'Vind een paard het niet leuk, dan kun je het vergeten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Vind een paard het niet leuk, dan kun je het vergeten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:48

http://www.ed.nl

Het is afzien voor paard en ruiter, een derby. Zo zag de Brit Geof Billington er afgelopen weekend in Eindhoven uit alsof niet zijn paard maar hijzelf over de 26 obstakels was gesprongen. Hevig nazwetend rolde toch de ene na de andere typische Engelse grap uit zijn mond. Billington had alle reden om lollig te doen. Hij was met zijn paard Rosinus als enige foutloos gebleven.

Met 'slechts' 27 combinaties aan de start en geen barrage werd het een 'vluggertje' bij de Karpendonkse Plas. Gezien de brandende zon zal het weer massaal opgekomen publiek (79.000 over vier dagen tegen 72.0000 vorig jaar) het niet erg gevonden hebben dat het eerder naar de bar kon. Er was weer genoeg spektakel geweest. Sommige combinaties toonden zich ware slopers. Zeven ervan haalden de finish niet: de ruiter/amazone zag zelf het nutteloze in van verder rijden of de jurybel klonk onverbiddelijk na twee weigeringen.

Lang zag het ernaar uit dat niemand alles heel zou laten. Henk van de Pol, als tiende gestart, leek ondanks zijn vijf strafpunten voor de derde keer de Eindhovense derby te gaan winnen, na 1996 en 2005. Tot Billington als tweenalaatste in de ring kwam. In een vloeiende stijl ging zijn elfjarige ruin over de balken. Na de wal (die volgend jaar een halve meter hoger wordt) had de Brit mazzel dat een hevig wiebelende plank toch besloot te blijven liggen. "Je hebt nu eenmaal een beetje geluk nodig", concludeerde hij zelf. Zonder ongelukken en binnen de toegestane 168 seconden kwam Billington door de finish.

Met nog maar twee combinaties te gaan, was hij direct de grote favoriet voor de winst. Roosje Brouwer maakte na hem drie springfouten, toch nog goed voor een vijfde plaats. Dat zegt genoeg over de zwaarte van het parcours. Als laatste kwam de Ierse beroepsmilitair kapitein Shane Carey in actie. Die eindigde met vijf strafpunten en een iets snellere tijd dan Henk van de Pol als tweede.

De Knegselnaar was ondanks zijn derde plaats tevreden. Hij was er al vanuit gegaan dat vijf strafpunten teveel zou zijn voor de winst, hoewel hij lang aan de leiding bleef. "Toen er na mij een paar combinaties gefinisht waren, wist ik wel dat ik hoog zou eindigen. Maar ik dacht al dat Billington en Carey de gevaarlijkste concurrenten zouden zijn, gezien de manier waarop ze deze week sprongen." Hij kreeg dus gelijk.

Voor de springfout van zijn paard Tennessee W stak Van de Pol de hand in eigen boezem: "Ik reed er iets te gemakkelijk naartoe." De tijdfout (één strafpunt) was tijdens de rit ingecalculeerd. "Ik voelde dat ik mijn best moest doen om hem over de spoorbomen te laten springen. Daarom ging ik sterk in tempo terug." Van de Pol zag zichzelf vooraf al als één van de kanshebbers. "Vorig jaar heb ik met Tennessee hier al goed gereden en toen was hij pas acht jaar oud."

Ook tevredenheid bij de nummer twee Shane Carey: "Dit paard reed voor het eerst een derby. Ik vind het parcours onvoorspelbaar. Je kon van tevoren niet het aantal galoppassen tussen twee hindernissen afmeten. Het was elke keer weer een verrassing hoe ik met het paard uitkwam." Als militair rijdt hij op paarden die door het leger zijn gekocht of geleend. "Ons doel is om Ierse paarden te promoten. Ik ben vooral ruiter en doe daarnaast nog wat 'legerdingen'."

"He rides horses and shoots people" , vatte Billington de dagbesteding van zijn concurrent op eigen wijze samen. De Brit, net tienduizend euro rijker geworden, omschreef zijn in Nederland gefokte paard Rosinus als een 'gentleman' die braaf deed wat hij vroeg. " Dit paard vindt het leuk om een derby te rijden. En dan is het ook leuk. Als een paard het niet leuk vindt, kun je het wel vergeten."

Wat Billington zelf het moeilijkste vond? "Adem halen."