Teveel suiker kan tot diabetes leiden bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Teveel suiker kan tot diabetes leiden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:04

http://www.nieuweoogst.nu

Afbeelding
Een groep paarden in de wei.
foto door bokker Margreet

Teveel suiker in het rantsoen kan bij paarden leiden tot ongevoeligheid voor insuline. Paarden die hiermee te maken hebben vertonen hetzelfde ziektebeeld als mensen met diabetes.

Dat blijkt uit een onderzoek van de GD en voerleverancier Pavo. Paarden met insulineresistentie kunnen bovendien eerder hoefbevangenheid oplopen.

Vooral rassen zoals Shetlanders, IJslanders, Welsh pony's en Cobs bleken er gevoelig voor. Bij warmbloedrassen en Friezen komt de aandoening nauwelijks voor.

De GD heeft een test ontwikkeld waarmee paardenhouders kunnen controleren of hun paard of pony ongevoelig is voor insuline.

Hoefbevangenheid wordt niet door eiwit in de voeding veroorzaakt, maar vaak door teveel aan suiker in het gras. Paarden kunnen slecht omgaan met veel suiker. Zeker wanneer de dagdosis structureel hoger is dan nodig voor de verbranding in de spieren, kan dit leiden tot ongevoeligheid voor insuline.

Ruga

Re: Teveel suiker kan tot diabetes leiden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:08

Dan hoop ik dat ze nu snel wat doen aan de hoge percentages melasse in hun voeding. Dat mag er volledig uit..

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:13

nou dan zou Pavo wel eens mogen beginnen de suiker uit hun zogenaamde Natures Best te halen.
Die zeggen dat daar bijna geen suiker inzit maar mijn paarden kregen daar bultjes van en gingen schuren.
Voer nu op aanraden van mijn dierenarts Muesli zonder haver van Havens en hij heeft nergens meer last van.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:59

Ik mag toch hópen dat dit geen nieuws is voor paardenmensen.. :n Apart overigens dat pavo hieraan meewerkt terwijl hun producten wel veel suiker bevatten. Zouden ze dat dan gaan aanpassen? Ik heb zo'n vermoeden van niet..

Oh Cayenne: heb je misschien een link naar dat onderzoek? :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:21

fokker schreef:
nou dan zou Pavo wel eens mogen beginnen de suiker uit hun zogenaamde Natures Best te halen.
Die zeggen dat daar bijna geen suiker inzit maar mijn paarden kregen daar bultjes van en gingen schuren.
Voer nu op aanraden van mijn dierenarts Muesli zonder haver van Havens en hij heeft nergens meer last van.

In natures best zit alsnog veel zetmeel. Maar dat zit er in Havens ook. En zetmeel is ook suiker. dus je paard zal gereageerd hebben op iets anders, bv op de haver.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:22

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:32

Dat is geen link naar het onderzoek Cayenne. ;) Ik heb gezocht op internet maar ik kan het betreffende onderzoek niet vinden. Ook niet op de Pavo of GD site.. Beetje jammer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:49

Die staat nog niet online.
Ik verwacht hem volgende week :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:50

Oh, vandaar. Dan wacht ik die af. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:07

dorientjuh schreef:
Ik mag toch hópen dat dit geen nieuws is voor paardenmensen.. :n Apart overigens dat pavo hieraan meewerkt terwijl hun producten wel veel suiker bevatten. Zouden ze dat dan gaan aanpassen? Ik heb zo'n vermoeden van niet..

Had een berichtje getypt met dezelfde inhoud in iets andere bewoording maar zal volstaan met 't met jou eens te zijn :D
Overigens... graan is zetmeel is ook suiker hé. ;) Vergeten veel mensen nog wel es...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:17

Zetmeel valt bij mij automatisch onder de noemer suiker. Net zoals fructaan, sucrose en al die andere vormen. :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:28

Citaat:
Hoefbevangenheid wordt niet door eiwit in de voeding veroorzaakt, maar vaak door teveel aan suiker in het gras.

