Klasse BB eventing geeft beginners meer mogelijkheden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Klasse BB eventing geeft beginners meer mogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:23

www.knhs.nl

De BB Eventing geeft nieuwe mogelijkheden in de sport, vooral om de sport in wedstrijdvorm op een lager niveau te beoefenen. De mogelijkheden die de BB geeft zijn nog niet bij alle ruiters en organisatoren duidelijk, vandaar een nadere uitleg.

In de BB mogen alle KNHS leden starten, een startkaart is niet verplicht. Voor ruiters van 18 jaar en ouder, die regulier bij de paarden zouden moeten starten maar die rijden met een pony geldt dat zij de keuze hebben om uit te komen in de rubriek behoren bij de categorie pony of bij de paarden. Kortom ben je ouder dan 18 en rijd je met een pony dan heb je de keuze om in de BB bij de betreffende categorie pony’s of bij de paarden te starten.
Organisaties die voorheen een oefencross organiseerden kunnen overwegen om deze als BB Eventing aan te melden, hierdoor is het mogelijk om een wedstrijd te verrijden en prijzen uit te reiken.

De BB wordt uitgeschreven onder de reguliere hoogte van klasse B en de afstand is korter dan in klasse B. Daaronder zijn hoogte en afstand vrij. De hoogte en afstand dienen wel van tevoren bekend te zijn en te staan genoemd in het vraagprogramma zodat ruiters weten waar zij voor inschrijven.

Lenneke_

Re: Klasse BB eventing geeft beginners meer mogelijkheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:30

Klinkt leuk. Maar is dat dan ook met dressuur en springen?
Ik heb altijd al eens een 'echte' SGW willen rijden, dus ook met springen en dressuur. Maar B is me al te hoog :+

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:47

Lijkt me heel handig, ik zelf wil graag een keer SGW starten en kan zo kijken of het me wat lijkt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:08

Ja ik vraag me wel af hoe hoog het dan eigenlijk is?

De bb bij de paarden en de pony's, dus als ik het goed begrijp mag ik dan met mijn hafje bij de bb bij de pony's starten, das wel een heel verschil?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:13

Dit klinkt leuk, ik vind zelf de B ook al hoog, dus dit zou een mooi begin kunnen zijn! :D (eindelijk...)
Heb ik niet voor niets m'n BP aangeschaft ^_^

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:19

Tips voor degene die geen ervaring hebben met crossen: Ga eerst eens ergens een training volgen!
Het is niet eerlijk om je paard/pony gelijk een oefencross voor te schotelen als je geen ervaring hebt met crosshindernissen. De BB is leuk voor combinaties die al wat ervaring hebben opgedaan met trainingen, maar niet voor combinaties zonder ervaring.

Ik vind de BB een verbetering! Vooral dat je als 18jarige (of ouder) met een pony zelf mag beslissen of je in de categorie paarden of pony's start. Voor sommigen maakt dat de drempel minder hoog. Verder is het dus hetzelfde als de oefencross, alleen kunnen ze nu prijzen uitreiken? (Dat doen ze vaak al op oefencrossen heb ik het idee).

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:27

Lenneke_ schreef:
Klinkt leuk. Maar is dat dan ook met dressuur en springen?
Ik heb altijd al eens een 'echte' SGW willen rijden, dus ook met springen en dressuur. Maar B is me al te hoog :+

Het verschilt per wedstrijd of er ook dressuur en springen verreden wordt. In de reglementen van de KNHS staat dat de organiserende wedstrijden dit zelf mogen kiezen.
SGW Vlietland heeft dit jaar bijvoorbeeld een BB met een springparcours erbij :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:31

Gaaf, wanneer gaan we beginnen?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:38

Snoekiej schreef:
Ik vind de BB een verbetering! Vooral dat je als 18jarige (of ouder) met een pony zelf mag beslissen of je in de categorie paarden of pony's start. Voor sommigen maakt dat de drempel minder hoog.

Dit is nou precies de reden dat ik het zie zitten.
Ik rij met tinkers, maatje d-pony, die goed kunnen springen.
Alleen ben ik zo'n twijvelkont dat ik ze wel eens blokkeer, dit zou dus een hele mooie opstap kunnen zijn.
(tijdens TREC tot 1.10 gesprongen, dus we zouden het moeten kunnen :+ )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:22

Super initiatief, moest er bijna wel komen nadat ze de klasse BB springen hebben ingevoerd.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:31

Super idee! Lijkt me leuk om het de eventing zo te beginnen!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:56

Dit vind ik goed nieuws!
Ik heb met mijn hafje meegedaan met een crosstraining, ik vond het erg leuk, maar een B-cross tussen de paarden is voor ons toch wat te heftig, dit biedt perspectief!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:17

Toch beetje vervelend gevoel hierover.

Ik vind het super dat er een instap klasse komt. Ik ben alleen bang dat er heeel veel combinaties gaan starten omdat ze eens SGW gereden willen hebben of om te crossen. In de slechte zin van het woord. Ik vind dus eigenlijk dat de instap B + 1 springen best mag blijven, ook voor de BB. Anders ben ik bang dat er veel onnodige ongelukken zullen gebeuren omdat mensen zonder enige vorm van spring dan wel cross ervaring mee gaan doen aan dit soort wedstrijdjes.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:29

Dit lijkt me wel leuk en erg handig, toch ben ik er wel mee eens wat CarpeDiem zegt, eerst een winstpunt in de dressuur en springen voor je hieraan mag meedoen. Maar is er ook een BB klasse voor dressuur en springen trouwens?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:36

Aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant is dit ook voor mensen zonder startkaart.

