Anky: het zal erom spannen of Painted het EK kan gaan lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: het zal erom spannen of Painted het EK kan gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 08:22

http://www.telegraaf.nl

De komst van Maurits Hendriks als verantwoordelijke man vanuit NOC*NSF voor de (paarden) sport, betekent het vertrek van Peter Murphy. Peter is twaalf jaar verbonden geweest aan onze sport. Zijn taak was veelomvattend. Hij heeft de paardensport nieuwe inzichten en initiatieven gebracht en ik heb hem in de loop der jaren zeer leren waarderen. Hij is een huisvriend geworden.

Ik denk dat het gros van de mensen niet altijd door had wat Peter als ’prestatiemanager topsport en talentontwikkeling van NOC*NSF’ – ongelofelijk, wat een lange titel – allemaal deed. Op papier was hij verantwoordelijk voor de paardensport, het golf, dansen en alle teamsporten in Nederland zoals basketbal, volleybal, hockey en voetbal. Gelijk valt natuurlijk de diversiteit op. Maar daarnaast kan ik rustig stellen dat hij vooral achter de schermen alles in het werk stelde om ons sporters zo goed mogelijk te laten sporten en coaches te laten coachen.

Want terwijl andere landen om ons heen nog steeds vooral bezig zijn met paardrijden, bestaat er in Nederland een totaal andere cultuur. Onze mentale begeleiding, de fysieke ontwikkeling van de sporter zelf en het stalmanagement zijn stuk voor stuk onderdelen waarop wij veel verder zijn en die wij intussen ook allemaal heel normaal zijn gaan vinden. Dat is één van de verdiensten van Peter. Vanuit de sportkoepel NOC*NSF heeft hij vele ideeën aangedragen en wij konden ze doorvoeren.

Persoonlijk heeft hij me ook geholpen. In aanloop naar de Olympische Spelen van 2000 in Sydney liep het hier op stal nog wel eens stroef in de trainingen tussen mij en Sjef. Peter heeft ons geholpen inzicht te krijgen in de reden waarom wij met elkaar in de clinch lagen als we gewoon probeerden ons werk te doen. Hij introduceerde het zogenaamde ’actiontype’ bij ons, waarmee onze karakterverschillen aan het licht kwamen. Het bleek allemaal helemaal niet zo ingewikkeld. Ik ben van nature een mens die niet zomaar iets doet omdat het wordt opgedragen. Ik heb redenen en uitleg nodig. Als ik iets begrijp, doe ik het en zet me er honderd procent voor in. Door inzicht te krijgen in onze valkuilen werden de trainingen veel beter. Het goud in Sydney voelde als een beloning.

De laatste jaren heeft Peter zich ingezet voor het Rabo Talentenplan en het Trainingsplatform. Dat laatste initiatief leunde op de kruisbestuiving met andere sporten. Er werden diverse coaches uitgenodigd en het was altijd welkom om overeenkomsten te horen, maar nog meer de verschillen. Daar kon ik elke keer weer iets uit meenemen. Overigens verdwijnt Peter niet helemaal uit de paardensport. Hij blijft betrokken bij de olympische masterclass voor bondscoaches richting Londen 2012.

Wat mijn eigen sportbeoefening betreft: deze week werd weer duidelijk hoe blij ik mag zijn met twee absolute toppaarden op stal. Ik wilde deze zomer zowel IPS Salinero als IPS Painted Black inzetten, maar Painted Black heeft zich afgelopen week bij de dekdienst behoorlijk geblesseerd aan zijn heup. Hij is één tot twee maanden uit de sport en dan zijn belangrijke wedstrijden van dit seizoen (het NK, CHIO Rotterdam en CHIO Aken) alweer voorbij. Het zal erom spannen of Painted Black het EK eind augustus in Windsor kan lopen. Wellicht dat hij in ieder geval als reserve meegaat. De komende weken moet Salinero het werk doen. Zoals hij in de trainingen loopt, lijkt me dat geen enkel probleem. Na de Olympische Spelen van Peking heeft hij alleen Indoor Brabant gelopen. Daar heb ik nog steeds een goed gevoel over. Ik kijk er daarom naar uit hem de komende maanden weer te presenteren aan het grote publiek.

