Symposium over diergeneeskundige aspecten van de ezel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Symposium over diergeneeskundige aspecten van de ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:30

www.levendehave.nl

De kennis van dierenartsen over ezels schiet vaak tekort. Om deze beroepsgroep bij te spijkeren is er op 13 juni een symposium over de diergeneeskundige aspecten van de ezel.

Het symposium is een initiatief van de Veterinaire studentenverengingen Archaeopteryx, VHiVer en de Stichting De Ezelsocieteit in Zeist. Ervaren dierenartsen en paraveterinairen uit binnen -en buitenland geven lezingen en demonstraties over de ezel. Onder hen de bekende Ben Hart van de Donkey Sactuary.

Vaak worden ezels nog vergeleken met paarden, maar hun temperatuur, hartslag en ademhaling verschilt al van die van paarden en hun gedrag bij bijvoorbeeld koliek lijkt ook niet op dat van paarden. Het doel van deze dag is dan ook de verschillen tussen het paard en de ezel te benadrukken en uitleg te geven hoe en waar fouten en misverstanden voorkomen kunnen worden. Het symposium is speciaal bedoeld voor dierenartsen en paraveterinairen. De Ezelsocieteit roept houders van ezels op hun dierenarts op dit symposium attent te maken. Ze kunnen zich opgeven via info@ezelsocieteit.nl

tessyke

Re: Symposium over diergeneeskundige aspecten van de ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:57

mooi dat ze dat doen :j

Mijn DA kan zich gelukkig wel behelpen bij mijn ezeltje

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:35

gelukkig beginnen ze daar wel mee, een DA is niet voor niets een DA en een ezel is een dier :+
als ze dan goed weten hoe het moet is het ook beter voor de ezels

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:39

Ontzettend goed idee!

Ezels en paarden worden veel te vaak over een kam geschoren.

onze (vorige) dierenarts zou volgens hem ook ervaring hebben met ezels, maar gaf ons veulen bij castratie veel te veel verdoving. (is wel goedgegaan overigens)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:06

Volgens mij kan iedere dierenarts bij de Donkey Sanctuary gratis het geweldige handboek over ezels bestellen...

mijn ezeltje is een paar jaar geleden overleden, maar in de periode dat ze ziek was heb ik mijn eigen boek uitgeleend aan de DA nadat ie de ene minder slimme aanname na de andere deed, en bijvoorbeeld ook gewoon een sonde in haar neus douwde zonder te weten dat het er daar ook allemaal wat anders uitziet als bij een paard.
Toen ik er wat van zei begon ie haar ineens met een lama te vergelijken *shock*
Toen kwam ik er dus achter dat ze op de opleiding echt amper iets over ezels te horen krijgen.
Als ezel-eigenaar doe je er in ieder geval goed aan dat boek in huis te hebben zodat je zelf goed op de hoogte bent en je DA er op kunt wijzen dat hij bijvoorbeeld bloedwaardes ook niet met die van een paard moet vergelijken etc.