Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:59

http://www.levendehave.nl

Peesblessures komen veel voor bij paarden. Ondanks de introductie van vele nieuwe therapieën blijft de kans op herstel na een peesblessure beperkt. Volgens dierenarts Gerco Bosch is met therapie op maat de kans op volledig herstel van de pees aanzienlijk hoger.

Bosch promoveert op dit onderwerp op 2 juni aan de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht. In de acute fase van de peesblessure dient de therapie zich te richten op het voorkomen van een toename van het originele trauma. Volledige rust voor de pees zou hierin een rol kunnen spelen. Later tijdens het genezingsproces moet het metabolisme, en daarmee de productie van belangrijke bouwstenen, in de pees gestimuleerd worden. Volgens Bosch is hiervoor een behandeling met een concentraat van bloedplaatjes dat rijk is aan groeifactoren uitermate geschikt. Peesblessures die slecht genezen zijn, zouden in de laatste fase van genezing behandeld kunnen worden met shock waves. Het peesweefsel krijgt daardoor een nieuwe kans tot functioneel herstel.

De exacte genezingsfase waarin een peesblessure zich bevindt, kan goed bepaald worden met een nieuwe techniek waarin opeenvolgende echobeelden wiskundig geanalyseerd worden. Dit maakt een meer op maat gesneden therapie voor het paard mogelijk, maar kan ook al in een vroeg stadium duidelijkheid verschaffen over de kwaliteit van het herstel weefsel in een geblesseerde pees.

soofenflo

Re: Betere therapie mogelijk voor paarden met peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:02

Dit is goed nieuws! Je ziet de laatste tijd weer zoveel paarden met kapotte pezen, wat vaak ook het einde van het paard zelf betekend!

Hopelijk gaan ze dit snel in de praktijk brengen, bij meerdere dierenartsen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:07

Alleen het bloedplaatjesconcentraat klinkt mij nieuw in de oren, de rest was toch al bekend? Wie weet, hopelijk werkt het als een trein :j

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:09

Volgens mij doen ze die bloedplaatjes concentraat behandeling al in Engeland heb ik laatst iets over gezien op TV

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:12

misschien dat er dan nu meer wetenschappelijk bewijs voor is dat het echt helpt?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:22

Dit is inderdaad goed nieuws. Hopen dat het ook echt goed toegepast kan worden, dan zullen er een hoop mensen en paarden blij van worden ;)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:42

het behandelen met bloedplaatjes wordt al een aantal jaren gedaan, alleen het effect daarvan is nooit bewezen. Ze zijn afgelopen jaar uitvoerig bezig geweest met het nagaan van het positieve danwel negatieve effect van deze behandeling. Gelukkig lijkt het wel degelijk een positief effect te sorteren!

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:43

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:47

In belgie worden ook stamcellen ingespoten... werkt ook goed!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:50

griebels schreef:

Dat is niet overal geaccepteerd, al doen wij er in nl bij dieren niet moeilijk over zolang je maar niet aan mensen gaat zitten.. :Y)

Wellicht moet er ook eens gekeken worden naar de oorzaak van de peesproblemen:+

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:16

In Merelbeke spraken ze ook van een nieuwe technologie ... zou het deze zijn?
Maar die heb ik nog even zo gelaten en voor een tenoscopie gekozen in de plaats.
Mocht het werken hoop ik er later nog gebruik van te mogen maken.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:17

Klinkt goed! Paardlief staat al 3 maanden met peesblessure op stal :\

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:38

Zo zie je maar weer, men komt steeds verder met de ontwikkeling van genezing..

@ spikkelfire : Mijn paard heeft 2 jaar gedaan over het herstellen van een peesblessure...Dus die 3 maanden vallen nog redelijk mee hoor ;) Ook al lijkt het niet zo natuurlijk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:49

volgens mij bestaat dit ook al een tijdje ja, wel mooi als het nu echt blijkt te werken etc. :j

Alleen het probleem is wel dat je er in de acute fase al bij moet zijn, terwijl dan nog niet altijd de blessure al ontdekt is en het vaak sluimert.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:02

Lienemien schreef:
Wij gaan altijd naar Duitsland voor peesblessures, daar zit Riemersma, daar hebben wij hele goede ervaringen mee!

http://www.paardenkliniek-den-heyberg.nl/

Riemersma is inderdaad erg goed!!!
Zeker een aanrader als je in de buurt woont.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:03

griebels schreef:

Niet alleen in België hoor ook in Nederland,Duitsland meen ook in Amerika en nog vele andere landen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:47

leuk dat ik dit lees, ik loop stage bij diergeneeskunde (paard) op dezelfde groep als waar hij onderzoek doet. hopelijk kunnen er in de toekomst betere therapiën toegepast worden op dit soort blessures. ik help zelf mee aan een onderzoek naar gewrichtsproblemen, o.a. osteoartritis.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:59

SpikkelFire schreef:
Klinkt goed! Paardlief staat al 3 maanden met peesblessure op stal :\

En die van mij meer dan een jaar. :=

Ik hoop dat de methode ook nog een beetje betaalbaar is..

