"Paarden verdacht van Afrikaanse Paardenpest niet doden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paarden verdacht van Afrikaanse Paardenpest niet doden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 08:25

www.levendehave.nl

Paarden die worden verdacht van Afrikaanse paardenpest, moeten niet worden gedood maar opgestald. Dat zegt voormalig Chief Veterinary Officer Frits Pluimers in Dierbeleid en Uitvoering, een uitgave van het ministerie van LNV.

Pluimers heeft in het verleden veel ervaring opgedaan met de bestrijding van mond- en klauwzeer (2001) en vogelpest (2003). Hij komt aan het woord naar aanleiding van een advies over het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest. Deze ziekte komt nog niet voor in Nederland, maar wordt wel verwacht. Daarom is er een draaiboek in de maak. De inhoud van het draaiboek volgt vaak direct uit Brusselse richtlijnen, legt Pluimers uit.

‘Zo’n richtlijn zegt bijvoorbeeld dat je op een besmet bedrijf verdachte paarden zou moeten doden. Wij zeggen: dat hoeft niet als je een verdacht dier zo opstalt dat de knutten – vliegjes die de besmetting overbrengen - hem niet kunnen bereiken. Ander voorbeeld, aldus Pluimers: ''Als er een verdenking is van Afrikaanse Paardenpest moeten in een bepaald gebied alle paarden worden opgestald. Maar daarvoor zijn niet altijd geschikte stallen beschikbaar. Wij nuanceren dus: zet ze in een goed met gaas afgesloten stal, en als dat niet kan laat ze dan buiten lopen met een knuttendeken.’

Ook over andere rigoureuze maatregelen uit de richtlijn laat Pluimers zich kritisch uit. Zo vindt hij het regelmatig inspecteren van alle dieren in bescherming- en toezichtgebieden enorm veel werk. ''Effectiever is wellicht een
goed systeem om de ziekte te detecteren en te melden’. Of: altijd
alle contacten traceren van een besmet bedrijf. Pluimers: ‘Dat is in de
eerste dagen nuttig. Maar als je al een tijdje vervoersbeperkingen hebt levert het niets extra’s meer op’.

Pluimers wil in gesprek gaan met de Europese Commissie, liefst met zoveel mogelijk andere landen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:27

En nu maar hopen dat er naar hem wordt geluisterd c.q. dat wat hij zegt nog iets in de melk te brokkelen heeft 8-)

Anya

Re: "Paarden verdacht van Afrikaanse Paardenpest niet doden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:35

Halleluja. Iemand met gezond verstand.
Inderdaad hopen dat er naar hem geluisterd wordt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:12

Voor zover ik weet heeft de Afrikaanse paardenpest een zeer hoge mortaliteit. Veel hoger dan bij MKZ.
De strijd die de dieren leveren voordat ze sterven is niet echt paardvriendelijk te noemen, dus wat dat betreft ben ik voor om ieder die de verschijnselen heeft, af te maken.
Voorts denk ik dat het onmogelijk is om de knutten bij de paarden weg te houden, ondanks opstallen en dekens.
Alsof opstallen wel paardwaardig zou zijn.
Bij runderen die niet buiten komen is gebleken dat zij wel besmet raken met blauwtong dat ook over gebracht wordt door knutten.
Als onze paarden worden getroffen door de ziekte, zullen de onze hoe spijtig dan ook geruimd worden.

Ik vrees dat wanneer er een daadwerkelijke uitbraak van paardenpest in Nederland of ander paarden-minded land uitbreekt, de dierenartsen hun leven moeten vrezen indien het draaiboek wordt uitgevoerd zoals het nu is.
Desalniettemin denk ik dat het voor besmette dieren de eerlijkste en paardvriendelijkste oplossing is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:18

@tienus63 : ik kan wel in een hoop meegaan met je, maar dan wel ruimen nadat 100% is vastgesteld dát een paard besmet is en niet alleen met de subklinische vorm.
Op voorhand verplicht/tijdig enten zou gewoon het hele 'ruim'verhaal aan de kant kunnen zetten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:32

Enten alleen als er een goede entstof voorhanden is.
Bij de blauwtong enting is er in heel veel gevallen ook meer schade berokkend door de enting dan door de besmetting zelf.

Hoe zit het eigenlijk met de besmetting van paardenpest van merrie op ongeboren vrucht?
Mocht de merrie de ziekte al doorstaan?
Bij vee is gebleken dat de dieren die geboren zijn nadat de moeder besmet is geweest, veel gezondheidsproblemen ontwikkelden na de geboorte.
In eerste instantie werd gezegd door de GD (gezondheidsdienst voor Dieren) dat er geen besmetting van moeder op ongeboren vrucht plaats kon vinden.

