van het welzijn van de paarden en daar roepen ze zo hard over. Dan moeten ze deze regel per direct terugdraaien. Het heeft totaal geen nut en de dierenarts controleert toch ook niet aan welk paard het wordt gegeven!
Nutteloze, werkverschaffende, geldklopperij en paarden zijn hier eerder de dupe van dan dat het ze ten goede komt. Stelletje Hollandse bureaucraten.

Mee eens!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:57

PatriesCarm schreef:
maar hoe vaak ontwormen jullie je ponys????

ik betsel ze via agradi en moet weer een lading bestellen heb de hele handel verkocht toen ik carmen wegdeed maar madame is weer terug dus weer nieuwe bestellen

ik ontworm ze iedere 8 weken....bepaalde middelen werken 3 maanden

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:17

een paard moet minimaal4x per jaar ontwormt worden..

ik vind de regel wel goed, omdat ik in de kliniek ook heb gezien dat er veel wormen resistent zijn..
alleen ik vind de regel TE.. bij ons in de kliniek kan je ze nog gewoon afhalen bij de balie.. komt geen DA of mestonderzoek aan te pas..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:18

Insider schreef:

Tja, Nederland; het land van de zinloze, niet te controleren, regeltjes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:29

ik ben blij dat ik het via wormentelling laat doen, de uitslag is meteen een recept om een wormenspuit te kunnen kopen :j

De regeltjes zijn nu zinloos, omdat een veearts gewoon spuiten voorschrijft als jij er om vraagt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:21

toch hoor ik regematig van gevallen dat het paard volgens de wormtelling geen wormen had en toch stikte van de wormen....dat vertrouw ik dus ook niet meer.

dan zit er maar niets anders op om gewoon poep onder de microscoop te leggen en zelf te gaan tellen....kan niet moeilijk zijn,tellen heb ik lang geleden geleert.
Alleen wat ik zie is een gigantische berg balken onder de microscoop....en geen eitjes.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:33

Als er niks geregistreerd word heeft het idd allemaal geen zin...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:27

Toch zijn dit niet de Nederlandse regeltjes
De EU, waar we 4 juni op gestemd hebben, maakt deze regeltjes.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:36

Als ik mijn wormenkuren bij de dierenarts haal krijg ik ze gewoon zonder vragen of wat dan ook van de assistente mee. Vind ik dat ze bij bovenstaande webwinkels e.d. het nog beter geregeld hebben met al die vragen en adviezen e.d. Komt er bij mijn DA niet aan te pas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:55

Ariebren schreef:
Toch zijn dit niet de Nederlandse regeltjes
De EU, waar we 4 juni op gestemd hebben, maakt deze regeltjes.

Heeft iedereen daar voor gestemd dan? Of viel de opkomst, logischerwijs, weer tegen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:25

geerke schreef:
toch hoor ik regematig van gevallen dat het paard volgens de wormtelling geen wormen had en toch stikte van de wormen....dat vertrouw ik dus ook niet meer.

dan zit er maar niets anders op om gewoon poep onder de microscoop te leggen en zelf te gaan tellen....kan niet moeilijk zijn,tellen heb ik lang geleden geleert.
Alleen wat ik zie is een gigantische berg balken onder de microscoop....en geen eitjes.

Wat handig dat jij gebruik kunt maken van een microscoop!
Tip: Je moet de mest eerst in water op laten lossen en dan het water met de mestoplossing onderzoeken op wormeitjes. Heb ik tenminste ergens gelezen bij de werkwijze. ( http://www.wormbestrijding.nl/paard_onderzoek.html )

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:27

Je moet eerst maar een paar gram best in een zoutoplossing mengen. De hoeveelheden gaan nogal precies.
Door de zoutoplossong gaan de eitjes drijven. Waardoor je ze beter onder de microscoop ziet.