Oude schedel van voorouder paard gevonden in Argentinië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oude schedel van voorouder paard gevonden in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:46

http://www.hln.be

Een meer dan 8.500 jaar oude schedel van een voorouder van het paard werd teruggevonden in het oosten van Argentinië. Dat heeft het museum van natuurwetenschappen van het stadje Monte Hermoso aangekondigd.

"We hebben een fragment van de schedel teruggevonden", vertelt Vicente Di Martino, directeur van het museum. "Dit fragment hoort toe tot de zoogdierensoort Hippidion die op het eind van het tertiaire tijdperk Zuid-Amerika binnendrongen."

De hippidion had een kleiner, maar robuuster lichaam dan het moderne paard. Het dier zou ongeveer 8.500 jaar geleden hebben geleefd en samen gewoond met de eerste inwoners van het Zuid-Amerikaanse continent.

Alexx

Re: Oude schedel van voorouder paard gevonden in Argentinië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:05

super leuk! Ik hoop dat er een foto van komt! leuk man!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:17

ja idd hopelijk snel een foto! ik zou wel eens willen zien wat vroeger onze rij- en menpaardjes waren :) althans, de schedel :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:59

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:15

Hmmm ik wist niet dat er ook paardachtigen in Amerika waren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:20

Knap dat ze aan een schedelfragment kunnen zien hoe robuust het paard was :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:25

Geinig die plaat. Dan is een paard met ramsneus het dichtst bij de voorouder. :+
Wel heel interessant nieuws! Helemaal omdat er altijd beweerd wordt dat de portugezen en spanjaarden de paarden invoerden in noord amerika... -:) Dat ligt toch aan zuidamerika vast?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:34

reininglover schreef:
Hmmm ik wist niet dat er ook paardachtigen in Amerika waren.

Alleen maar ezels :D

jolien494

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 00:44

idefix4 schreef:
Geinig die plaat. Dan is een paard met ramsneus het dichtst bij de voorouder. :+
Wel heel interessant nieuws! Helemaal omdat er altijd beweerd wordt dat de portugezen en spanjaarden de paarden invoerden in noord amerika... -:) Dat ligt toch aan zuidamerika vast?

Ik heb toevallig net een vak gevolgd waar evolutie van het paard uitgebreid aan bod kwam. :)
Paarden hebben zich noord-Amerika ontwikkeld, waarna ze zijn gaan migreren naar zuid-Amerika (dit was eerst niet verbonden met noord-Amerika) en andere werelddelen. Vervolgens zijn ze door klimaatsverandering en jagen uitgestorven in Amerika. Ze zijn pas in 1492 weer in Amerika ingevoerd door Columbus.
Hippidion heeft dezelfde voorouder als equus, maar is geen voorouder. De ramsneus is dus typerend voor deze soort, maar geen kenmerk van de voorouder van recente paarden.

Meer info op http://www.talkorigins.org/faqs/horses/horse_evol.html en http://chem.tufts.edu/science/evolution ... lution.htm

Zo leer je nog eens wat bij je studie :+