Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:01

http://www.knhs.nl

Afbeelding
foto door _Rosita_

Vanaf dit wedstrijdseizoen mogen paarden die na 2005 geboren zijn en waarvan de staart gecoupeerd is, niet meer meedoen aan KNHS-wedstrijden. Dit is één van de wijzigingen uit het algemeen wedstrijdreglement dat 1 april 2009 in werking is gegaan.

Het couperen van staarten is een actueel onderwerp in het kader van paardenwelzijn. De reglementswijziging is een actiepunt uit de KNHS Notitie Welzijn en ook in de Welzijnsnota van de Sectorraad Paardenhouderij is het verbod op het couperen van staarten een item.

De Sectorraad Paarden (SRP), waarin de KNHS vertegenwoordigd is, spreekt zich krachtig uit tegen het couperen van staarten. De minister van LNV, Gerda Verburg, heeft aangegeven dat zij het verbieden van couperen van staarten op de Europese agenda gaat zetten. De SRP (en daarmee de KNHS) steunt haar hierin.

Het couperen van staarten en brandmerken van paarden is in Nederland volgens de wet verboden. Het
couperen van staarten en branden van paarden is echter niet in alle Europese landen verboden en het komt soms voor dat paarden die in het buitenland gekocht zijn, in Nederland met gecoupeerde staarten op wedstrijden aan de start komen. Dit is vanaf 1 april 2009 met paarden die na 2005 geboren zijn niet meer mogelijk. Het bovenstaande betreft artikel 1.12 uit het KNHS Algemeen Wedstrijdreglement. Dit reglement geldt voor alle KNHS-wedstrijden, dus voor alle disciplines.

Lyonesse

Re: Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:02

Uit het laatste stukje maak ik op dat hetzelfde geldt voor paarden met een brandmerk?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:04

Ik vraag me af hoeveel trekpaarden er worden ingeschreven op KNHS wedstrijden. :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:05

Ik ken aardig veel paarden met een brandmerk! Dus dat zou niet zo fijn zijn. Wel goed dat ze geen paarden willen met gecoupeerde staarten, maar ja, daar krijgen die paarden hun staarten niet 1, 2, 3 mee terug!

itsmi

Haha dat ook inderdaad Shan!

TessxSchatje

Maar dan zou met je met een paard wat in Nederland is gefokt maar bij het hannoveraanse stamboek is ingeschreven (bijvoorbeeld) dus ook niet meer mogen starten..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:07

Deze lente was er in mijn woonplaats paardenmarkt, dit is gelukkig geen markt waarop paarden verkocht worden, maar er zijn elk jaar drie keuringen: haflingers, shetlanders en belgische trekpaarden.

Tot mijn verontwaardiging heb ik één trekpaard met lange staart gezien. (wat ik overigens veel mooier vind, vind ik veel meer 'paard') De rest was állemaal gecoupeerd. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Heb een mail gestuurd naar de organisatie, maar die zeggen (en eigenlijk terecht) dat het handhaven van de regels niet aan hun is, maar aan de stamboeken.
Ik vind het gewoon getuigen van minachting. Weten dat iets verboden is, en gewoon arrogant je daarboven stellen. Bah.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:08

het komt soms voor dat paarden die in het buitenland gekocht zijn, in Nederland met gecoupeerde staarten op wedstrijden aan de start komen. Dit is vanaf 1 april 2009 met paarden die na 2005 geboren zijn niet meer mogelijk.

als ik dit lees geldt dit niet voor brandmerken
Laatst bijgewerkt door Fronika op 20-05-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Lyonesse schreef:
Uit het laatste stukje maak ik op dat hetzelfde geldt voor paarden met een brandmerk?

Nee, in het bewuste artikel is alleen de gecoupeerde staart genoemd. Geen zorgen dus voor gebrandmerkte paarden ( voorlopig in ieder geval ).

Abeltje77

TessxSchatje schreef:
Maar dan zou met je met een paard wat in Nederland is gefokt maar bij het hannoveraanse stamboek is ingeschreven (bijvoorbeeld) dus ook niet meer mogen starten..

"en het komt soms voor dat paarden die in het buitenland gekocht zijn, in Nederland met gecoupeerde staarten op wedstrijden aan de start komen."

