Kampioenschap jonge dressuurpony’s tijdens EK dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kampioenschap jonge dressuurpony’s tijdens EK dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 16:35

www.knhs.nl

Op vrijdag 7 augustus 2009 wordt tijdens de FEI Europese kampioenschappen dressuur voor junioren en young riders op het centrum van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie in Ermelo het KNHS-Divoza Kampioenschap voor jonge dressuurpony’s gehouden. Het kampioenschap wordt georganiseerd door de KNHS, in samenwerking met het NRPS-, Welsh- en New Forest stamboek en heeft als doel de dressuuraanleg van jonge pony’s te toetsen en de fokkerij van sportpony’s te stimuleren.

Divoza Horseworld heeft dit jaar wederom haar naam verbonden aan deze wedstrijd. Zaterdag 6 juni begint in Hulsberg de selectie voor dit kampioenschap voor vier-, vijf- en zesjarige dressuurpony’s in de categorieën C en D. Tijdens deze wedstrijden worden de pony’s door een jurycorps beoordeeld op stap, draf en galop, de gedragenheid, souplesse, algemene indruk en exterieur. De pony hoeft niet geregistreerd te staan bij een stamboek, maar moet wel een paspoort hebben en gechipt zijn. De ruiter of amazone moet een geldige KNHS-ponystartkaart bezitten. Pony’s en hun ruiters kunnen zich voor het kampioenschap kwalificeren door mee te doen aan één of meerdere selectiewedstrijden. Na iedere selectiewedstrijd wordt er een tussenstand gepubliceerd op de website van de KNHS. Als je aan meerdere selecties deelneemt telt de hoogst behaalde score mee voor het klassement. De twintig beste combinaties per leeftijdsrubriek worden uitgenodigd voor het KNHS-Divoza kampioenschap tijdens de Europese kampioenschappen voor dressuurjeugd in Ermelo. Op vrijdag 7 augustus worden na het eerste onderdeel van het kampioenschap vijf dressuurpony’s per leeftijdsrubriek uitgenodigd voor de finale. In de finale, die ‘s avonds plaatsvindt, worden deze pony’s gereden door gastruiters. Na het oordeel van deze gastruiters wordt er in iedere leeftijdscategorie een kampioen aangewezen.

Het opgeven voor de selectiewedstrijden kan door middel van het inschrijfformulier bij de desbetreffende wedstrijdorganisaties. Kijk voor uitgebreide informatie, contactgegevens en de actuele wedstrijdkalender op www.knhs.nl/dressuurpony of bel met de KNHS op telefoonnummer 0577-408381. Voor uitgebreide informatie over het programma van de Europese kampioenschappen kun je kijken op www.ekdressuur2009.nl .

Kalender selectiewedstrijden:

6 juni: Hulsberg
20 juni: St. Oedenrode, De Pijnhorst (New Forest)
4 juli: De Mortel (NRPS)
10 juli: Assendelft (NRPS)
11 juli: Sevenum (NWPCS)
15 juli: Lunteren (NRPS)
18 juli: Gieten (NWPCS)
25 juli: Tolbert (NRPS)
25 juli: Hellendoorn (NWPCS)

7 augustus: KNHS – Divoza Kampioenschap jonge dressuurpony’s - Ermelo

I_Moondance

Re: Kampioenschap jonge dressuurpony’s tijdens EK dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:57

Heb vorig jaar meegereden, is een erg leuke wedstrijd om te rijden.
Jammer dat het niet voor E-ponys is. Mijn pony was vorig jaar namelijk nog D, maar is nu als E gemeten.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:22

Ik heb vorig jaar ook meegereden (op het NK). Idd jammer dat het niet voor E-pony's is, die van mij is ook een E geworden, maar hij is verkocht en ik ben te oud, dus we zouden toch niet meer mee kunnen doen.
Ik ben ook niet helemaal fan van zulke wedstrijden.

Trouwens wel leuk dat het dit jaar tijdens het EK gehouden wordt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:40

Met een E pony kun je toch gewoon aan paardenevenementen meedoen...

Ik ben blij te zien dat het niet voor driejarigen is want dat vind ik dus absurd, een driejarige in competitie.

Ik ben wel blij met het initiatief, omdat ze (ponies in de sport)een beetje een ondergeschoven kindje lijken te worden (als ze het al niet zijn) nu men vooral hele grote paarden lijkt te wensen.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:50

Wij waren vorig jaar ook op het NK, en gaan dit jaar weer aan de selectie meedoen, superleuk om mee te doen en in Ermelo te mogen rijden!!!!