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:14

misschien is het handig om eerst eens naar de oorzaak te gaan kijken, waarom zijn er zoveel peesblessures?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:54

Siria schreef:
misschien is het handig om eerst eens naar de oorzaak te gaan kijken, waarom zijn er zoveel peesblessures?

Idd, daar dacht ik ook gelijk aan.

Ik denk dat ik al vast kan beginnen met o.a de huisvesting, dat de rijkunsten ook niet al te best zijn, fokkerij zal ook een grote rol spelen denk ik. En dan denk ik vooral aan het alsmaar luxer en groter fokken.
En last but not least: Hoeven en beslag.

Bij beweging en hoefverzorging staat een topic met diverse foto's van verschillende bekappingen en beslagen , en als ik dat zie dan verbaasd me het hoge aantal peesblessure's niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:06

Ik denk dat het probleem van niet-genezende peesblessures ook vaak zit in het niet tijdig onderkennen van het probleem. Ik ben hieraan zelf ook 'debet' geweest. Mijn merrie liep al een aantal weken wat traag, wilde niet echt vooruit maar liep niet kreupel. Ik heb dus zo toch een aantal weken doorgereden, vitaminestootje erin(ik dacht dat het door verandering van het seizoen kwam oid) totdat ze ineens wel flink kreupel liep en dus een achillespeesblessure bleek te hebben. En die komen vrijwel nooit goed. Maar door het toch verder rijden is het zeker verergerd geraakt.
Peesblessures ontstaan door verkeerde belasting, een verdraaiing oid. In eerste instantie beschadigd de pees dan en door de beschadiging gaat de pees een soort van vastkleven aan bot of spier. Doordat het paard blijft bewegen komt het moment dat die beschadiging die verkleefd zit losscheurt als het ware en dan heb je je daadwerkelijke blessure.
Wees dus bedacht op warmte/zwellingen aan de benen. Ik heb het destijds niet gezien en baal daar nu nog van.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:04

Tja, ik denk dat een groot deel erfelijk is en een groot deel aan de mensen zelf te wijten valt. Met name het steeds meer vermenselijken van de paarden, door er beslag onder te doen. De laatste keer dat ik heb gekeken kunnen paarden nog makkelijk op blote voeten lopen i.p.v. sandalen aan ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:16

Sunny love, mijn paard heeft altijd blootvoets gelopen, ik denk dat het probleem veel meer bij de kwaliteit van de hoefsmeden ligt, want dat is soms echt niet zo goed. Mijn paard heeft een scheef voetje en wij hebben heel veel hoefsmeden gehad die dat op een niet al te fijne manier corrigeerde zegmaar, dan heb je ook nog de trend van 'zelf/natuurlijk bekappen' terwijl de hoeven van een paard zooo belangrijk zijn en ook zo ingewikkeld. Ik zou daar zelf niet zomaar even zelf mee aan de slag durfen :o En fokkerij is er ook zeker op van invloed denk ik :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:24

Ik zou niet zo maar concluderen dat het aan beslag of uberhaupt het beslaan van paarden ligt. Ik heb eerder het gevoel dat het hedendaags gefokte paard gewoon niet meer zo stevig op de benen is. Peesblessures zijn meer iets van deze tijd dan van 25 jaar geleden toen je er nog niet zoveel van hoorde. En 25 jaar geleden was het met de huisvesting en hoefverzorging van paarden nog wel slechter gesteld vind ik. Juist de laatste jaren denken mensen daar meer over na.
Misschien is het ook een kwestie van te snel optrainen van paarden, er wordt vaak niet gewacht to het paard sterk genoeg is.
Een achillespeesblessure zoals de mijne die heeft kun je er niet 'in' rijden. De mijne heeft achteraf gezien wrs een sliding in de wei gemaakt of een trap gehad op de pees. Dus ja...zo kan het ook gebeuren...Dus niet alle peesblessures hebben te maken met slecht beslag of erfelijkheid of slecht rijden/management.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:38

Ik denk dat een peesblessure nog altijd het best geneest met rust/stappen aan de hand. Inspuiten, schockwave enz wordt alleen gedaan om het herstel te versnellen. Z

elf heeft mijn paard ook een peesblessure gehad waar ik 9 maanden mee bezig ben geweest en waarvan ik 6 maanden 2 a 3 x per dag heb gestapt op het harde. Mijn da adviseerde dat en mijn paard is heel goed hersteld.