BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:19

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Jurgen Stenfert en BMC Sarina
Foto: http://www.sjoert.com
- Tijdens Indoor Brabant (19 - 22 maart 2009) is het paard BMC Sarina van Jurgen Stenfert door de FEI aangewezen voor regulier dopingonderzoek. De FEI heeft de KNHS geïnformeerd dat de uitslag van het eerste onderzoek, het A-monster, positief was.

Het gaat hier om de verboden stof Reserpine. De FEI heeft Jurgen Stenfert conform het dopingreglement met onmiddellijke ingang uitgesloten van deelname aan FEI wedstrijden. De contra-expertise op het B-monster die door de ruiter is aangevraagd is eveneens positief uitgevallen. Ook tijdens de contra-expertise zijn sporen aangetroffen van het voornoemde middel. Dit middel is opgenomen in de lijst van ongeoorloofde middelen van zowel de FEI als de KNHS.

Jurgen Stenfert heeft tot 10 juni de tijd om de FEI uitleg te geven en eventueel bewijsmateriaal te overleggen. De KNHS heeft Stenfert op de hoogte gebracht van de uitkomst van het onderzoek van de FEI.

wendietjuhhh

Re: BMC Sarina positief getest op ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:40

wat een gezeik allemaal met de doping :s

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:43

Idd... word er een beetje moe van. Tegenwoordig mag je niks meer om je paard te beschermen. Als dit tenminste de intentie was natuurlijk.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:49

Reserpine is een tranquilizer, kan me niet voorstellen dat dat de prestatie van een paard verbeterd. Wordt alleen maar weer duidelijk hoe belachelijk dit dopingbeleid is.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:53

het mag niet punt..
als je meedoet aan het spelletje weet je van te voren de regels.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:02

Ben ik het toch wel mee eens ja, ook al gaat het hier om een Nederlander.
Als professioneel springruiter weet je nou eenmaal dat er een hele lijst is met ongeoorloofde middelen. Als je paard daar toch mee in aanraking komt, tja...

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:05

Het kan wel degelijk de prestatie verbeteren..
Bedenk maar eens hoe een paard dat vanwege spanning wat verkrampt en de achterhand vasthoud gaat springen na een beetje kalmeringsmiddel??

Vind het een domme fout!
Iedereen weet hoe streng de doping reglementen zijn tegenwoordig. Als internationaal ruiter (of groom) hoor je te weten welke stoffen in welk middel zitten en hoe lang ze positief kunnen testen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:08

Tja neem aan dat zown ruiter van te voren wel weet wat er wel of niet gebruikt mag worden. En het dopingbeleid kent. Niet heel erg slim van hem dus.
Maarja we zullen wel horen wat zijn uitleg erover is.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:10

Showjumper schreef:
Vind het een domme fout!
Iedereen weet hoe streng de doping reglementen zijn tegenwoordig. Als internationaal ruiter (of groom) hoor je te weten welke stoffen in welk middel zitten en hoe lang ze positief kunnen testen.

Ben ik met je eens inderdaad, de regels zijn streng maar je moet je daar wel aan houden.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:12

Hoppa. mijn vraag bij het Ludger topic is beantwoord.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:21

Showjumper schreef:
HAls internationaal ruiter (of groom) hoor je te weten welke stoffen in welk middel zitten en hoe lang ze positief kunnen testen.

Dat laatste kun je niet weten, want dat is per middel, per paard en per moment verschillend.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:33

snater schreef:
Dat laatste kun je niet weten, want dat is per middel, per paard en per moment verschillend.

Bedoel middel in de zin van: bijvoorbeeld een mokzalf, medicijnen, voedingssupplement, massage middel/iets tegen spierpijn.

Vaak gebruik je daarvoor hetzelfde product en daarvan weet je dan of er eventueel een 'verboden' stof in zit en hoe lang het positief zou kunnen testen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:40

Volgens mijn DA wordt equibloc (bevat toch ook reserpine of niet ? Kan verkeerd zijn) door heel veel ruiters gebruikt om de voorbenen supergevoelig te maken en niet om de spieren op te warmen zoals ze allemaal "en bloc" beweren...

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:52

Kan ook via voeding/hooi/supplement binnenkomen:

Horses

Reserpine is used as a long acting tranquilizer in horses. It is used to sedate excitable or difficult horses that are on enforced rest. It is sometimes used illicitly for the sedation of show horses, sale horses or in other circumstances where a "quieter" horse might be desired. Until relatively recently reserpine was difficult to test for, but there are now sensitive and accurate tests. Blood testing for reserpine use can be complicated by related herbs and plants found in supplements, pastures and hay which can also cause a positive drug test. Reserpine was once used in pregnant mares in an attempt to treat "fescue toxicosis." Domperidone has largely replaced reserpine for this use.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:56

fokker schreef:
het mag niet punt..
als je meedoet aan het spelletje weet je van te voren de regels.

Helemaal mee eens! :j

Toch appart dat hij nog voor een B test gaat, misschien wist hij nergens van...?