Praktisch gezien zal een test om vast te stellen dat een paard aan de paardenpest lijdt, zo snel plaats moeten vinden omdat een paard binnen een paar dagen al overlijdt aan de ziekte.
Op zo'n moment sta je voor een dilemma, de kans dat je paard er door heen komt én dan ook nog eens zonder restverschijnselen is bar klein, de lijdensweg enorm groot.

http://www.bokt.nl/wiki/Afrikaanse_paardenpest
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... npest.html
http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dier ... ardenpest/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:40

De ongeboren vrucht loopt grote kans op abortus. Wat het veulen kan gaan mankeren als het wel geboren wordt kan ik niets over vinden.

Ik vind het hele besmettings/noodentingsverhaal toch rammelen.
Een knut legt 17 km per week af. De ziekte openbaart zich na 2 tot 14 dagen. Men houdt een 'veilige zone' aan van 20 km.
Bij een geval van openbaring na 14 dagen is die zone dus te klein. Als er idd pas geruimd wordt nadat de ziekte definitief is vastgesteld wordt het bestrijdingsgebied dus nóg groter. Al weet ik niet hoe snel een test uitwijst dat het idd APP is.
Buiten de subklinische vorm zijn de signalen waarschijnlijk duidelijk genoeg, maar hoe makkelijk zal de subklinische vorm onopgemerkt worden ?? En in hoeverre kan een subkinische vorm 'overslaan' naar de fatale vormen ??

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:45

Ik ben toch voor het ruimen..... Hoe erg het ook is.
De kans dat je een paard knuttenvrij op kan stallen is toch vrij klein. En daarmee is de kans wel groter dat je er andere paarden mee besmet.....Dan wordt het probleem ook steeds groter.
Ik heb de eerste opzet voor het draaiboek uit mn hoofd moeten leren, maar ik hoop dat alle paardenhouders zich wel bewust worden van deze ziekte, als het niet op tijd opgemerkt wordt, ben je heeeeeel ver van huis....

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:04

Als ik berichtgevingen lees over een verwachte uitbraak van Afrikaanse paardenpest, dan gaan mijn haren overeind staan. Men sprak ook over een verwachte griep uitbraak en kijk wat er laatst gebeurde. Ik krijg altijd het gevoel dat er meer achter zit, het zou de handel in deze markt natuurlijk goed doen als er een hele boel paarden zouden komen te ontvallen. Ik kan mijn vinger er niet op leggen maar het geeft een enorm onrustig gevoel als ik naar mijn paarden kijk en denk dat ze door zo`n situatie zouden moeten worden afgemaakt, zeker als mijn gevoelens bewaarheid zouden worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:54

vincentlover schreef:
Ik ben toch voor het ruimen..... Hoe erg het ook is.
De kans dat je een paard knuttenvrij op kan stallen is toch vrij klein. En daarmee is de kans wel groter dat je er andere paarden mee besmet.....Dan wordt het probleem ook steeds groter.
En ik denk dus dat je ALTIJD te laat bent. Op het moment dat een paard de ziekte openbaart kan het al 2 tot 14 dagen lang gestoken zijn en wordt het dus al verspreid.
Ruimen is dus altijd achteraf en té laat.

De enige manier om iets vóór te zijn is bij een uitbraak in België of Duitsland meteen verplicht preventief gaan enten.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:32

Idd DubbelDun.Alleen de knut kan de ziekte overbrengen,dus ruimen heeft geen zin.
Gewoon preventief enten.Dat zal het eenigste zijn wat echt helpt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:43

Enten heeft alleen maar zin als er een veilig én juist vaccin ontwikkeld is.
Bovendien is de kans groot dat er kleine verschillen zitten in de variant paardenpest.
Kijk maar naar het verloop van de blauwtong, 3, 4 jaar geleden was het nog een tropenziekte, langzaam aan rukte het op naar het noorden.
De dieren die in het eerste jaar besmet raakten, de ziekte doorstonden zijn het daarop volgende jaar amper ziek geweest.
Ook bij deze dieren weinig ziekte en uitval bij de nakomelingen van dat jaar.
Terwijl in het eerste jaar veel zieke dieren waren of dieren die ogenschijnlijk niets onder de leden hadden, maar wel nakomelingen kregen die last van de gevolgen van blauwtong hadden.
Ik denk dat een natuurlijke resistentie het beste werkt.
Helaas zal dit in praktijk wel betekenen om de schrijnende gevallen af te maken.
Maar ja, een paard wat in behoorlijke mate last van restverschijnselen heeft is ook niks.