Het gaat over paarden zonder staart die starten, niet over paarden met een brandmerk die starten. Brandmerk wordt gewoon in het artikel genoemd als voorbeeld van iets dat ook verboden is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:11

erg goede maatregel. Als mensen hun paard gewoon in Frankrijk laten couperen moet het maar op een andere manier aangepakt worden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:12

shan schreef:
Ik vraag me af hoeveel trekpaarden er worden ingeschreven op KNHS wedstrijden. :D

Bij ons zie je zo af en toe, maar het zijn er niet veel idd. Nou ja, de KNHS werkt in ieder geval niet meer mee aan het instandhouden van de omzeiling van de wet. In ieder geval iets wat ze kunnen doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:14

Hier zie je ze ook steeds meer :j
Maar als je een foto hebt van een gecoupeerde KWPNer, graag :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:16

Heel goed, de eerste stap is gezet. Of dat daadwerkelijk zoden aan de dijk gaat zetten is de vraag. Want volgens mij vallen keuringen toch niet onder het KNHS? En zolang de keurmeesters de wetgeving met voeten treden en gecoupeerde paarden blijven plaatsen, heeft de hele wetgeving geen ene zin.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:17

Nee, daarom, keuringen vallen niet onder de KNHS. En de in de disciplines die wel onder de KNHS vallen kom je over het algemeen weinig trekpaarden tegen ( dressuur, springen, SGW, endurance, voltige, ik ben er vast nog vergeten :o ). Maar wat je zegt, de eerste stap is gezet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:18

KVTH moet inderdaad nu de volgende stap zetten.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:19

Cassidy schreef:
Heel goed, de eerste stap is gezet. Of dat daadwerkelijk zoden aan de dijk gaat zetten is de vraag. Want volgens mij vallen keuringen toch niet onder het KNHS? En zolang de keurmeesters de wetgeving met voeten treden en gecoupeerde paarden blijven plaatsen, heeft de hele wetgeving geen ene zin.

Precies!

Ik was op de markt bijna in staat om zo'n keurmeester aan te spreken, heel blond vragen: 'maar staarten mogen toch niet meer gecoupeerd worden?'. Maar het waren van die sjagrijnige types en ik durfde dat niet :o

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:21

Ik denk dat er een ander soort keurmeester bedoeld wordt abeltje ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:23

Prima beslissing, verder worden gebrandmerkte paarden niet in dezelfde lijn getrokken. Gelukkig want dat is ook niet te vergelijken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:31

hmm, dat is handig. wij op stal hebben een paard met een huidziekte. heeft een iniminiflap staartje. haartjes van 5 cm. dus hoe willen ze dat doen? paard heeft geen staart, maar hier is de mens niet schuldig aan.

Nu heeft dit paard op concours een nepstaart. maar hoe willen ze met het hierbovenstaande gaan handelen? en voor mensen die nooit van een nepstaart gehoord hebben?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:31

Maar wat nou als een paard geboren na 2005 door een ongeluk( gebroken staartwortel,afknelling enz.) zijn staart is verloren.
Dus gecoupeerd omdat het moest op medisch advies/noodzaak?
Zou je dan met een dierenartsverklaring op zak wel mee mogen doen vraag ik me af.
Verder vind ik dit een heel goed iniatief van de knhs.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:33

Lyonesse schreef:
KVTH moet inderdaad nu de volgende stap zetten.

Inderdaad het is nu aan het stamboek om geen paarden meer toe te staan op keuringen, geboren na 2005, met een gecoupeerde staart.
Ik ben benieuwd wat het KVTH gaat doen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:34

Het gaat om de staartwortel Jolaandaa_, dus behalve als die gecoupeerd is, is geen haren erop geen probleem.

Meetje22, voor een stuk zal dat wel opgevangen kunnen worden door een nepstaart. Vaak zijn deze staarten ook niet helemaal eraf, maar ongeveer halvewege.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:35

Meetje22 schreef:
Maar wat nou als een paard geboren na 2005 door een ongeluk( gebroken staartwortel,afknelling enz.) zijn staart is verloren.
Dus gecoupeerd omdat het moest op medisch advies/noodzaak?
Zou je dan met een dierenartsverklaring op zak wel mee mogen doen vraag ik me af.
Verder vind ik dit een heel goed iniatief van de knhs.

Dat vroeg ik me ook af.. Ik heb ooit een fries gezien zonder staart. Die hebben ze er af gehaald omdat er allemaal ontstekingen in zaten.. Dat zou nogal oneerlijk zijn. Dan behandel je dat paard en is hij weer helemaal beter en dan mag je geen wedstrijden meer doen!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:36

De staart van die fries was er trouwens wel helemaal af, er zaten alleen wat haartjes van bovenaf..