www.bndestem.nl
Stichting De Ezelshoeve uit Baarle-Nassau staat stil.
De 21 jaar oude Cherokee Jeep is kapot gegaan waardoor Jacqueline van den Berg niet meer in staat is om verwaarloosde ezels naar de hoeve te brengen.
Zo'n twee keer per week rukt Van den Berg uit om mishandelde ezels in Nederland of België op te halen. De dieren zijn veelal in handen gekomen van malafide handelaren die winst prefereren boven een goede verzorging, legt ze uit.
Vorige week kreeg Van den Berg een melding uit Dongen. "Er stond een ezel tot zijn buik in de modder." Ze besloot het verwaarloosde dier mee te nemen. Anderhalve kilometer voor de eindbestemming stopte de jeep ermee. Van den Berg heeft de ezel eigenhandig naar de Ezelshoeve gedragen. De jeep is later opgelapt, maar van een betrouwbaar vervoermiddel is geen sprake meer, meent ze. Zo is niet meer te achterhalen hoeveel kilometer de wagen heeft gereden. De teller is al een paar keer rond geweest, zoveel is zeker. Maar hoe vaak, dat weet niemand.
De jeep is daarom zeer aan vervanging toe. "Regelmatig rijd ik met een trailer naar Groningen of Drenthe. Stel dat ik met drie ezels langs de snelweg strandt. Dat kan ik me niet permitteren. Die dieren zitten in een stress-situatie. Ze moeten zo snel mogelijk naar een veilige omgeving."
De stichting heeft geen geld voor een andere jeep. De Ezelshoeve krijgt geen subsidie en is afhankelijk van sponsorgelden. "We hebben de afgelopen vier jaar zo'n tweehonderd ezels onderdak geboden. Die dieren eten de oren van mijn kop. Het geld vliegt met bakken de deur uit."
De huidige jeep heeft de stichting letterlijk voor een vriendenprijs van een goede vriend kunnen kopen. Van den Berg hoopt vurig dat er snel een nieuwe weldoener op staat. "Gelukkig kan ik nu gebruik maken van de wagen van een vriendin, maar die auto is te licht om de zware trailer te kunnen trekken. Ik kan nu in ieder geval ter plaatse gaan kijken, maar ezels meenemen wordt moeilijk."
Van den Berg heeft een geschikte jeep gezien. De wagen heeft voldoende pk's en beschikt over een dieselmotor. Vooral dat laatste is een must. "Zo'n jeep rijdt snel 1 op 4. Dat kunnen we met de huidige benzineprijzen niet betalen." De beoogde jeep kost 7.500 euro.