Hoefbevangenheid gevaarlijker voor dikke paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoefbevangenheid gevaarlijker voor dikke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:45

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Dikke paarden en pony's welke aan hoefbevangenheid lijden, lopen meer kans om te overlijden dan paarden en pony's met dezelfde ziekte, maar die een stuk dunner zijn.
Dit werd duidelijk na een studie die 107 acute gevallen van hoefbevangenheid (weide-gerelateerd) bestudeerde.

"Wanneer hoefbevangenheid de kop opsteekt, zullen zware dieren sneller overlijden dan de paarden met minder gewicht," aldus Celia Marr, een veterinaire chirurg.

"Paardeneigenaren zouden er voor moeten waken dat hun paarden en/of pony's niet te dik worden, aangezien dit veel effect heeft op hun gezondheid, zoals we in deze studie hebben gezien."

Tijdens de studie werd over een tijdsbestek van vier jaar een groep paarden met hoefbevangenheid gevolgd. De dikke paarden hadden tijdens deze periode veel meer last van de symptomen en gevolgen van hoefbevangenheid.

Van de 107 paarden met hoefbevangenheid had 83% van de dieren last van overgewicht. De zwaardere gevallen van hoefbevangenheid bleken allen paarden te zijn met overgewicht.

Acht weken na de eerste symptomen van ziekte was 95% nog in leven.

De paarden met een lager lichaamsgewicht en optimale conditie hadden beduidend minder last van de ziekte en wisten het veel makkelijker te doorstaan.

De klinische resultaten werden besproken door een panel van drie veterinairen.
De onderzoekers vonden het opmerkelijk dat de uitkomst ook relatief veel te maken had met het paardentype.
Geen van de kleinere paarden had een slecht klinisch resultaat. 34.1% van de grotere pony's en cobs had dit echter wel. 32.4% van de kleine pony's en 30% van de grote paarden had eveneens een slechte klinische uitslag.

Volgens de studie was het opmerkelijk dat de paarden met de beste uitslagen vaak de dieren waren die acepromazine hadden gekregen. Een medicijn dat de bloedsomloop in de hoeven kan verbeteren.

Carlijntjee

Re: Dikke paarden hebben meer last van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:51

Ben ik blij dat mijn pony zo gauw ze bij ons kwam flink is afgevallen! Ze was echt harstikke dik en zat tegen hoefbevangenheid aan, maar nu is ze gelukkig op goed gewicht :)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:54

Ik vind dit niet iets nieuws ofzo, het is goed dat er onderzoeken gedaan worden.
Maar het is toch, neem ik aan. Bij elke paardenhouder bekend dat dikkere paarden snellere kans op hoefbevangenheid hebben. En door hun zwaardere gewicht, logisch gezien dus ook sneller overlijden daar aan.

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:58

Mieke_Cunna schreef:
Ik vind dit niet iets nieuws ofzo, het is goed dat er onderzoeken gedaan worden.
Maar het is toch, neem ik aan. Bij elke paardenhouder bekend dat dikkere paarden snellere kans op hoefbevangenheid hebben. En door hun zwaardere gewicht, logisch gezien dus ook sneller overlijden daar aan.

Volgens mij bedoelen ze niet de grotere kans op hoefbevangenheid hebben van zwaardere dieren, maar juist wanneer ze het al hebben is de kans op sterven groter bij zwaardere als bij lichtere :)
Tenminste, zo zie ik het.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:02

Inderdaad niets nieuws maar misschien dat er nu wel mensen wakker worden... En maar hopen dat we eindelijk van het "shetlanders horen dik te zijn" idee afgeraken. (tevens de andere koudbloedrassen!) Wij vrezen alweer voor t komende seizoen, hebben vorig jaar zoveel hoefbevangen beestjes gezien en moeten inslapen omdat eigenaren gruwelijk eigenwijs zijn, echt verschrikkelijk! Hou die beesten gewoon goed in conditie en op gewicht! Voorkomt een hoop ellende.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:05

Is het een idee om de tekst even na te laten kijken door iemand die goed is in taal? Het staat er soms een beetje stroef, en niet alle zinnen zijn grammaticaal correct.

Bij de vertaling zijn er enkele inhoudelijke wijzigingen in geslopen:
"The researchers found that the success of the outcome was significantly associated with horse type." is vertaald met "De onderzoekers vonden het opmerkelijk dat de uitkomst ook relatief veel te maken had met het paardentype." en dat klopt niet want er staat niet dat het panel dit opmerkelijk vond, maar dat de uitkomst significant (statistisch significant vermoedelijk) samenhing met het type paard.
Dezelfde fout is ook gemaakt bij de laatste zin (acepromazine had een significant effect, het was niet 'opmerkelijk'.)