En inderdaad voor de handel zou het wel goed zijn als het paardenbestand wordt uitgedund.
De één z'n dood, de ander z'n brood.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:18

Hm maar overleven die knutten de winter?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:31

Helaas wel.
Wie weet zijn er dit jaar minder knutten omdat we een koude winter gehad hebben.
Maar de winter 2007/2008 hebben ze met gemak doorstaan.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:53

tienus63 schreef:
Enten alleen als er een goede entstof voorhanden is.
Bij de blauwtong enting is er in heel veel gevallen ook meer schade berokkend door de enting dan door de besmetting zelf.

Ik wil wel graag weten waar je dit vandaan hebt. Voor zover bij mij bekend heeft de blauwtong campagne goed gewerkt. Alleen in omgeving Staphorst is nog Blauwtong serotype 8 uitgebroken afgelopen seizoen, en die dieren waren niet gevaccineerd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:55

In omgeving Staphorst is zeer zeker wel geënt door boeren, sommige boeren niet, maar het gros wel.
De boeren die niet geënt hebben, hebben deze keus gemaakt omdat de bedrijven die wel geënt hadden, de nodige problemen mee maakten na het enting.
De gelijkenis met de IBR-enting was snel gemaakt.
BT type 8 is overigens in een ander deel van Overijssel geconstateerd.

Toevoeging:
de enting in het zuiden heeft minder problemen gegeven omdat veel dieren al een jaar eerder besmet zijn geweest.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:06

Maar een vergoeding voor het geruimde dier hoor je toch te krijgen? Ik denk niet dat ze dan snel zullen gaan ruimen, gezien al die dure paarden....?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:19

Thaliaatjuh schreef:
Maar een vergoeding voor het geruimde dier hoor je toch te krijgen? Ik denk niet dat ze dan snel zullen gaan ruimen, gezien al die dure paarden....?

Ik denk eerlijk gezegd dat de regering tegen die tijd wel een noodverordening in het leven roept dat alleen de ernstige gevallen of in een beperkte straal geruimd dienen te worden.
Paarden ruimen = boten belasting. Over dat laatste wordt al jaren gesproken, maar omdat dat een elite ding is, komt dat er ook niet. Paarden zijn ook elite.
Bovendien staat zou failliet gaan; de emotionele waarde is onbetaalbaar voor de hobby paardenhouder.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:16

Maar waarom te laat met ruimen? Want als je gelijk ruimt is het aantal knutten dat besmet is dus kleiner dan als je hem nog wat weken op stal hebt of met deken want die knutten komen er toch wel.. En helemaal opgestald lijkt me niet paardvriendelijk. Hoe hard het ook klinkt is het ruimen toch een betere oplossing totdat er een 100% veilige enting bestaat. Sneu maar het kan een hoop narigheid voorkomen

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:17

Moet er niet aan denken dat ze mijn paard gaan ruimen zeg.
Kunnen ze me gelijk opsluiten :oo :oo :oo

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:56

ja dat heb ik nou ook zit met veel aandacht en kippenvel dit te lezen.. ga nu even kijken naar de link wat de paardenpest nou precies inhoud

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:03

Jonge_Monte schreef:
Moet er niet aan denken dat ze mijn paard gaan ruimen zeg.
Kunnen ze me gelijk opsluiten :oo :oo :oo

We maken gewoon een ondergrondsewereld waar alleen paardenmensen onderling wat vanaf weten en dan duiken we onder met onze paarden hahaha :')

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:21

haha die is goed!! :P

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:33

Citaat:
Maar een vergoeding voor het geruimde dier hoor je toch te krijgen?

Hier in Duitsland staat een vergoeding van ik geloof 2500euro per paard wat eventueel geruimd zou moeten worden.Dus een paard is een paard en daar word niet gekeken naar economische/emotionele waarde!Paarden moeten hier ook aangemeld zijn juist voor dit soort dingen,daar betaal je ook voor.(niet veel ik betaal iets van 4euro per paard per jaar)Maar het idee vind ik niet prettig.Hopen dat als er een uitbraak komt het binnende perken gehouden kan worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:54

We moeten eens ophouden te geloven in het fabeltje van vaccineren.
Je spuit een hoop rotzooi in een lijf wat daar niet thuishoort en juist ziek kan maken i.p.v. dat het beschermt.
Iedereen roept altijd gelijk om vaccinatie maar als je even wat onderzoek doet naar vaccineren en de gevaren ervan zie je ook pas wat er achter die hele vaccinatiemythe zit.

Mensen geloven dat als een dier (of mens) maar gevaccineerd is dat het dan allemaal goed gaat komen maar vaccineren is nooit garantie dat de ziekte niet zal uitbreken. Integendeel, het kan een heleboel leed veroorzaken.

Hilden1971, je hebt gelijk. Dit soort angstzaaiende berichten maken mij ook altijd erg scherp en heel wantrouwig.