Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:01

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Tweelingveulens zijn erg zeldzaam, maar wat als de tweeling twee verschillende moeders heeft? en nog opmerkelijker: de biologische moeder van de tweeling is een jaar geleden al overleden.

Veterinairen van de Colorado State University waren getuigen van de geboorte van de gezonde tweeling eind april. Er zaten vier dagen tussen de twee veulens.

De biologische moeder, Tuesday, raakte dodelijk gewond door een tornado vorig jaar. Dankzij het snelle denk- en teamwerk van de universiteit en het Equine Reproduction laboratorium waren veterinairen in staat om de eierstokken van de merrie te bemachtigen, vlak voor de merrie overleed.

Dankzij een speciale techniek werden twee veulens geboren bij twee surrogaatmoeders van de universiteit.

De eerste surrogaat merrie, genaamd Katie, schonk op 25 april van dit jaar het leven aan het eerste veulen. Het kleintje is een valk hengst en lijkt sprekend op zijn biologische moeder.
De tweede merrie werd Friday genoemd, als eerbetoon aan de overleden Tuesday. Zij gaf op 29 april geboorte aan een cremello-kleurig hengstje.

De eigenaren van de overleden merrie, de familie Mears, zijn ontzettend blij met het nalatenschap van Tuesday. De veulens arriveerden begin mei op hun landgoed.
De gezonde tweeling heeft nog geen naam. Dit zal via een namenwedstrijd bekend worden gemaakt.

De tweeling kon geboren worden doordat er 20 eitjes uit Tuesday's eierstokken werden gehaald. Van deze eitjes werden de volgende dag 14 bevrucht door middel van een injectie met sperma. Het sperma van een cremello Quarter-horse van de buren van de familie Mears werd hiervoor gebruikt.

Acht embryo's bleken levensvatbaar en vier hiervan werden ingebracht bij surrogaatmerries.
Veertien dagen na het inbrengen van de embryo's lieten scans zien dat twee van de merries nog steeds drachtig waren. Een van de twee merries, Katie, is eveneens in eigendom van de familie Mears. De andere merrie is in eigendom van de universiteit en zal weer terugkeren naar haar eigen stal zodra haar veulen is gespeend.

Klik hier voor foto's van de veulens en de overleden moeder.

Verwant artikel:

[VN] Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

BelleA

Re: Tweelingveulens een jaar na dood van moeder alsnog geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:06

super leuk! mooie veulens ook.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:08

Wetenschap is blij met dit, vind het wel een beetje te ver gaan. Mooie veulens idd
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-05-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:10

Waar gaat dit heen zeg? Eierstokken uit een dode merrie halen zodat er nog nazaten van kunnen komen? Dit gaat mij te ver, ik zie er de logica totaal niet van in. Leuk voor wetenschappers dat dit kan, maar verder.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:12

De merrie was nog niet dood toen de eierstokken eruit werden gehaald.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:16

Dit valt voor mij in de categorie 'raar maar waar nieuws >;) '. Opzich wel een overwinning voor de wetenschap maar een beetje raar is het wel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:16

O, oké, maar dan nog zie ik er het nut niet van in. Ik vind het bizar.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:17

Cayenne schreef:
De merrie was nog niet dood toen de eierstokken eruit werden gehaald.

Dat maakt het alleen nog maar erger :=

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:20

mooi heh dat dat tegenwoordig kan!
nu leeft de bloedlijn van de moeder voort en de merrie zelf natuurlijk!
de draagmoeders zijn ook een stel mooie merrie's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:22

dejavu schreef:

Als je een paard hebt uit een heel zeldzame bloedlijn en er gebeurt wat mee waardoor het paard komt te overlijden, kun je zo de bloedlijn voor uitsterven bewaren.

Het is weer een overwinning voor de wetenschap, maar idd, hoever moet je gaan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:25

Tja de merrie was waarschijnlijk toch helemaal verdoofd en daarna vredig ingeslapen.Hoewel ik er ook dubbele gevoelens bij heb kan ik me toch wel de blijdschap van de eigenaren voorstellen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:26

Wow ik had er toen van gelezen en ze zijn dus geboren. De foto's zijn erg leuk om erbij te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:26

Elisa2 schreef:
Hoewel ik er ook dubbele gevoelens bij heb kan ik me toch wel de blijdschap van de eigenaren voorstellen.