En door teveel suiker in brok/muesli !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:34

Ja, bij mij ook Doreintjuh, maar bij veel mensen niet. Willen ze van de suikers af, gaan ze hun paard granenmix geven... :x

Toen mijn Merens, die ik sinds september heb en die op melasse vrije muesli stond, vandewinter al begon te jeuken, heb ik hem accuut van alle krachtvoer af gehaald. Hij krijgt nu wiesencobs met een vitaminenpreparaat (en vind er maar eens een waar géén melasse in zit, zelfs in vitaminenpreparaten gooien ze't in, Marstall Force, NAF.. noem ze maar op. 't Staat er vaak niet op maar't zit er dus wel in. Dat de paardendrogist het bij NAF nu noemt komt omdat ik ze er op gewezen heb... ik vind dat belangrijke info!) en heeft gelukkig nergens meer last van. Daardoor kan hij nu wel op het gras, vaak is't een verhaal van en/en... neem een van de factoren weg en de ander is geen probleem meer. Mensen klagen vaak dat hun paard niet op gras kan maar stoppen hem wel vol met krachtvoer. Laat 't krachtvoer achterwege, geef alleen vitaminnen (vind ik dan wel onontbeerlijk, ons nederlandse gras voldoet niet aan alle behoeften van onze paarden) en je paard kan vaak wél op gras. En dat heeft 't gemiddelde paard echt wel liever dan die bak granen/brokken voor z'n neus. Stuk gezonder ook...
Juist die overdaad is funest.. én gras, én krachtvoer, én worteltjes én appeltjes... Dan moet je't dus niet gek vinden als je op den duur problemen kweekt. Want in eerste instantie gaat het nog wel goed, maar na een paar jaar afvalstoffen opbouwen krijgen ze jeuk, raken ze sneller bevangen of wat voor toestanden ook. Ene paard eerder dan de ander, maar juist met 'sobere' rassen zou je preventief al zo min mogelijk zooi moeten voeren - is mijn mening. Voorkomen is altijd nog beter dan genezen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:44

I know. :j Ik geef dus paardenvoedingsadvies en de meeste mensen hebben echt géén idee wat ze eigenlijk in hun paard stoppen en hoe hun paard daarop reageert. Vaak ligt dat inderdaad ook aan de suikers in het rantsoen.
Schrikbarend hoe weinig de meeste mensen met paarden van paardenvoeding weten. Zeker als je het paard ziet als sporter; ''alle'' menselijke sporters, zeker professionele sporters letten erg op hun dieet, lopen zelfs bij de dieetiste.. Maar bij paarden? ''Ach het paard ziet er gezond uit dus het zal wel goed zijn!''... :x

Ik had het er laatst ook met mijn neef over die huisarts is, en hij deed ook maar lacherig over paardenvoeding. Terwijl juist zo iemand toch moet beseffen hoeveel invloed voeding heeft op een organisme. Er is nog een wereld te winnen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:56

Idd... Ik heb me er erg in verdiept toen ik m'n Paintmerrie showde in de Halter. Een Halterpaard showklaar krijgen is - en ook dat weten veel mensen niet - ook een groot deel 'voeding'. En dan niet wat je veel mensen binnen de westernwereld ziet doen voor de Halter, 'vetmesten', maar juist verantwoord voeren waardoor een paard droog blijft maar wel spieropbouw krijgt. Idd zoals een topsporter dus.

Waar ik me ook zó aan kan ergeren zijn de voertjes met naampjes. Westernvoer bijvoorbeeld....
En dan de mensen die niet beter weten (kun je ze ook niet helemaal kwalijk nemen, mensen vertrouwen op de kennis van de fabrikant) die hun 'westernpaard' westernvoer gaan voeren... en het dan gek vinden dat'ie heet wordt of problemen krijgt.
Zoals half Nederland denkt de gemiddelde voerfabrikant blijkbaar dat Western alleen maar Reining is. Westernvoer staat nl. stijf van de koolhydraten en is heel arm op de eiwitten (en dan moet je je topsportpaard weer op vit. E en selenium zetten want hij krijgt spierproblemen... gek hé, zonder eiwitten geen spieropbouw/herstel!).
Leuk voor dat top-reiningpaard wat vol in training staat of midden in het showseizoen en heel hard moet pieken, maar natuurlijk absoluut ongeschikt voor het gemiddelde westernpaardje wat gewoon recreatief of op amateurniveau gereden en getrained wordt. Veel te veel koolhydraten.

