http://www.horses.nl
Barones Clara de Vos van Steenwijk wachtte vorige week donderdag op Hemelvaartsdag een bijzondere verrassing. Haar KWPN-merrie Niecke (v. Farrington) wierp een gezonde tweeling. De vader van de merrieveulens is de Akhal Teke Ikon (v. Ilyakindji).
De twee veulens, een vosje en een palomino, zijn allebei gezond en actief. ,,Ze spelen samen en hun moeder houdt Akhal Teke Ikonze allebei heel goed in de gaten. Niecke is heel zorgzaam”, vertelt De Vos van Steenwijk trots. Het is niet voor het eerst dat ze een KWPN-merrie met een Akhal Teke kruist. ,,Ik heb zelf een mooie jaarling rondlopen. En een paar van mijn hengsten hebben vorige jaar enkele KWPN-merries van particulieren gedekt. Ook deze mensen zijn erg tevreden met het resultaat”, vertelt De Vos van Steenwijk. De barones denkt dat de Akhal Teke zeer geschikt is om te kruisen met KWPN-ers. ,,Ze hebben betere hoeven, ze zijn veelzijdig en brengen vooral verfijning in het ras. Akhal Tekes zijn bovendien heel intelligent. Dat betekent overigens wel dat je voorzichtiger moet zijn in de omgang.”
Bij de keuze van een Akhal Teke voor de merrie Niencke lag voornamelijk een financiële reden ten grondslag. ,,Het is een leuke merrie met een superkarakter, maar het is geen stermerrie. Dat betekent dat kopers niet veel voor een veulen willen betalen. Het is dan heel lastig om de onkosten eruit te halen”, legt de barones uit. ,,Door ons eigen paard Ikon te gebruiken spaar ik kosten, zoals dekgeld en transport, uit.”
Kijk hier voor twee foto's