Ik ook. Vind het idd ver gaan maar snap wel dat de eigenaren super blij zijn nog 2 nakomelingen te hebben.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:30

Ik heb het topic toen gelezen, de eigenaresse van de overleden merrie was ontzettend blij dat er toch nog een nakomeling van haar merrie zou komen, ondanks haar verdriet ed.
Ik vind het ook niet echt natuurlijk, maar snap wel dat het misschien een beetje verdriet bij de eigenaresse wegneemt! :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:31

Dat vind ik ook Veraa_!!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:32

Wat de wetenschap wel niet kan doen zeg, maar vind het wel ver gaan.
Maar ik snap de oude eigenaar wel hoor, je bent toch blij dat er van je overleden merrie nog 2 nakomelingen zijn :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34

volgens mij is dit niet super nieuw? Lijkt me wel de eerste keer bij een paard, maar technisch gezien is dit toch ook geen tweeling het zijn gewoon volle broers/zussen.

Op zich snap ik het wel dat je nakomelingen wil van een bepaalde merrie, ik bedoel dit princpe gebruik je ook op levende sportmerries. Eitjes bevruchten eruit en in andere merrie. Nu zijn de eitjes alleen buiten het lichaam bevrucht (en gerijpt). Hoewel het ook niet mijn eerste gedachte zou zijn als een merrie licht dood te gaan snel de eierstokken eruit halen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:38

Veraa_ schreef:
Ik heb het topic toen gelezen, de eigenaresse van de overleden merrie was ontzettend blij dat er toch nog een nakomeling van haar merrie zou komen, ondanks haar verdriet ed.
Ik vind het ook niet echt natuurlijk, maar snap wel dat het misschien een beetje verdriet bij de eigenaresse wegneemt! :)

sorry, maar als sunny zou doodgaan, zou ik echt niet dan nog een veulen van haar willen hebben omdat ze dan zou voortleven in het veulen. elk paars is anders. en het veulen zou toch nooit sunny worden.
ik vind het echt idioot, wat ze tegenwoordig allemaal uitspoken, net als pas bij die dode hengst. ja het is jammer dat ie dood is, en ook dat we niet meer snel sperma konden tappen.
ben helemaal tegen dat gerommel met dieren. :n

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:42

Dit gebeurd al jaren bij koeien hoor, zo bijzonder is het niet meer ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:44

Cassidy schreef:
dejavu schreef:

Als je een paard hebt uit een heel zeldzame bloedlijn en er gebeurt wat mee waardoor het paard komt te overlijden, kun je zo de bloedlijn voor uitsterven bewaren.

Het is weer een overwinning voor de wetenschap, maar idd, hoever moet je gaan...

Ik snap je punt, Cassidy. Uit dit bericht maak ik alleen niet op dat dit een zeer bijzonder paard is met een 'uitgestorven', aparte bloedlijn. (Dat het dus in de toekomst mogelijk is, is wel duidelijk. Ik vind wel dat er ergens grenzen moeten zijn.)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:45

de hengst padinus is ook al jaren dood toch word er bij ons op stal volgend jaar een veulen geboren van de hengst,is dat dan ook raar?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:46

Door KI? :P
Het ligt er ook aan op welke manier natuurlijk. In dit geval ging het om een 'tweeling' en dat maakt het extra bijzonder.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:03

En we klooien door alsof het de gewoonste zaak van de wereld is :n

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:17

ik zie niet in waarom het tweeling genoemd word
ze zijn bij 2 aparte merries geboren, dus eigenlijk zijn het volle broer en zus

Aan de ene kant is het mooi als je zo een mooie bloedlijn kan houden, maar aan de andere kant vind ik het onzin dat er zoveel gekloot word met alles, klonen, eierstokken verwijderen bij stervende merrie, proberen sperma af te tappen bij net overleden hengst
gaat allemaal te ver

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:23

dejavu schreef:
Ik snap je punt, Cassidy. Uit dit bericht maak ik alleen niet op dat dit een zeer bijzonder paard is met een 'uitgestorven', aparte bloedlijn. (Dat het dus in de toekomst mogelijk is, is wel duidelijk. Ik vind wel dat er ergens grenzen moeten zijn.)

Je gaat in de experimentele fase ook niet meteen aan zeldzame bloedlijnen beginnen. In dit geval gaat het om een merrie die door een ongeluk om het leven gekomen is, ze hebben van de kans gebruik gemaakt om dit te doen (en de eigenaar heeft de toestemming gegeven en misschien ook wel de financiele middelen gehad om dit allemaal te bekostigen).