Alleen is het lastig om als 11 jarige met kleine D pony te kunnen concureren met de anderen. Maar toch is het plezier wat telt!!

desire73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:21

hopen dat het je lukt, toi toi

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:31

@fidele: waarom is het lastig om met een kleine D-pony te concurerren?
Wordt er zo gefocust op pony's boven in de maat?
Zit namelijk te twijfelen of ik mijn jonge (4) Welsh NWR (kleine D) op zal geven voor deze competitie of voor de zadelrubriek van het stamboek zelf. Dit wordt namelijk op dezelfde dag en locatie gereden.
Allebei starten en de premiekeuring is teveel van het goede.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:01

Tja, wat ik nu ga schrijven berust alleen op MIJN mening dus;

De pony's zijn inderdaad boven in de maat gemeten (ik heb het nu alleen over de Divozacup) De grote pony's hebben nu eenmaal meer beweging. Verder schrok ik echt van de manier waarop die echt jonge pony's gereden werden, volledig op de achterhand en constant in middendraf, met heeeeel erg veel impuls. Niet mijn manier, zeker niet met zo'n jong dier.

Daarbij komt dat de meeste pony's gereden worden door de oudere amazones die vaak al meerdere pony's minstens in het Z hebbben uitgebracht. Waarom we dan weer gaan meedoen? Omdat het superleuk was om mee te maken!!

Nog iets; bij de selectie ging het er heel wat rustiger aan toe!!!En dit jaar doet ze ook mee aan de zadelrubriek, de selectie was niet erg zwaar, duurde maar 15/30 minuten!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:22

Fidele schreef:

De pony's zijn inderdaad boven in de maat gemeten (ik heb het nu alleen over de Divozacup) De grote pony's hebben nu eenmaal meer beweging. Verder schrok ik echt van de manier waarop die echt jonge pony's gereden werden, volledig op de achterhand en constant in middendraf, met heeeeel erg veel impuls. Niet mijn manier, zeker niet met zo'n jong dier.

Nog een toevoeging door mij: Er werd gigantisch in de monden van de pony's getrokken. Echt niet normaal meer :\
Zelfs tot het bloed uit de mond stroomde. Voor mij niet voor herhaling vatbaar, heb er niet van kunnen genieten hoe er gereden werd.
(uiteraard niet iedereen, van een aantal combinaties heb ik zelfs wel kunnen genieten, die genoten zelf zichtbaar ook. En ik ben niet lang geweest omdat ik er niet tegen kon hoe de pony's behandeld werden, dus ik heb lang niet iedereen gezien.)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:27

_Pansy_ schreef:
Fidele schreef:

Nog een toevoeging door mij: Er werd gigantisch in de monden van de pony's getrokken. Echt niet normaal meer :\
Zelfs tot het bloed uit de mond stroomde. Voor mij niet voor herhaling vatbaar, heb er niet van kunnen genieten hoe er gereden werd.
(uiteraard niet iedereen, van een aantal combinaties heb ik zelfs wel kunnen genieten, die genoten zelf zichtbaar ook. En ik ben niet lang geweest omdat ik er niet tegen kon hoe de pony's behandeld werden, dus ik heb lang niet iedereen gezien.)

Heb je de 4 jarigen gezien?? Mijn dochter reed in mijn ogen echt keurig die dag, maar zoals de rest rijden, dat kon ze niet en mocht ze niet, maar ze had echt geen schijn van kans!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:36

Ik heb een paar 4-jarigen en een paar 5-jarigen gezien, aantal groepen.
Idd, het was een beetje 'zo spectaculair mogelijk', absoluut niet mijn ding. Maarja, dat heb je met zulke wedstrijden. Mij zul je er niet meer zien.
Het was wel een leuke ervaring dat we op het NK mochten rijden, tussen de beste pony's van Nederland, maar ik had er een hele dag voor uitgetrokken om te genieten van al die pony's, nou, dat heb ik dus niet gedaan..
En de jury zei er ook nog niks van, en iedereen aan de kant stond maar een beetje te kijken. Ik word dan echt heel boos en ben weggelopen. Kan echt niet tegen dat gemene gedrag tegen paarden. Dat moet je echt niet doen bij mij in de buurt..
Maarja, dit is wel heel erg offtopic. Ik houd me al stil :o :D