Nou ja, en zo kunnen we idd nog wel even doorgaan.
Jammer dat de meeste mensen niet even de moeite nemen om de basics van spijsvertering en voeding door te nemen. Zo ingewikkeld is het echt niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:25

Citaat:
Dat blijkt uit een onderzoek van de GD en voerleverancier Pavo

Ik hou niet zo van onderzoeken die gefinancieerd zijn door een direct belanghebbende. :7

zetmeel, suiker, fructose, fructaan etc heeft allemaal hetzelfde effect in een paardenlichaam. Het is slecht voor de darmflora.

Dat er nu een bepaald merk muesli is met 'nog minder zetmeel en suikers' schiet nog niet erg op, het is maar een paar procent minder geworden, maar het zit er nog steeds in.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:54

en laten we de mensen niet vergeten die hun paarden structureel overvoeren. het aantal sobere rassen zoals tinkers, fjorden en shetlanders die gewoon baggervet zijn is erg hoog! mensen voeren hun recreatie-ponys rantsoenen van sportpaarden, en de hele dag op een vette wei.suiker heeft een paard nodig. maar net als bij mensen, moeten ze het d.m.v. arbeid weer verbranden. weinig werk = weinig eten.het ligt niet zozeer aan de hoeveelheid IN het voer, maar aan de hoeveelheid VAN voer!
de hoeveelheid suiker die erin verwerkt zit, is wetenschappelijk onderzocht.maar als je 3 kg. aan een ponuy geeft, die 2 x in de week een buitenritje maakt, krijg je geheid moeilijkheden.
vroeger kregen de paarden veel melasse, maar werkten ze ook de hele dag. geen probleem...
ik heb al ruim 30 jaar paarden, en heb nog nooit problemen gehad. geen koliek, geen bevangenheid, of wat dan ook!
muesli ( met melasse!)en granen is puur zetmeel= suiker.dan zit er in bix, zeker basis brok veel minder.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:01

@Vlinder32
Mijn beste vriendin werkt in een laboratorium en ik heb haar toen gevraagd om dat eens te onderzoeken (wil dingen graag zeker weten) en heb haar van beide muesli's wat gegeven en daaruit bleek dat Pavo's Natures Best bijna 2,5 keer zoveel suiker bevat dat dat hun op de zak aangeven.
Heb nog wel ergens de exacte uitslag van de test liggen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:22

Ik vraag mij af, als je moet kiezen tussen twee kwaden; melasse of zetmeel, wat is slechter voor het paard?
zetmeel zit ook in natuurlijke voeding, terwijl melasse onnatuurlijk is lijkt mij.... Vaak zit er of melasse in, of zetmeel en geen melasse.
is zetmeel net zo slecht als melasse?

Verbaast mij niet dat er in Pavo zoveel suiker zit, mijn paard werd er ook echt dik van! Ik vind het slechte zaak, dat je als consument daar mee bedonderd wordt.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:25

te veel suikers heeft ook invloed op jeuk en zomerexceem

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:31

Je moet gewoon voeren met beleid en met verstand. De meeste paarden worden niet alleen verkeerd gehouden maar ook verkeerd gevoerd. Dan krijg je die moderne onzinziektes waar we vroeger niet of nauwelijks problemen mee hadden. Maar vlak ook het fokbeleid niet uit. Vroeger werd de merrie nog ouderwets gedekt dmv de sprong van de hengst. Nu moet een sprong van zon hengst meerdere merries bedienen, overleefde vroeger alleen het sterkste zaatje nu overleven er veel meer.

Over dat fructaan in het gras, overmatig begraasde weiden laten het zelfde zien als de vette weiden. Goed weidebeleid is dus ook een must.

