Jongeren pesten paarden en gehandicapten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jongeren pesten paarden en gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 07:13

www.ad.nl

Jongeren uit nieuwbouwwijk Ypenburg veroorzaken geregeld overlast op het Nootdorpse terrein van Ipse de Bruggen, een instelling voor verstandelijk gehandicapten.

Jonge plantjes zijn er uit de moestuin getrokken, schapen zijn bekogeld met stenen en de paarden van de eigen manege zijn al diverse malen met takken geslagen. „Door de buurt er op aan te spreken, hoop ik dat daar een einde aan komt,” zegt locatiemanager Erwin Spaans.

Op het terrein van het zogeheten buurtschap Craeyenburch wonen 550 volwassenen en jongeren met een verstandelijke beperking. Zij kregen vorig jaar nieuwe buren. Een deel van het enorme terrein van de zorginstelling is toen bebouwd met nieuwe huur- en koopwoningen voor ‘normale’ burgers.

Die hebben makkelijk toegang tot het terrein van Craeyenburch. Dat is een bewuste keuze: de instelling heeft een open karakter, zodat de verstandelijk beperkten meer in aanraking komen met de samenleving. Die nauwere banden blijken nu ook de problemen met hangjeugd met zich mee te brengen.

De politie surveilleert regelmatig op Craeyenburch. „Je ziet deze problematiek vaker in nieuwbouwwijken waar relatief veel jeugd woont,’’ zegt een woordvoerder van de politie. „Er is weinig te doen, waardoor jongeren zich gaan vervelen en dan gaan ze lopen klieren.’’

Ipse de Bruggen kijkt samen met de politie, de gemeente en woningcorporatie Vestia naar maatregelen die ongewenst bezoek kunnen voorkomen. Om het koetshuis van de manege is ongeveer een half jaar geleden al een ijzeren hek geplaatst dat de paarden moet beschermen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:23

Helaas valt er inderdaad op deze manier weinig te doen, door de gehele wijk aan te spreken en de media op te zoeken kan het dat de ouders een oogje in het zeil houden... maar het kan ook veel erger worden.
Als ze weten welke jongeren dit doen kunnen ze misschien beter de jongeren op hun gedrag aanspreken.. of met de politie een afspraak maken dat als de jongens zo iets doen dat ze even een weekje komen helpen.

sunny_l0ve

Re: Jongeren pesten paarden en gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:39

Misschien de jongeren met stenen gaan bekogelen en met takken slaan? Korte metten mee maken, wat ze nu doen zal echt niet helpen...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:43

Ik vertelde het aan mijn vader (zijn allebei werkzaam met mensen met een beperking) Ik zeg laat ze een dagje meelopen en beleven hoe blij ze zijn met de plantjes. Papa zegt laat ze maar op een zware groep meelopen die weten er wel raad mee 8-)

Belachelijk voor woorden vind ik dit!

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:03

Echt heel triest dit.....:n
Als die jongeren zich vervelen, zet ze daar dan lekker aan het werk.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:13

En dit noemen ze klieren? schapen zijn bekogeld met stenen en de paarden van de eigen manege zijn al diverse malen met takken geslagen. Te gek voor woorden, ze moesten de rollen maar eens omdraaien.

debby89

Re: Jongeren pesten paarden en gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:36

Echt heel triest.
Laat ze een baan of hobby nemen, dan hebben ze geen tijd meer om zich te vervelen.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:46

k weet niet hoe oud ze zijn maar wij hebben vroeger welleens een project over gehad in ieder geval, de gehandicapten kwamen een dagje bij ons op school, k vond het een best leuk project, je leert veel over ze, hier vertellen ze er ook over hoe ze aan hun beperking komen en mag je in een rolstoel rijden spelllen met de gehandicapten doen, brainschrift proberen te lezen enz.
ze moeten respect voor gehandicapten krijgen en dit krijgen ze niet door ze er op toe te spreken of weet ik wat,