Brandweer doet grote oefening met paarden in Kampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweer doet grote oefening met paarden in Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 07:11

www.destentor.nl

Ze mogen dan groot, stoer en sterk zijn, een paard zijn stal uitdragen, is zelfs voor een brandweerman een te zware klus.
Niet zo heel vreemd dus dat de brandweer Kampen de afgelopen weken in een drietal grote oefeningen met paarden leerde omgaan op de manege van het Hippisch Centrum aan de Zwartendijk.

Het is een maf gezicht om de gespierde brandweerlieden de paarden hun hoofdstel om te zien doen. Enkele mannen voelen zich zichtbaar ongemakkelijk. Misschien omdat ze eerder te horen kregen hoe wild een op hol geslagen paard kan zijn. Maar in geval van brand zijn er op de manege zo'n 65 paarden die uit hun stal gered moeten worden. En deze oefenpaarden van Stichting Aangepast Rijden zijn dan nog het rustigst.

En dus kan er maar beter geoefend worden. Want, zo vraagt hippisch voorzitter Steffen Hofstra zich hardop af: "Een paard schrikt al van een paraplu. Hoe reageert zo'n dier dan op een man in een fluorescerend pak met een helm op en perslucht op zijn rug?"

Op die vraag kwam de afgelopen oefeningen helaas nog geen antwoord. In plaats daarvan functioneerden de geplande oefenavonden meer als kennismaking. De sloten van de paardenboxen bekijken, vluchtroutes onderzoeken en het paard zijn hoofdstel om doen om vervolgens een rondje met het dier te lopen.

Maar mogelijkheden voor een verdiepingslag zijn er genoeg, zo vindt Hofstra en ook de brandweerlieden lijken het daarmee eens te zijn. "Maar in het geval van brand is het toch gewoon een kwestie van alle staldeuren open zetten?", vraagt één van hen zich af. "Ik denk niet dat ze er vanzelf uit gaan, daar zijn ze veel te eigenwijs voor. Hij trapt je eerder de stal uit", is het antwoord uit de mond van Hofstra.

"En moet ik dan met mijn pino-handschoenen dat dier zijn riem om doen?", vraagt een ander. "Dit kost allemaal veel te veel tijd", vindt weer een volgende. Maar een alternatief is er niet. Hofstra: "Want als je gaat duwen, duwt ie gewoon terug. En dat win je niet."

Ja, een vervolgoefening lijkt iedereen wel een goed plan. Eén van de brandweermannen: "We kunnen de rookmachine wel even aan zetten in zo'n stal om een idee te krijgen van hoe het er dan echt aan toe gaat."

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:36

Niet verkeerd zo'n oefening denk ik...maar een hoofdstel in laten doen :? lekker handig met die handschoenen aan :P

Zijn veel eenvoudigere dingen,touw om hals en neus doen bv...nadeel daarvan is wel dat ze niet iets om hun hoofd hebben wat vast zit...maar als je ze in de weide los kunt laten is dat geen punt.

Rook in de stallen....tsja,je krijgt wel een realistisch beeld maar of de eigenaar van de paarden daaraan mee wil werken...het risico dat paard en mens gewond raakt en het eventuele trauma wat een paard op kan lopen wat in de toekomst nadelige gevolgen kan hebben voor het paard.

EllyC

Re: Brandweer doet grote oefening met paarden in Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:48

ik denk dat journalist verschil niet tussen hoofdstel en halster weet. Lijkt me niet dat ze hoofdstellen uit de zadelkamer gaan halen, dan nog weten van welk paard deze was en de riempjes gaan vastmaken.

Jaren geleden hebben wij een brand meegemaakt en gelukkig tijd genoeg gehad om alles in de wei te gooien maar ook dat geeft al stres want ze waren natuurlijk niet gewend om met zijn allen bij elkaar te lopen in die wei.
De brandweer had automatisch de dierenarts laten komen maar die kon alleen maar op een afstandje kijken want we kwamen er echt niet meer bij.
Alle levende have is toen gered, alle caravans en rijtuigen ook. Boerderij (eeuwenoud) en 1 motorboot (moest van verzekering wielslot om) helaas helemaal verloren gegaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:01

Dat neem ik ook aan Jury :D maar ook een halster omdoen kan al lastig zijn.