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:02

Misschien idd omdat hij het niet wist. Beestje heeft het misschien gewoon lekker staan grazen op de wei.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:06

Zijn we nu allemaal blind.
Wanneer de Duise ruiters er bij betrokken zijn is het allemaal erg.
Nu komt het dichterbij, wat helemaal niet verwonderlijk is, lees mijn bijdrage maar over Ludger Beerbaum.
Onze ex Bondscoach H.H. is al eens gepakt op het geven van verboden middelen aan zijn paard.
Is daarvoor bestraft, zelfs door de KNHS.
Denk niet dat de organisatie niet weet wat eraan de hand is.
Het is een beerput.
Het gaat allemaal om het geld.
En kijk niet naar de springsport alleen.
Bij de Dressuur is het net zo erg.
En dat stopt niet alleen bij de Wereldkampioenen of Olypische kampioenen.
Nee op de kleine wedstrijden wordt net zo erg met verboden middelen gehanteerd.
Of beter gezegd, na behandeling met verboden middelen, te vroeg op een wedstrijd gestart.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:15

Doping tja....
rot spul. maar als het niet gevaarlijk is laat het dan door iedereen die het wil gebruiken. dan zijn de kansen weer gelijk. :+

(beetje raar lijkt het wel deze oplossing)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:16

@Professor.
Nee hoor, met de Duitse springruiters heb ik ook erg weinig medelijden.
Wanneer je niet weet welke middelen verboden zijn, hoor je imo niet thuis in de wedstrijdsport.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:26

Nou de 0 optie is gewoon echt een probleem en te ongenuanceerd. Als wij mensen zwaar getraind hebben, nemen we een warme douche en smeren misschien met middelen als middalgan om onze spieren te ondersteunen. en als we last hebben van uitslag smeren we ook. en dat is niet om onze prestaties te verhogen, maar om ongemak te verminderen.
en als ik hoofdpijn of last van mijn rug heb, terwijl ik naar mijn werk moet, dan neem ik bijvoorbeeld een ibuprofen. ga ik niet beter van werken, maar neemt mijn ongemak weg.
er zou een betere lijst moeten zijn. en dat is voldoende aangekaart door ruiters, trainers en veterinairen in NL Dld en elders.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:34

Je moet het gewoon niet gebruiken als je weet dat het op de dopinglijst staat, klaar.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:41

emma525 schreef:
Doping tja....
rot spul. maar als het niet gevaarlijk is laat het dan door iedereen die het wil gebruiken. dan zijn de kansen weer gelijk. :+

(beetje raar lijkt het wel deze oplossing)

Wanneer wij onszelf kapot maken met doping moet men dat zelf weten.
Maar voor een paard beslissen vind ik verschrikkelijk, die heeft geen keus, omdat de ruiter naar eer en roem grijpen wil, moet het paard maar slikken????????
Mensen denk toch eens na, hoe onmenselijk men dan denkt, dan is men een beest, geen dier meer.
Edele dieren zoals paarden, wanneer wij die als ruiter niet hadden, niet mochten gebruiken, wij als ruiter niets zijn of waren.
Die medikamenten te geven om ons meer eer en roem te geven??????????????

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:46

Bahoe schreef:
Nou de 0 optie is gewoon echt een probleem en te ongenuanceerd. Als wij mensen zwaar getraind hebben, nemen we een warme douche en smeren misschien met middelen als middalgan om onze spieren te ondersteunen. en als we last hebben van uitslag smeren we ook. en dat is niet om onze prestaties te verhogen, maar om ongemak te verminderen.
en als ik hoofdpijn of last van mijn rug heb, terwijl ik naar mijn werk moet, dan neem ik bijvoorbeeld een ibuprofen. ga ik niet beter van werken, maar neemt mijn ongemak weg.
er zou een betere lijst moeten zijn. en dat is voldoende aangekaart door ruiters, trainers en veterinairen in NL Dld en elders.

Een medikament is om te genezen, of het genezingsproces te verbeteren of te versnellen.
Het heeft niets te maken dat de lijst beter moet worden, en dat ruiters en trainers en veterinairen even een onderonsje houden en even een lijstje opzetten.
Juist die laatste groep is juist aan het rommelen.

Wanneer er een 0 optie is dient men zich eraan te houden, en de regelementen te aksepteren.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:48

marieke_irma schreef:
Je moet het gewoon niet gebruiken als je weet dat het op de dopinglijst staat, klaar.

Neem jij nooit een aspirine? gebruik je nooit een zalf?
je paard nooit iets gegeven om een huidprobleempje te behandelen?
de dopinglijst is 0 optie. is niet reëel.

Wij waren pas op internationaal concours. amazone was verkouden en gebruikte neusspray. zelfs dat moet je dus checken, want kan positief testen..........

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:54

Wat de mens zelf doet, moet de mens zelf weten.
Wij hebben internationaal afgesproken dat er een 0 optie is.
Dat is ook goed zo, dat zou in elke sport zo moeten zijn, maar daar gaat het hier niet over.

Paarden nemen geen doping, nee wij geven die.
Wij beslissen dat.
En dat is het verschil met een mens, wanneer de mens iets neemt, is het haar/zijn eigen beslissing.
Een paard kan niet nee zeggen.
En wanneer een paard iets mankeert, dan dienen wij hem medikamenten toe, en laten wij het paard niet in de steek, maar wij mogen dan niet met het paard aan een wedstrijd deelnemen.
Het paard is dan in de ziektewet, om het maar eenvoudig uit te drukken.