Paardrijden wordt in Nederland wel eens beschouwd als een vrouwensport en in het horseballteam van Brembos uit Heerle zitten inderdaad vooral meisjes.
Maar een sport voor watjes is deze nieuwe loot aan de hippische boom beslist niet. Op het internationale toernooi van Brembos konden de toeschouwers afgelopen weekeinde genieten van stevige robbertjes, waarbij paarden en ruiters elkaar in volle galop letterlijk probeerden weg te duwen. "Het is een stevige, maar toch veilige sport met luchtkussen rond het speelveld en been- en hoefbeschermers voor alle paarden", zegt Brembos-oprichter Andries Verbraak.
Hij haalde het spel vanuit Spanje, waar net als in Frankrijk honderden teams spelen, naar Nederland, dat nu twee serieuze clubs kent, inclusief de zijne. Het spel, gespeeld tussen twee teams van elk vier ruiters, is een soort hippisch basketbal, met een bal die zes leren handgrepen heeft. Wie het vaakst in de hoepel van de tegenstander gooit wint. Gisteren was dat in de finale het team Caramel uit Brussel, dat met 10-3 het Spaanse Al Forges versloeg.
Brembos-pr-man Pieter Vrijdag twijfelt er niet aan of horseball wordt een succes en officieel onderdeel van de Nederlandse paardensport. Hij rijdt zelf niet maar twee dochters zijn ruiters in het Brembos-team. "Ik heb altijd gezegd dat ik nooit een paard wilde. Nou heb ik er twee en ben ik helemaal verkocht, door het horseball." Of paarden de sport net zo leuk vinden als deelnemers en toeschouwers? Vrijdag: "Reken maar. Als een van mijn paarden in een wedstrijd rijdt, staat de andere te trappelen bij het hek: zo van, wanneer mag ik nou?"
ik was er ook het was echt super leuk! op naar volgend jaar! gr kamorka144
horseball1
Geplaatst: 19-05-09 15:13
Het was gewoon een top weekend. Jammer dat me paard maar één wedstrijd wilde spelen maar dat komt wel goed. En we gaan er weer hard tegen aan dit weekend om weer te begiinnen met trainen voor de belgische competitie. Iedereen bedankt voor het komen naar ons horseball toernooi.