Gemeente Uden gaat hard optreden tegen illegale stal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemeente Uden gaat hard optreden tegen illegale stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:00

www.brabantdagblad.nl

Zodra de Raad van State het groene licht geeft, wil de gemeente Uden het bosperceel van H. Smits en W. Gerrits aan de Bedafseweg in Uden ontruimen.
Dat zei de gemeentewoordvoerder van Uden vrijdag bij de Raad van State.

Smits en Gerrits uit Schijndel maken al jaren gebruik van 2,5 hectare groot perceel waar ze paarden en andere dieren houden. Er staan stalletjes en schuren, een groot aantal bomen en een weilandje. Overigens staan de schuren en het stalletje al jaren aan de Bedafseweg. Een kwart van het omstreden perceel ligt in de gemeente Bernheze, die het allemaal wel best vindt, zei de Udense gemeentewoordvoerster. Maar voor Uden is de maat vol. Nog in 1996 sloot de gemeente een overeenkomst met Smits over het gebruik van het perceel. De gemeente wilde een stalletje en een kleine schuur wel gedogen, maar voor de rest moest het perceel bos en weiland blijven. Maar volgens Uden hebben Smits en Gerrits zich niet aan de overeenkomst gehouden en het perceel veel intensiever gebruikt dan was afgesproken. En nu wil Uden er een eind aan maken. Ook de stal voor de paarden en pony's moet weg, evenals een aantal bomen die volgens de gemeente Uden niet in landschap passen. Tenminste als de Raad van State er een stokje voor steekt.

Volgens de raadsman van de twee Schijndelaren is er helemaal geen sprake van een overtreding van welke regel dan ook. "De situatie is ook al jaren hetzelfde."

De Raad van State gaat nu onderzoeken of de gemeente Uden al dan niet een eind kan maken aan het gebruik van het perceel in het Udense bosgebied. Uitspraak volgt over enkele weken.

_Patriciaa

Re: Gemeente Uden gaat hard optreden tegen illegale stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:05

En waar moeten al die dieren dan heen?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:23

@ _Patriciaa
dat vroeg ik me inderdaad ook al af..
dierenbescherming en dan herplaatsen of zoiets?

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:24

Ik heb ook 5000m2 land in agrarisch gebied met mijn vriendin samen waar we onze eigen paarden op hebben maar ook opvang paardjes , dit land hebben we voor niets van een lieve man die ook van dieren houdt en houden dit stuk als winterland voor de winter dus . Omdat het land te klein is hebben we de helft met zand voor de natte periode te kunnen afsluiten en daarop een mooie houten schuilstal van 24m2 .Mocht dus ook niet ,, agrarisch en we zijn geen boer ,, en de gemeente koggenland kwam dus langs met fotografeerde de hele zooi ,, en kreeg daar dus telefoon over van de gemeente ,ben alles gaan afbellen , en gaan vragen wat de mazen van het net waren om ze om zeilen ,,
advertenties geplaatst met deze vragen , en tot slot ministers gemaild , en de raad van besturen gemaild hierover van Koggenland .Dierenbescherming kon niets voor mensen met dit probleem doen , zelfs niet de mazen van het net geven , of wat je anders mag gebruiken zodat het een schuilstal werd , terwijl ze deze vragen veel krijgen .
Daar stond ik versteld van eigenlijk , zoveel vraag , ga je dat toch uitzoeken lijkt mij ? Van stro kan je ook een schuilstal maken , of van windgaas ,, ik moest de tips geven en die noteerde ze in de computer ,,
ben opzoek gegaan over schuilstallen op google ,, kwam uit bij gemeente Nunspeet , die hebben een nieuw beleid voor schuilstallen en heb dat beleid door gemaild aan de gemeente . In 2010 gaat er heel wat veranderen in de wet voor de dieren , ook dus het schuilstallen probleem ! Het komt erdoorheen dat je een schuilstal moet bouwen als je dieren op open gebieden houdt , dus dat is een verademing .Maar op ons terug te komen , we moesten 7 Mei naar de burgemeester zelf , en die was blij dat ik dat beleid van Nunspeet had aangeboden , nu had zij ook een idee wat ze hiermee aanmoesten in 2010 .
Dus ik mocht de stal laten staan en ook het zand laten liggen ,, en iets meer dan 5 paardjes vond ze ook geen probleem !! Super !!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:15

wat een onzin, wie heeft er nou toch last van een paar stalletjes op de wei.. dat de gemeente zich is ergens anders mee bezig gaat houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:42

cile205 schreef:
wat een onzin, wie heeft er nou toch last van een paar stalletjes op de wei.. dat de gemeente zich is ergens anders mee bezig gaat houden.