Voer moet in overeenstemming staan met dat wat het paard doet. Meer werk is meer voer, evenredig minder werk is ook minder voeren.
En een paard is een dier en geen mens dus niet vermenselijken. Een paard hoort lekker weidegang te krijgen maar niet in een vette weide, heeft hij veel gras ter beschikking dan automatisch minder hooi in de stal en ook weer minder krachtvoer.
Maar de meeste mensen vinden het zielig als hun paard maar een handje voer krijgt en daarin vermenselijken we weer.

Ik hoor van meerder veterinaire mensen dat diabetes bij paarden onzin is. Het zal mij benieuwen maar moet meerdere schrijvers hier gelijk geven dat musli erg veel suikers bevat, graai maar eens in een zak musli en proef daarna eens aan je vingers. Mierzoet, en per defenitie niet goed overdaad schaad alles waar Te voor staat is slecht.

En dan daarna gaan we een diabetes paard dan ook insuline spuiten?

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:06

of er wel of niet suiker in zit, en zo ja, in welke hoeveelheid is een ding maar als wat op de zak staat niet klopt met wat je denkt dat er in zit vind ik dat toch wel een echt kwalijke zaak.
Je moet toch kunnen vertrouwen op je voerleverancier.
Moeten ze bij de Appie Happie eens doen....l

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:33

fokker schreef:
@Vlinder32
Mijn beste vriendin werkt in een laboratorium en ik heb haar toen gevraagd om dat eens te onderzoeken (wil dingen graag zeker weten) en heb haar van beide muesli's wat gegeven en daaruit bleek dat Pavo's Natures Best bijna 2,5 keer zoveel suiker bevat dat dat hun op de zak aangeven.
Heb nog wel ergens de exacte uitslag van de test liggen.

chemisch gezien kan je verschillende suikers testen inderdaad. Je kan totaal suiker nemen, of alleen glucose bijv. en dan krijg je al een hele andere uitslag. Ik denk zo maar dat Pavo in z'n reclames de waardes noemt van een bepaald soort suiker en niet de totale waarde :7

fokker schreef:
of er wel of niet suiker in zit, en zo ja, in welke hoeveelheid is een ding maar als wat op de zak staat niet klopt met wat je denkt dat er in zit vind ik dat toch wel een echt kwalijke zaak.
Je moet toch kunnen vertrouwen op je voerleverancier.
Moeten ze bij de Appie Happie eens doen....l

de regels van wat op een etiket moet en wat niet voor mensen-eten is veel strenger. Bij paarden zijn daar geen regels voor. Ze hoeven alleen te vermelden wat zij er extra aan toegevoegd hebben. Dus het kan best zijn dat ze die suikers hebben geteld en de suikers die al in de grondstoffen zaten niet hebben meegerekend voor hun gemak :7

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:01

Mijn paarden doen het al jaren goed op hooi en een beetje onderhoudbiks. Mensen staan raar te kijken als ik ga voeren. ZO WEINIG!!!! Ze zien er wel bere best uit :? Van DA's krijgen we complimenten.
We hebben 1 fries, 1 PRE fokmerrie en een BWP staan. 3 verschillende paarden. Ze krijgen nu hooi en misschien 4 handjes onderhoudbiks en staan van 10 tot ongeveer 21.00 in het land. Ze worden gereden of gelongeert. We hebben hier zandgrond, dus arme grond.

Als je de voeradviezen van de fabrikant moet geloven, voer je je paard gewoon dood of een welvaartziekte komt om de hoek kijken. Ziektes waar je vroeger nooi van hoorde, hoor je nu aan de lopende band.
Dan niet te vergeten de scala aan sublementen die over de toonbank gaan als zoete broodjes. De fabrikant vaart er wel bij!!!! Het paard ?????????

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:27

@ phiabink- :j helemaal mee eens. ook ik voer alleen bix en kuil. verder nix, alleen wat brood . zowel mijn vorige quarter; als mijn huidige doet het prima op een kilootje bix als ie werkt.vrijwel onbeperkt ruwvoer.de DA komt alleen voor te enten.