Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Mieke_Cunna schreef:Ik vind dit niet iets nieuws ofzo, het is goed dat er onderzoeken gedaan worden.
Maar het is toch, neem ik aan. Bij elke paardenhouder bekend dat dikkere paarden snellere kans op hoefbevangenheid hebben. En door hun zwaardere gewicht, logisch gezien dus ook sneller overlijden daar aan.

Marieke_K schreef:@Geerke: snap ik, maar hoe kan het stofwisselingsprobleem ontstaan bij paarden die wel op gewicht zijn? Dat zou ik wel willen weten. Die van mij was absoluut niet te dik (is nu na HB en dagen pijnstilling bijna te schraal)
Marieke_K schreef:@ceasario: geweldig!![]()
@Geerke: ik denk dat die van mij domme pech heeft gehad. Hij stond op een kwart sportbrok per dag en 24/7 in de wei met toegang tot liksteen.. Tegenwoordig staat hij op een dieet van hooi en een handje sportbrok per dag.
geerke schreef:Marieke_K schreef:@Geerke: snap ik, maar hoe kan het stofwisselingsprobleem ontstaan bij paarden die wel op gewicht zijn? Dat zou ik wel willen weten. Die van mij was absoluut niet te dik (is nu na HB en dagen pijnstilling bijna te schraal)
verkeerd voeren....teveel suikers en zetmeel misschien? daar kunnen paarden een koolhydraat-intolerantie van krijgen,dan 'verwerkt' de stofwisseling de koolhydraten en suikers net goed meer....het systeem raakt overbelast
maar er zijn erg veel oorzaken van hoefbevangenheid....het probleem is wel,hebben ze het 1x gehad is de stofwisseling meestal zo van slag dat het voor de rest van het leven van het paard gewoon dieet is.
dat wil zeggen.....natuurlijk voer...hooi van twee jaar oud en suikerbiet pulp(zonder melasse)en eventueel vit./min.supplement...en heel erg uitkijken met weidegang....maakt niet uit wat voor gras....kort/lang/gestressed/bemest/onbemest....gras blijft 'eng'.
Het zit in meerdere of mindere maten stikvol fructaan(planten suiker)waar de stofwisseling niet meer het vermogen heeft het af te breken/verteren zoals het hoort.....
Romy18 schreef:Is je laatste stukje niet een beetje overtrokken - misschien wat betreft het ongedefinieerde 'eigenaren' nog het meest?Inderdaad niets nieuws maar misschien dat er nu wel mensen wakker worden... En maar hopen dat we eindelijk van het "shetlanders horen dik te zijn" idee afgeraken. (tevens de andere koudbloedrassen!) Wij vrezen alweer voor t komende seizoen, hebben vorig jaar zoveel hoefbevangen beestjes gezien en moeten inslapen omdat eigenaren gruwelijk eigenwijs zijn, echt verschrikkelijk! Hou die beesten gewoon goed in conditie en op gewicht! Voorkomt een hoop ellende.