Nog een inhoudelijk andere vertaling: "Geen van de kleinere pony's had een slecht klinisch resultaat."
De oorspronkelijke tekst is: "None of the small horses had a bad outcome, compared with 34.1 per cent of large ponies or cobs, 32.4 per cent of small ponies and 30 per cent of large horses"
En dat lijkt me nogal een verschil: kleine pony's zou verwijzen naar shetlanders en A-pony's, terwijl het bij kleine paarden om E-pony's gaat.

Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd van de wetenschappelijkheid van de conclusies, ook niet op basis van het oorspronkelijke artikel ( http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/05/134.shtml ). Het lijkt me namelijk wel logisch dat er een correlatie is tussen overgewicht en de heftigheid van de hoefbevangenheid, omdat ze allebei het gevolg (kunnen) zijn van voeding die niet bij het paard past. Maar ik geloof toch niet dat dat hetzelfde is als in het artikel staat geschreven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:58

Romy 18, je generaliseert wel hoor, kijk maar eens in het hbv-topic hier op bokt, hoe heel veel mensen vreselijk hun best doen om hun bevangengevoelige paard op de juiste manier te behandelen, ieder plukje hooi wordt bij wijze van spreken drie keer omgedraaid alvorens het voeren.

En zou het niet zo kunnen zijn dat eigenaren die hun paarden heel veel te dik laten worden zich ook niet houden aan de voorschriften en voedingsadviezen als dat paar eenmaal bevangen is? Dat daarom dat soort paarden van die categorie ook sneller overlijden aan de ziekte?

En ja, ik heb ook een hbv-er, die inmiddels beter is, maar die is wel negen lange maanden bevangen geweest, ondanks dat ze al die tijd op water en twee jaar oud hooi stond, en ze eerder te mager dan te dik was.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:06

Lijkt mij inderdaad logisch dat er een correlatie is tussen paarden met overgewicht en hoefbevangenheid daar het beide om 'verkeerd' of teveel voedsel gaat. Vind het alleen niet echt een sterk onderbouwd artikel (wat is te dik, vanaf welk vetpercentage, en hoe snel werd de hoefbevangenheid ontdekt en werd er ingegrepen). Voor mij biedt het geen nieuwe kijk op HB. Een artikel over wat de stofwisselingstoornis veroorzaakt en hoe deze eerder te herkennen zou ik interessanter vinden :+

@romy18: die van mij was echt niet te dik en kreeg ook absoluut niet teveel eten en stond toch bevangen.. Simpel domme pech. Niet direct iedereen over 1 kam scheren :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:41

overgewicht bevordert de stofwisseling niet echt....dat is bij mensen ook zo....mensen met suiker in hun bloed die afvallen,daarbij herstelt het glucose-gehalte zich meteen(jawel....dat is ook stofwisseling/metabolisme)

En daar komt ook nog bij dat 100 kilo minder op zere voeten wel scheelt natuurlijk.....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:05

@Geerke: snap ik, maar hoe kan het stofwisselingsprobleem ontstaan bij paarden die wel op gewicht zijn? Dat zou ik wel willen weten. Die van mij was absoluut niet te dik (is nu na HB en dagen pijnstilling bijna te schraal)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:25

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:04

Marieke_K schreef:
@Geerke: snap ik, maar hoe kan het stofwisselingsprobleem ontstaan bij paarden die wel op gewicht zijn? Dat zou ik wel willen weten. Die van mij was absoluut niet te dik (is nu na HB en dagen pijnstilling bijna te schraal)

verkeerd voeren....teveel suikers en zetmeel misschien? daar kunnen paarden een koolhydraat-intolerantie van krijgen,dan 'verwerkt' de stofwisseling de koolhydraten en suikers net goed meer....het systeem raakt overbelast
maar er zijn erg veel oorzaken van hoefbevangenheid....het probleem is wel,hebben ze het 1x gehad is de stofwisseling meestal zo van slag dat het voor de rest van het leven van het paard gewoon dieet is.