Daarom wel goed dat er een oefening is :j

Het blijft een drama,gelukkig is bij jullie de levende have gered.Zonde van de boerderij ...brrr doodeng.Bij ons hebben ze een keer geprobeerd om de boel in de hens te steken :n gelukkig op tijd ontdekt dus de schade viel mee.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:30

Ik was erbij en echt oefenen was het niet hoor :') Ze moesten een klein rondje met de makste pony lopen :') Ze hebben ook het eerste halfuur in de kantine gezeten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:16

deuren openzetten! en paarden eruit jagen!
tenminste als er zoveel paarden zijn dan ben je met een halstertje omdoen wel te laat voor veel paarden denk ik dan!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:57

Inderdaad, paarden gaan altijd automatisch van het vuur af toch? Dan is de stal openzetten ook mijn eerste ingeving;) Maar goed, die mensen zullen er dan wel meer verstand van hebben:)

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:08

DDW1190 schreef:
deuren openzetten! en paarden eruit jagen!
tenminste als er zoveel paarden zijn dan ben je met een halstertje omdoen wel te laat voor veel paarden denk ik dan!

Helemaal mee eens, maar dan moeten er wel mannen (vrouwen) buiten staan om de paarden op te vangen, anders rennen ze misschien de weg op??

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:52

Voor wie ooit brand heeft meegemaakt met paarden....die weet dat deuren openzetten niet helpt.
Paarden zien hun stal als veilige haven en zullen er eerder in vluchten dan dat ze er vanzelf uitgaan. Paarden zijn zo dom wat dat betreft....dus je zult ze er echt uit moeten halen.
Wat betreft de rookmachine...op mijn werk zijn regelmatig oefeningen met de brandweer en dan wordt dat ook gebruikt. En aangezien dat niet naar brand ruikt of zo en verder ook niet schadelijk is, is dat wel degelijk een zeer goede oefening: je ziet geen hand voor ogen....en toch moet je dan je ding kunnen doen.
En de paarden reageren er helemaal niet gestresst op....voor hen is het een soort mist.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:51

hoofdstel is een beetje overdreven, ik denkn dat een halster voldoende is en ponies kan je misschien met en touwtje om de nek meenemen, rookoefening lijkt me niet zo'n goed idee met het oog op blessures, mijn paarden vinden alles wat anders is als normaal eng en dan ga ik niet meewerken aan zo'n rookoefening. Ik denk dat het handiger is als de staleigenaar 1 of 2 keer per jaar een evacuatieoefening houd, die kent de stal op zn duimpie.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:00

Even wat duidelijkheid over de stal. :)
Er is geen 1 eigenaar dus is het bestuur van alle verenigingen die in dit gebouw(en) zitten.
Ik vind dit best eng want de hooi/stroschuur zit tegen de stallen en mijn pony staat op deze stal :S En waar moeten ze in vredesnaam al die halsters vandaan halen. Iedereen heeft het allemaal in een kast dat op slot zit, omdat hier zoveel gejat wordt.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:50

wij hebben laatst ook controle gehad van de brandweer en het enige wat nog bij de stal mag hangen is ...............een halster en een touw. Verder niets.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:45

Ja ik denk idd ook dan het gewoon een fout is tussen hoofdstel en halster. Naja ik ken die brandweerpakken en handschoenen, en alles er op en er aan. En dan kan je idd gaan hoofdstel om doen. Een halster kan ook moeite kosten, maar die schuiven ze zo door over de nek.

Ik vind het wel goed dat er op geoefent wordt. :) En het is zekker goed voor de brandweer mannen enzo. ;)

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:55

Wat een goede oefening :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:58

Hé dat heb ik gezien geloof ik :D (mijn paard staat op die manege :+ )
Ze hebben de hele manege bekeken, het pad naar de wei waar ze de paarden in kunnen zetten enz.

Vind het een goede zaak dat ze dit doen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:55

Koeien krijg je de stal niet uit als er brand uitbreekt.
Als een paard een keer wat heeft, dan gaat deze ook meestal terug naar zijn/haar stal, dus bij brand verwacht ik dat de paarden er ook niet vanzelf uit gaan.