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:35

Mij gaat het in eerste instantie om de selectiewedstrijd (of we uberhaupt een kans maken om door te mogen, zien we dan wel weer). Pony is nog volledig groen op wedstrijdgebied en pas sinds maart goed onder het zadel. Zelfs de startkaart moet nog aangevraagd. Ruiter is welliswaar 17 maar zeker (nog) geen Z-niveau.
@fidele: wat zou jij doen, met zo'n pony? Zadelrubriek van het stamboek of de KNHS dressurcup starten ?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:50

Nou, wij zaten vorig jaar in het zelfde schuitje, ook geen startkaart enz. Pony was 1x mee geweest naar Laurens van Lieren, op zoek naar jou, en werd daar genomineerd ze reed hem toen net 2 maanden was 10 jaar oud en pony was 3. Maar kennelijk heeft pony iets wat opvalt, vandaar dat we naar de Divoza selectie gingen.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan en niets verwachten, het is leuk voor de ervaring, je rijdt met drie of 4 pony's in de bak, met 3 mensen in het midden, 1 jureerd, 1 schrijft en de ander geeft commando's, bijna allles op de volte, ze kijken naar stap, draf, galop en middengangen, exterieur en conditie. En naar het gereden zijn, maar de prestraties van de ruiter tellen niet mee (huhuh..........)

Plaats eens een foto als je die hebt, zal ik dat ook doen. Deze foto is van vorige week, thuis in de bak pony is nu 5, kind 11.
Ik heb de foto's onverwacht gemaakt ze waren er dus niet op gekleed, let niet op alle kleurtjes!!!

Afbeelding

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:21

Het is wel goed voor de ervaring hoor :)
Je leert er veel van, het is heel anders dan een proefje rijden.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:57

Afbeelding

Afbeelding

Voor wat betreft de ervaring is de zadelrubriek van het stamboek ook goed genoeg.
Wat jij beschrijft, van wat er gevraagd wordt, lijkt dat erg op elkaar.
stap-draf-galop-halthouden-hals strekken- paar pasjes achterwaarts op comando van de jry in het midden.

Je hebt trouwens een erg leuke pony!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:24

Voor deze kampioenschappen moet je onder de 18 jaar zijn of niet? Ik rijd een paar welshhengsten die eigenlijk mee zouden moeten lopen maar dat mag volgens mij niet of wel?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:51

Volgens mij is er geen leeftijdsgrens hoor!!!

Aurian, aparte verschijning jou pony! Die staart! IK zou gewoon meedoen, iedereen mag meedoen, dan weet je meteen wat de jury ervan vindt!!! Wij doen dit jaar ook aan de zadelrubriek van het stamboek mee!

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:03

ja, het is een aparte verschijning! Zeldzaam goed karakter ook :-)) Zijn staart is zilverkleur en hij heeft ook de sabino-factor, net als zijn moeder.
Wordt dat niet teveel; als je ook aan de zadelrubriek van het stamboek meedoet?
Ik ga hem sowieso zelf showen aan de hand. En daarna moet hij voor stamboekopname.
Lijkt me meer dan genoeg voor 1 dag!
Denk dat ik, ons maar gewoon opgeef voor de Divoza-cup. Zien we wel wat ervan komt.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:24

Zoro schreef:
Voor deze kampioenschappen moet je onder de 18 jaar zijn of niet? Ik rijd een paar welshhengsten die eigenlijk mee zouden moeten lopen maar dat mag volgens mij niet of wel?

Volgens mij is er inderdaad wel een leeftijdsgrens.
Moet je even kijken op de site van de knhs.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:32

Zoro:Het is inderdaad een kampioenschap voor ponyruiters, met pony startkaart...dus tot en met het jaar waarin je 18 wordt.

Wat het meedoen betreft, gewoon hartstikke leuk!!
Inderdaad gaan de aparte pony's al dan niet getrokken gereden (maar daar gaat het nu niet over) met de titel aan de haal.
Maar een kleine D kan prima meedoen hoor, het is onzin dat een grotere beter kan lopen, onze C pony ( 1.35) was 3 jaar geleden 4e in de finale bij de 6 jarigen. En dit terwijl hij op b niveau is voorgesteld , want meer was hij toen nog niet en er zat beslist geen grote lange ervaren ruiter op...
De afgelopen twee jaar hadden we geen pony die hier aan mee kan doen, dit jaar gaan we met een 4 jr Orchard Boginov.
Gewoon kijken hoe hij gaat, hij is nu een paar keer meegeweest in de B dressuur.