dat wil zeggen.....natuurlijk voer...hooi van twee jaar oud en suikerbiet pulp(zonder melasse)en eventueel vit./min.supplement...en heel erg uitkijken met weidegang....maakt niet uit wat voor gras....kort/lang/gestressed/bemest/onbemest....gras blijft 'eng'.
Het zit in meerdere of mindere maten stikvol fructaan(planten suiker)waar de stofwisseling niet meer het vermogen heeft het af te breken/verteren zoals het hoort.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:07

ceasario....GEWELDIG!!!!!!dit zegt meer dan allerlei wetenschappelijke onderzoeken!!(ik zag het later pas....comp.is wat traag met binnenhalen...)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:29

@ceasario: geweldig! :D

@Geerke: ik denk dat die van mij domme pech heeft gehad. Hij stond op een kwart sportbrok per dag en 24/7 in de wei met toegang tot liksteen.. Tegenwoordig staat hij op een dieet van hooi en een handje sportbrok per dag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:41

Marieke_K schreef:
@ceasario: geweldig! :D

@Geerke: ik denk dat die van mij domme pech heeft gehad. Hij stond op een kwart sportbrok per dag en 24/7 in de wei met toegang tot liksteen.. Tegenwoordig staat hij op een dieet van hooi en een handje sportbrok per dag.

kan hoor...die van mij is ook nooit te dik geweest,maar is door corticosteroiden injecties bevangen geraakt....is wel meer dan 10x bevangen geweest en is nu insuline resistent....maar maakt het goed!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:31

geerke schreef:
Marieke_K schreef:

verkeerd voeren....teveel suikers en zetmeel misschien? daar kunnen paarden een koolhydraat-intolerantie van krijgen,dan 'verwerkt' de stofwisseling de koolhydraten en suikers net goed meer....het systeem raakt overbelast
maar er zijn erg veel oorzaken van hoefbevangenheid....het probleem is wel,hebben ze het 1x gehad is de stofwisseling meestal zo van slag dat het voor de rest van het leven van het paard gewoon dieet is.
dat wil zeggen.....natuurlijk voer...hooi van twee jaar oud en suikerbiet pulp(zonder melasse)en eventueel vit./min.supplement...en heel erg uitkijken met weidegang....maakt niet uit wat voor gras....kort/lang/gestressed/bemest/onbemest....gras blijft 'eng'.
Het zit in meerdere of mindere maten stikvol fructaan(planten suiker)waar de stofwisseling niet meer het vermogen heeft het af te breken/verteren zoals het hoort.....

Mijn pony van 31 is vorig jaar licht bevangen geweest.
Ik heb er zelf niets van gemerkt, pas toen ik naar de smid ging en hij het me vertelde.
Ze had een onsteking gehad maar dat was vanzelf weer weggegaan.

Mijn pony staat nu overdag op de wei en per 1 juni tm eind augustus 24/7.
Ze krijgt 1/4 krachtvoer per dag en verder voor snachts hooi.
Ik merk er weinig aan, wel word mijn pony minder snel vet. :o

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:31

Romy18 schreef:
Inderdaad niets nieuws maar misschien dat er nu wel mensen wakker worden... En maar hopen dat we eindelijk van het "shetlanders horen dik te zijn" idee afgeraken. (tevens de andere koudbloedrassen!) Wij vrezen alweer voor t komende seizoen, hebben vorig jaar zoveel hoefbevangen beestjes gezien en moeten inslapen omdat eigenaren gruwelijk eigenwijs zijn, echt verschrikkelijk! Hou die beesten gewoon goed in conditie en op gewicht! Voorkomt een hoop ellende.
Is je laatste stukje niet een beetje overtrokken - misschien wat betreft het ongedefinieerde 'eigenaren' nog het meest?

Het is natuurlijk altijd te hopen dat mensen weer wat meer attentie bieden richting de gezondheid van hun pony of paard na het lezen van (de uitslag van) zo'n onderzoek. Goed dat er onderzoeken zijn naar dergelijke dingen, ook over zaken die al gedacht worden of bekend zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:45

lijkt me opzich logisch net als dat mensen last van cholestrol en suiker krijgen als ze te dik zijn, het is gewoon niet gezond

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:58

Dit was toch al bekend :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:35

De titel zou moeten zijn: Hoefbevangenheid gevaarlijker voor dikke paarden, dan dekt het de inhoud.
Zoals het er nu staat kan het idd gelezen worden als dat hoefbevangenheid meer voor komt bij dikke paarden, maar dat is niet waar het om gaat, het gaat om het grotere risico als ze het eenmaal hebben.

Mieke_Cunna

Re: Hoefbevangenheid gevaarlijker voor dikke paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:42

ceasario, dat plaatje spreekt boekdelen!