In ieder geval een goede oefening, en zeker dat mocht er een keer iets gebeuren ze een beetje ''voorbereid'' zijn.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:00

polly2 schreef:
Voor wie ooit brand heeft meegemaakt met paarden....die weet dat deuren openzetten niet helpt.
Paarden zien hun stal als veilige haven en zullen er eerder in vluchten dan dat ze er vanzelf uitgaan. Paarden zijn zo dom wat dat betreft....dus je zult ze er echt uit moeten halen.
Wat betreft de rookmachine...op mijn werk zijn regelmatig oefeningen met de brandweer en dan wordt dat ook gebruikt. En aangezien dat niet naar brand ruikt of zo en verder ook niet schadelijk is, is dat wel degelijk een zeer goede oefening: je ziet geen hand voor ogen....en toch moet je dan je ding kunnen doen.
En de paarden reageren er helemaal niet gestresst op....voor hen is het een soort mist.

helaas weet ik inderdaad dat dit waar is. Wij hebben vorig jaar brand gehad. Was op dat moment 1 van mijn paarden aan het longeren buiten, 2 stonden nog op stal. Ik had toen nog niets in de gaten, maar ineens werd het paard gek, rukte zich los en rende naar stal toe. Toen pas zag ik binnen de rookontwikkeling. Alledrie de paarden in de wei gezet en later naar de overburen gebracht, ze waren in eerste instantie wel erg gestresst door het lawaai dat bij de brand was (enkele km's verder hoorden ze het ook, asbest op het dak wil behoorlijk wat herrie maken).
toen ze bij de brand weg waren waren ze wel vrij snel weer rustig.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:48

Altijd leuk en goed zo'n oefening :D
Mijn vriend is brandweerman.. ik hij heeft idd ook zulke oefeningen..
De eerste keer dat hij met zo'n oefening een paard zag moest ie er ook op zitten.. en toen ie wilde afstappen... zat ie vrij snel op de grond :')
Ik vind het wel goed hoor dat ze leren hoe ze met paarden om moeten gaan.. die van mij is af en toe wel eens met mijn paard bezig en weet dan wel het een en ander.. maar als ze niets weten dan kunnen ze ze ook niet redden.. maar idd die stoere brandweermannen zijn ineens heel "klein" als ze met de paarden aan de gang moeten :=

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:19

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:30

sjorsie schreef:
Ik denk dat het handiger is als de staleigenaar 1 of 2 keer per jaar een evacuatieoefening houd, die kent de stal op zn duimpie.

weet je brand kan uitbreken op de meest vreemde tijden.
het is wel goed dat iedereen weet wat hij doen moet
maar.....heb je ook al deze personen meteen ter plaatste als er wat gebeurt?

ik ben bijvoorbeeld (op top snelheid) 5 minuten onderweg naar stal
en in die korte tijd kan er al heeeel wat gebeurt zijn
ik ben het met je eens dat zo een oefening goed is
maar vaak breekt brand uit wanneer niet iedereen aanwezig is om te helpen.
denk dat als je 65 paarden heb staan dat je toch gauw wel 10 á 15 man nodig heb om die
paarden allemaal uit hun stal te halen in korte tijd

verder vind ik het wel slim dat ze dit doen.
een beetje voorkennis is nooit weg natuurlijk

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:09

Bij mij op stal moet elk paard ook een halster om hebben in de stal. Dit omdat áls er brand uitbreekt, je niet eerst het halster om hoeft te doen etc.
Maar inderdaad wel goed dat ze dit doen, ik denk wel dat een rookmachine voor heel veel stress gaat zorgen bij de paarden. Mijn hafje is normaal nergens bang voor, maar voor rook..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:21

suus_Mette schreef:
Bij mij op stal moet elk paard ook een halster om hebben in de stal. Dit omdat áls er brand uitbreekt, je niet eerst het halster om hoeft te doen etc.
Maar inderdaad wel goed dat ze dit doen, ik denk wel dat een rookmachine voor heel veel stress gaat zorgen bij de paarden. Mijn hafje is normaal nergens bang voor, maar voor rook..

Die stallen ken ik ook -> luiheid van de staleigenaar om ze om en af te doen bij het buiten zetten :+
Ook halsters om laten is niet zonder gevaar... paarden kunnen zich ophangen als ze blijven haken.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:03

Dat fjordje op de foto is mijn verzorgpony Hera. Ik ben al jaren vrijwilliger bij de Zwartendijkruiters in Kampen.