http://www.destentor.nl
Hij zit wel met een oranjehart voor de buis, maar de parcoursen van de Nederlandse springruiters Albert Zoer en Gerco Schröder in Las Vegas zijn niet de ritten waar hij zenuwachtig van wordt.
Harry van Heerde juicht tijdens de Wereldbekerfinale voor Melisimo, een paard.
Melisimo (vader Libero H, moeder van Jasper) is vijftien jaar geleden ter wereld gekomen op het erf van de familie Van Heerde in Epe en de komende dagen strijdt de merrie in de mondiale gokstad mee om het officieuze WK van het winterseizoen. Een prestatie waar menig paardenfokker jaloers op is. ,,Melisimo is een KWPN'er, een Nederlands gefokt paard. Dus eigenlijk ben ik wel voor Nederland hoor'', verontschuldigt Harry van Heerde zich bijna.
Dat de paardensport een vreemde eend is in de bijt van de nationale en internationale sporten, is bekend. De prestatie wordt namelijk niet alleen geleverd. Het paard doet het echte werk. ,,Zonder fokkerij geen paardensport'', beaamt Van Heerde. Nederland staat niet alleen hoog aangeschreven als het gaat om de kunde van de dressuur- en springruiters, ook de Nederlands gefokte paarden zijn in trek. Ze gaan als zoete broodjes over de toonbank naar het buitenland, zeker vóor de kredietcrisis.
Goede fokmerries uit bewezen stammen zijn gewilde paarden en paarden uit dezelfde stam als een topper zijn ineens unieke producten. Fokkers van Olympische paarden staan in hoog aanzien, worden gehuldigd en ontvangen fokkerspremies.
De familie van Heerde uit Epe is zo'n succesvolle fokkersfamilie. Hun fokproduct Melisimo nam twee weken geleden deel aan de wereldbekerfinale springen. En alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, deed ook Melisimo's zoon Robin Hood W (vader Animo) mee in Las Vegas.
,,Ik vind het uniek dat er twee paarden uit onze stam meedoen in Las Vegas'', reageert Harry van Heerde die samen met zijn ouders en wijlen heer Wijngaards te boek staat als fokker van Melisimo. ,,Dit is toch een hele serieuze bevestiging dat we al die jaren goed bezig zijn geweest.''
Het begon ruim twintig jaar geleden, toen Van Heerde en Wijngaards de merrie Daisy (vader Voltaire) kochten om uit liefhebberij mee te gaan fokken. ,,Daisy kreeg een veulen van de hengst Jasper. Dat was Hertogin van Tongerloo, de moeder van Melisimo. Mijn moeder verzint altijd de namen'', lacht Van Heerde, die fulltime werkzaam is in de paarden. ,,Mijn doel was steeds het fokken van een fijn gebruikspaard dat aan de maat is en goed kan bewegen. Ik heb daarvoor altijd hengsten gebruikt die zelf gepresteerd hebben, want ik fok graag prestatiegericht. Fokken is absoluut geen gokken; ik maak bewuste keuzes. In de fokkerij is de moederlijn het uitgangspunt. Dat moet een bewezen prestatiestam zijn. Het is de uitdaging een hengst te vinden die bij de merrie past en net dat beetje extra geeft dat het fokproduct succesvol maakt.''
Klik hier voor een foto.