Natuurlijk afgestorven jakobskruiskruid blijkt niet giftig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Natuurlijk afgestorven jakobskruiskruid blijkt niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:43

www.horses.nl / www.verantwoordeveehouderij.nl

Gedroogde resten van jakobskruiskruid die na de bloei in het weiland blijven staan, zijn na verloop van tijd ongevaarlijk voor grazende dieren. Van nature gestorven jakobskruiskruid verliest namelijk voor het volgende voorjaar zijn giftige stoffen. Dit blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut.

De uitslag van het onderzoek is opvallend omdat gemaaid, gedroogd gras zijn giftigheid niet verliest. De onderzoekers vermoeden dat de gifstoffen uit de natuurlijk afgestorven stengels spoelen of dat de gifstoffen tijdens de wintermaanden worden afgebroken.

Caesar

Re: Natuurlijk afgestorven jakobskruiskruid blijkt niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:53

Zeker opvallend... en ben er persoonlijk niet gerust op. Spul gaat er bij mij linea recta uit!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:54

Hier nog een, alles wat maar lijkt op Jacobs-X-Kruid gaat eruit!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:58

hier ook hoor!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:00

Gaat dit onderzoek ook nut hebben? Het jaar erop zullen er ook weer genoeg verse plantjes staan en ook in het hooi blijft het giftig.
Willen ze nu bekijken of ze dit proces ook in hooi voor elkaar krijgen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:03

Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:05

CaPrIoLe`79 schreef:
Gaat dit onderzoek ook nut hebben? Het jaar erop zullen er ook weer genoeg verse plantjes staan en ook in het hooi blijft het giftig.
Willen ze nu bekijken of ze dit proces ook in hooi voor elkaar krijgen?

In natuurgebieden met grazend vee, blijft het JKK vaak staan omdat er toch genoeg ander voer voor handen is. In de winter echter valt JKK om en/of wordt door het vee vertrapt. Ik vroeg me ook altijd af of het spul dan niet super giftig was als die beesten het dan alsnog (omdat ze het niet meer als dusdanig herkennen) eten.
Nu blijkt dus van niet.
Dat is dan ook de enige geruststelling, want voor de rest sluit ik mij aan bij de overigen ... JKK helemaal uit je wei en uit de hooilanden zien te houden is het veiligst.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:08

Daarvoor is deze ontdekking zeker een meevaller!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

nja dan nog... haal het er liever uit (voorzorg) beter ff er werk aan hebben dan dalijk een dood paard!!! ik vind gewoon dat er zowiezo een verbod op dat kruid moet komen daar het zich veel te snel vermeerdert soms zie ik ergens zoveel van die troep staan! en dan niet eens in een wei ofzo!!!

de eigenaar van mijn paardjes had vorig jaar hooi gekocht waar het heel veel inzat!! is hij boos terug gegaan, nee zegt hij heb in het boekje gekeken dit was het niet... nouja zeg!!! dat plantje lijkt soms vind ik best veel op andere plantjes haal gewoon alles wat er beetje op lijkt uit lijkt mij toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:16

Breghje schreef:
Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)

Als een plant afsterft voor de winter, gaan alle voedingsstoffen die nog in de stengel en bladeren zitten terug naar de wortel.
Zo blijven niet gebruikte voedingsstoffen bewaard voor in het voorjaar.

(werkt ook zo met blaadjes die van de bomen vallen).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:19

Breghje schreef:

vind dat niet zo vreemd. denk dat de gifstoffen gewoon terugzakken naar de wortels? kan mij zoiets tenminste wel voorstellen. bij een bloembol gaan alle voedingsstoffen tenzlotte ook terug naar de bol...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:36

Brainless schreef:
Breghje schreef:

Als een plant afsterft voor de winter, gaan alle voedingsstoffen die nog in de stengel en bladeren zitten terug naar de wortel.
Zo blijven niet gebruikte voedingsstoffen bewaard voor in het voorjaar.

(werkt ook zo met blaadjes die van de bomen vallen).

Tenks voor de uitleg!! Van de blaadjes wist ik, van de stengels niet. Achteraf gezien idd logisch dan dat het bij maaien wel blijft zitten omdat het dan volop in groei is. Maar toch he... (Je kan je zo lekker afreageren met uittrekken.... blijf het gewoon doen :D )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:37

zij schreef:
Breghje schreef:

vind dat niet zo vreemd. denk dat de gifstoffen gewoon terugzakken naar de wortels? kan mij zoiets tenminste wel voorstellen. bij een bloembol gaan alle voedingsstoffen tenzlotte ook terug naar de bol...

Klopt, legde Brainless me net uit :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:37

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.verantwoordeveehouderij.nl

Gedroogde resten van jakobskruiskruid die na de bloei in het weiland blijven staan, zijn na verloop van tijd ongevaarlijk voor grazende dieren. Van nature gestorven jakobskruiskruid verliest namelijk voor het volgende voorjaar zijn giftige stoffen. Dit blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut.

De uitslag van het onderzoek is opvallend omdat gemaaid, gedroogd gras zijn giftigheid niet verliest. De onderzoekers vermoeden dat de gifstoffen uit de natuurlijk afgestorven stengels spoelen of dat de gifstoffen tijdens de wintermaanden worden afgebroken.

Hier hebben we dus niets aan, omdat natuurlijk afgstorven JKK niet in ons hooi zit.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:52

Heel apart zeg...
Helaas hebben we dr indd niks aan :+

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:02

Maar....als het vóór het volgende voorjaar de gifstoffen verliest, hoe zit het dan als je paarden of ander vee het hele jaar door op het land staat? In die periode zullen ze wellicht eerder een hapje JKK nemen omdat er gewoonweg minder gras staat. De gifstoffen zullen er niet direct uitspoelen dus vooral in de eerste helft van de winter is het dan nog altijd erg gevaarlijk denk ik? Of begrijp ik nu iets verkeerd?

