Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
LoesjeVis schreef:hmm misschien een idee om niet meer zulke hoogbenige paarden met kleine hoofdjes te fokken????
Cayenne schreef:http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie
De onderzoekers kwamen er achter dat ongelijke voeten meestal niet door de nakomelingen worden ge-erfd. Dit wijst dus uit dat ongelijke voeten ontstaan wanneer het paard groeit.
"Veulens hebben vaak de voorkeur om te grazen met een been naar voren," aldus Ducro. "Bij mensen noemen we dit links- of rechtshandigheid."

amanda2 schreef:@ crossmonster: dat vind ik ook jammer, dat ze topsportpaarden hebben onderzocht en niet of en waarom paarden met ongelijke voeten de top moeilijker of helemaal niet bereiken.
Je kan tegen n veulen niet zeggen dat hij zn graasvoet moet afwisselen.
Er heeft n paar jaar geleden n artikel over dit onderwerp gestaan waaruit bleek dat ongelijke voeten nadelig waren voor de sportprestaties. Ook gevolgen van ongelijke voeten zoals spierproblemen ed. Weinig nieuws dus eigenlijk.
bterlaan schreef:Iemand met ogen in zijn hoofd ziet duidelijk, dat de voet die het steilst is, altijd achter staat met grazen. ELK paard staat met 1 voet naar achteren, 1 voet naar voren te grazen. Door de verschillende drukrichtingen zal de voet die achterstaat steiler worden en de voet die naar voren staat vlakker. Kijk naar een paard op vlakke grond met de voeten naast elkaar en je kunt zien, welke voet het naar achteren houdt bij het grazen. Als je dat wilt voorkomen, heef thet paard geen leven meer. Jong beslaan helpt ook niet echt en is een onding, in mijn ogen. Jong beslaan alleen als het heel erg nodig is en echt niet anders kan. En je paard niet meer op de wei vind ik ook niets. Dus moeten weleven met ongelijke voeten. Ik vind anders wel, dat er de laatste tijd dingen "ontdekt" worden, die voor een beetje paardenmens gesneden koek zijn. Of horen te zijn dus. Wat staan we toch ver van de natuur af, we weten er gewoon niets meer van.