Heb je het zelf gezien dat je zo kan oordelen :? .

Misschien is het daar wel 1 grote puinhoop met stalletjes die niet zouden misstaan in een krottenwijk, weilandjes van aan elkaar geknoopt prikkeldraad. Ik kan me best voorstellen dat als de gemeente iemand een stuk grond ter beschikking stelt dat diegene zich aan de afgesproken regels dient te houden. Jij gaat op je pensionstal toch ook geen gat in de muur bikken omdat je graag een buitenluik wilt hebben.

Ik ben wel van mening dat gemeentes wat soepeler mogen zijn vergunningen voor schuilstallen en paddocks mits die netjes en degelijk gebouwd worden.

shine2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:57

hallo allemaal,
het klinkt allemaal erg dat het weg moet maar ik ben blij!!
wij hebben hier een aaantal jaar geleden een pony in zeer slechte conditie weggehaald ,sterk vermagerd,zeer slechte hoeven etc.
ze stonden er in een klein afgezet stukje bos tot hun knieen in de modder en er was echt niets te eten.
het is daar echt niet geschikt om pony,s te houden en ik kan het weten want heb het met mijn eigen ogen gezien.
ik had begrepen dat de pony,s daarna weg moesten van het terrein maar hoop nu dat er geen pony,s meer staan.
en dat er nooit geen dieren meer gehouden mogen worden.

met de pony gaat het inmiddels goed,

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:07

Ach zo hebben wij ook een leuke... Wij hebben nu 3 stalletjes voor de paarden.. Elke stal mocht maar aan de mate voldoen die wat hun goed vinden.. Dus de mate die de dieren min nodig hebben... Nu willen we graag een mooi tuinhuisje naast onze stalletjes voor het opslag.. We hebben nu alles onder de plastic, dat is niet veilig en het ziet niet uit!! Maar ja de gemeente he... Moet zo weer eens bellen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:37

Juliette86 schreef:
cile205 schreef:

Heb je het zelf gezien dat je zo kan oordelen :? .

Misschien is het daar wel 1 grote puinhoop met stalletjes die niet zouden misstaan in een krottenwijk, weilandjes van aan elkaar geknoopt prikkeldraad. Ik kan me best voorstellen dat als de gemeente iemand een stuk grond ter beschikking stelt dat diegene zich aan de afgesproken regels dient te houden. Jij gaat op je pensionstal toch ook geen gat in de muur bikken omdat je graag een buitenluik wilt hebben.

Ik ben wel van mening dat gemeentes wat soepeler mogen zijn vergunningen voor schuilstallen en paddocks mits die netjes en degelijk gebouwd worden.

ik ga er niet van uit dat het een krottenwijk is... tenminste das niet te hopen he ;)

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:45

Als het een puinhoop daar is en dieren worden verwaarloost is het goed dat de gemeente ingrijpt ! Maar de gemeentes kunnen ook 1 lijn aanhouden qua het bouwen van schuilstallen om verrommeling van het landschap tegen te gaan en door dit soort praktijken tegen te houden door bv van gepotdekseld hout alleen te gebruiken , de grote maximaal 30m2 en hoogt 3.00 m en een zadeldak , en niet midden in het land te plaatsen maar meteen bij de ingang van het land . Dan zijn alle vragen over wat wel en niet mag uit de wereld geholpen .
Maar meestal zie je vaak net wat er wordt geschreven van die krotten staan , met alles wat ze maar bij het grofvuil kunnen vinden aan elkaar gezet , daar worden meestal ook duistere praktijken uitgevoerd , en gaat het om het geld en niet om de diertjes een fijne plek te geven .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:58

Dat een gemeente oog heeft voor 'landschappelijk schoon' daar kan ik me wel iets bij voorstellen. En als het perceel tot een 'krottenwijk' vervallen is, dan lijkt het me een goede zaak om de beheerders op te dragen dat te verbeteren. Maar wat moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij "bomen die niet in het landschap passen".. een serieuze gedachte krijgt dan toch wel weer een merkwaardige wending.. :+

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:21

Wat ik erg vind (en vond bij onze situatie, zie spook_sunset) is dat de dierenbescherming niks doet en zegt niks te kunnen doen wat betreft schuilstallen, net als de partij voor de dieren trouwens ...
Van een flink aantal mensen (oa kamerleden) die aangeschreven waren over ónze situatie door mijn vriendin, kregen we tips en werd er gezegd dat we contact op moesten nemen indien we alles weg hadden moeten halen. Maar de partij voor de dieren ... nee, die drukten meteen hun snor ...