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:42

Tja, het lijkt mij inderdaad ook lastig te bepalen wanneer 'precies' SJK-kruid niet meer giftig is. Dus... Ik neem natuurlijk ook het zekere voor het onzekere!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:24

Wel interesant onderzoek, maar ik zou het er ook niet op wagen... En idd zoals al is gezegd zit natuurlijk afgestorven JKK niet in ons hooi.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:52

Wel nuttig dat ze dat spul onderzoeken

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:29

Yinari schreef:
Maar....als het vóór het volgende voorjaar de gifstoffen verliest, hoe zit het dan als je paarden of ander vee het hele jaar door op het land staat? In die periode zullen ze wellicht eerder een hapje JKK nemen omdat er gewoonweg minder gras staat. De gifstoffen zullen er niet direct uitspoelen dus vooral in de eerste helft van de winter is het dan nog altijd erg gevaarlijk denk ik? Of begrijp ik nu iets verkeerd?

Natuurlijk moet je opletten want het hele jaar door zijn er rozetten te vinden. Dieren de winter door op een besmet weiland is geen goed idee. De rozetten behouden wel de PA's.

Over Jakobskruiskruid is al heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan, ook naar verschillende methoden van bestrijding. Een vrij recent onderzoek gaat over de planten inpakken in een zwarte vuilniszak. Deze onderzoekers ontdekten dat PA’s na 10 weken zo goed als verdwijnen, ( Crews et al, 2009) op het veld 'composteren' zeg maar. Er wordt natuurlijk verder onderzocht hoe dit bruikbaar kan zijn.
Jakobskruiskruid bestrijden is heel erg moeilijk en aan iedere bestrijdingsmethode zitten risico's.
Verspreiding door wortelrestjes is een hele grote oorzaak van uitbreiding, die zelden wordt genoemd. ( o.a. Harper& Wood, en Poole & Cairns ) Zomaar even uitsteken met een ragfork zitten dus ook risico's aan. Het lijkt op het oog wel weg, maar er kunnen behoorlijk wat nieuwe plantjes komen uit stukjes achtergebleven wortel. Dat uitsteken gaat nog het beste als de grond wat vochtig is en het om jonge plantjes gaat die nog niet zo diep zijn geworteld. Vaak wordt er gedacht dat die nieuwe plantjes komen van zaden en ja dat is ook een mogelijkheid buiten de wortelrestjes om. Door het uitsteken verstoor je de bodem en zaden uit een ondergrondse zaadbank kunnen dan gaan ontkiemen.Als je steekt is het dus ook handig de kale plekjes te mulchen ( bedekken met wat oud hooi en wat mest bijv.) om te voorkomen dat er licht bij die zaadjes kan komen en ze zo kunnen ontkiemen. Maaien zorgt weer dat Jakobskruiskruid niet dood gaat maar zich herstelt en overnieuw gaat bloeien en zelfs meer stengels en bloemen maakt. Ook wordt de plant vegetatief, maakt meer zode en meer wortels. Op die manier kan een plant wel 8 jaar oud worden. Niets doen is ook een optie ( in een paardenwei is dat natuurlijk niet toe te passen) Na een aantal jaren pest jakobskruiskruid zichzelf weg door een bodemmoeheid.
(Bezemer et al)
Hoe dichter de zode in de wei, hoe minder kans Jakobskruiskruid krijgt. Als de plant zich eenmaal heeft gevestigd is het een lastig probleem om er af te komen. Weidebeheer is dus van groot belang.
Hooi moet natuurlijk vrij zijn van giftige planten. Fouragehandelaren zijn in ieder geval ook verantwoordelijk, daar zijn afspraken over. Ze horen veilig voedsel te leveren.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:42

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:58

yarrah schreef:
Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.verantwoordeveehouderij.nl

Hier hebben we dus niets aan, omdat natuurlijk afgstorven JKK niet in ons hooi zit.

Hier hebben we wel degelijk wat aan lijkt me.
Velen dachten nml. dat paarden in een natuurgebied bijv. risico liepen als de JKK wel afgestorven was maar de verdorde bladeren nog aanwezig waren.
Het gaat dus niet om de verdroogde resten zoals je bij maaien krijgt , maar om gewoon in de natuur afgestorven planten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:00

Als je round-up op JKK spuit doodt dit ook de wortels.
Dit gif wordt, via het blad, in de sapstroom van de plant opgenomen. Daardoor komt het ook in de wortels en dood dus de hele plant.
Werkt ook goed op klimplanten, varens en riet.

Je kunt (het behandelde gedeelte van) de wei tijdelijk niet gebruiken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:18

Round up doodt ook gras, dat is een nadeel omdat je op die manier weer een kans geeft voor nieuwe plantjes om zich te vestigen, JKK wil graag open plekjes, beter is dan een selectieve herbicide die het gras laat staan. Geen kritiek trouwens hoor, maar iets om bij stil te staan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:27

wat is tijdelijk niet gebruiken?
als alles dood ia kan ik dan niet de hele weide omploegen en inzaden

als je nu omploegt dan kunnen de wortels zich weer ontwikkelen
ik heb wel 100 den van die plantjes in de grote weide staan daardoor lopen de paarden alleen in de voorste weide waar 100% zeker niets staat

ik hoo dat dit dan de oplossing is