Anky van Grunsven

Thomas

Re: Anky: het zal erom spannen of Painted het EK kan gaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:32

Uuuuh? Gaat ze niet met Salinero naar het EK?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 09:33

Nee, dat had ze voor Painted in de planning.
Salinero doet het rustiger aan ivm zijn leeftijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:58

Hij is 15, de beste leeftijd m.a.w op de top van z'n kunnen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:10

Ja, maar ik begrijp goed dat ze met een nieuw paard verder wil. Salinero heeft tot twee maal toe een olympische gouden plak verovert en verdient zijn rust.
Nu is painted black aan de beurt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:43

Maar eerst had ze het er nog over dat Painted Black waarschijnlijk niet zo hoog komt..? :?
Maarja, wens d'r succes :)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:38

ach nu wil ze waarschijnlijk de uitdaging aan gaan, ze heeft al veel bereikt, nu probeert ze het weer met een volgend paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:40

Ze had met Painted nog niet echt een (of eigenlijk dé) klik, dat heb je toch wel een beetje nodig op dit niveau. (Dat zei ze laatst bij P&W) Je moet elkaar goed aan voelen. Imo is die klik er nu wel steeds meer :)

Over de OS met PB was nog in twijfel.. Dat is natuurlijk al een vooruitgang aangezien ze eerst bij nee bleef hangen.

Lonink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:24

ik hoop dat painted het gaat halen ;) ik vind het echt een leuk paardje
maar ik vind het wel jammer dat ips salinero nu niet meer aan die hoge
concourse mee doet ;(
iig veel succes +:)+

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:00

Painted Black is leuk! Natuurlijk is er ook alle eer voor Salinero, maar ik vind het ook niet erg als hij nu z'n rust wat meer gaat krijgen en Painted Black zich meer mag gaan bewijzen. :)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:02

Wat is er mis om Salinero nog te starten op het EK? Paard is nog jong zat. Er lopen er zat mee die ouder zijn dan Sali.

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:43

hopla schreef:
Wat is er mis om Salinero nog te starten op het EK? Paard is nog jong zat. Er lopen er zat mee die ouder zijn dan Sali.
Wat mij betreft ook niets mis mee. Z'n leeftijd lijkt mij ook geen probleem. Misschien heeft Anky gewoon zin om Painted z'n 'kunstje' te laten doen en zich te laten bewijzen. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:34

Als ze met hem naar de OS wil gaan lijkt mij dat wel handig om hem meer ervaring op te laten doen.

@lonick er wordt niet gezegd dat Salinero helemaal niet meer aan grote parcoursen mee gaat doen hoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:37

Volgens mij maakte ze onlangs wel de opmerking dat ze het toch wel als uitdaging ziet om met Painted mee te doen aan de OS.
Dus ik denk zomaar dat ze er over 3 jaar gewoon weer bij is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:42

Ik vind het ook wel een gaaf paard! Vanaf het begin af aan al.. Hoop dat ze hem zo hoog krijgt! :)

desire73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:18

het zal wel zijn om id meer ervaring op te doen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:35

Anky is inderdaad al wat teruggekrabbeld wat betreft haar mening over PB en de OS... leuk om die verandering te zien. Wellicht eindigt die in Londen. :D
Als PB nog wat constanter wordt en minder hengstengedrag vertoont denk ik zeker dat ze een kans maakt. Sowieso zie ik Anky er wel voor aan om de uitdaging aan te gaan om te proberen 4-voudig kampioene te worden... dan komt ze nog wat nadrukkelijker in de geschiedenisboeken. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:12

Anky wil alleen gaan als ze ook nog daadwerkelijk kans maakt op goud.. dus die uitdaging moet er liggen.