Ik heb wat ervaring met crossen en ook redelijk ervaring met springen (L onderling), maar heb geen wp in het B en ook geen startkaart.

Oefencross mag ook iedereen en hoe vaak gaat het daar echt mis? Volgens mij valt dat wel mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:39

het klinkt mij een beetje als een tripalon in de oren en daar mag ook gewoon iedereen aan meedoen. ook nooit gehoord dat daar ongelukken gebeurden of dat mensen onverantwoord rondreden :n

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:42

Lenneke,

Ik train gemiddeld een 10 x per jaar een groepstraining waarbij verschillende mensen meedoen. Ik heb al redelijk wat mensen in mn groep gehad die ik niet zonder vrees een BB cross rond durf te sturen, omdat ik zeker weet dat zij of t paard verongelukken ( of met zn 2tjes)

En idd wat Ciaraaa zegt: er is ook een BB springen voor paarden. Desnoods daarin dan maar een WP.
Én ik hoop dat de dressuurproef en t springparcours vooraf gewoon blijven, dat vangt ook al heel wat slechte combinaties weg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:53

Klinkt leuk, maar hoe zit het met watersprongen? Moet je in de B ook al door water?
Ik heb wel eens boomstammen gesprongen, maar met mijn paard nooit echt gecrossd. Vroeger wel eens wat crosshindernissen gedaan, maar dat is meer dan 6 jaar geleden, en ook beperkt gebleven tot een paar keer.
Mijn merrie heeft het niet zo op water, dus als dat er niet inzit, dan is dat geen ramp. Anders moet dat echt geoefend worden.
Uiteraard start ik niet zomaar, ook niet in de BB, want ik wil wel weten hoe of wat. En ook een keer geoefend hebben.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:00

Er zit altijd water in een cross, ook in de BB. Er zal in sommige BB-crossen wel een alternatief op het water zijn denk ik. Ik ben het ook wel met Carpe Diem eens. Er rijden al zoveel onverantwoordelijke ruiters rond, ik vrees dat het er meer worden. Een springparcours van tevoren zou de ergste mensen er al uit filteren denk ik. Blijf niet begrijpen dat sommige mensen hun paard die nog nooit een crosshindernis gezien heeft een BB/Oefencross voor willen schotelen. Je gaat toch ook geen springparcours springen zonder dat je ooit gesprongen hebt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:01

Probleem is denk ik dat sommige mensen de 'cross' gelijk hebben staan aan 'lekker hard overal over en door scheuren'. Mijn gevoel is juist dat dat dus precies de verkeerde instelling is. Ik heb nog nooit cross gereden, maar het lijkt me reteinteressant en daarom zou ik zo'n BB-cross ideaal vinden. Maar imo moet je juist bij de 'cross' je eigen koppie en het koppie van je paard erbij houden en zeker niet als een kip zonder kop gaan racen. Een dergelijke oefenwedstrijd moet je dus niet zonder ervaring/training doen.
En daarom lijkt het mij dat je bij zo'n BB verplicht een dressuur en springparcours moet invoeren. (dat is toch bij de reguliere ook?) Dan is er nog enigszins inzicht op het niveau van de deelnemers.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:03

Dus de BB betekend dat ik met m´n pony na deze zomer (25 september wordt ik 18) gewoon mag blijven oefencrossen :D?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:08

Ben het met snoekiej en CD eens.
Je krijgt nu veel mensen ben ik bang, die denken, oh, nu kan ik het eindelijk eens proberen.
Zonder enige crosservaring duiken zedan zo het parcour in.
Ja, dit kan goed gaan, maar het kan ook flink misgaan dan.

Dus zoals Snoekiej zegt, neem crosstrainingen vooraf, anders is het niet fair tegenover je paard/pony.

Bij de BB lijkt het me alsnog veiliger als er springen en dressuur vooraf komt.
Vaak in een echte sgw vallen er tijdens springen vooral veel af. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:09

Marije112 schreef:
Dus de BB betekend dat ik met m´n pony na deze zomer (25 september wordt ik 18) gewoon mag blijven oefencrossen :D?

Mag ook zonder dat dit erkwam. Maar dan had je bij de paarden mee moeten "oefencrossen"

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:09

Lenneke_ schreef:
Aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant is dit ook voor mensen zonder startkaart.

Ik heb wat ervaring met crossen en ook redelijk ervaring met springen (L onderling), maar heb geen wp in het B en ook geen startkaart.

Oefencross mag ook iedereen en hoe vaak gaat het daar echt mis? Volgens mij valt dat wel mee.

Dat is wel waar ja, ik ben zelf namelijk ook (nog) niet in het bezit van een Startkaart!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:19

@ Lenneke, het gaat toch niet perse om hoe vaak het mis gaat? Maar gewoon hoe onverantwoordelijk sommige mensen aan het rondscheuren zijn? Ach, er gebeurt bijna nooit wawt, dus laat ze lekker. Zo denk ik dus niet.
@ Sammie, je hebt gelijk hoor! De gevaren worden gewoon niet gezien. Dat zag ik vroeger ook niet hoor, toen reed ik zonder cap, zonder beenbescherming op een pony die amper kon springen in de Vlietlanden daar de hindernissen te springen. Je weet nog niet beter. Maar als je zowiezo niet meer mee kan doen zonder 'ervaring' scheelt dat al. En als er meer informatie beschikbaar zou zijn zou het ook helpen. De Bokt Wiki helpt daar zeker al bij!