Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:46

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
Judy Ann Melchior en Levisto Z
foto door Daylife

Stoeterij Zangersheide heeft bekend gemaakt dat het paradepaardje van Judy Ann Melchior, de schimmelhengst Levisto Z, is gekloond. Mede door de inspanningen van Eric Palmer van Cryozootech en de Universiteit van Texas, is de kloon onlangs op de wereld gebracht door zijn draagmoeder.

Het veulen maakt het goed. De twaalfjarige Levisto Z (HOLST, Leandro x Carolus I) behaalde met Judy Ann meerdere mooie resultaten, waaronder een derde plaats in de CSI5* van Mechelen en een zesde plaats in de wereldbekerwedstrijd van Leipzig vorig jaar.

Mallodie

Re: Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:47

Whow , ik hoop dat het dier geen afwijkingen heeft. Klonen staat toch nog niet volledig op punt ? Toch??

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:50

ik vind het wel een gave hengst die Levisto :j

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:51

Natuurlijk staat klonen nog niet volledig op punt, maar Levisto is ook niet het eerste paard dat gekloond wordt ;) Ik heb wel geen flauw idee hoe het nu met de andere gekloonde paarden is.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:53

wat gebeurd er precies bij dat klonen?

Poekiemansss

Hoop dat alles goed gaat :)

Ragdollcat

Dat kan nooit goed zijn: want, als het gekloond is, dan is het dier eigenlijk al oud, stel dat de hengst al 15 jaar oud is, en het wordt gekloond dan is het kloondiertje dat net geboren is eigenlijk in alles 15 jaar oud (Cellen etc, dna etc.) en dan is het al vroeg oud, dat was ook bij de kloonschaap Dolly gebleken, kreeg al vroeg ouderdomskwalen.

Nee ik ben er niet voor, ga liever op de natuurlijke manier dieren fokken, ipv te gaan klooien met klonen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:55

Pff... Weet niet of ik er echt voor moet zijn... :n

Maar ben wel heel benieuwd naar het veulentje! :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:55

Ik snap het nut niet echt? Hij is toch hengst? Als het nu een ruin was geweest zou ik het nog enigzins begrijpen, al ben ik er dan ook geen voorstander van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:56

mensen vergeten vaak dat de ervaringen het paard maken ipv van zijn genen... dat de kloon in de genen het zelfde is betekend niet dat de kloon ook het zelfde paard zal worden... mss kan de kloon door de ervaringen niet presteren onder druk? of zijn er andere problemen waardoor hij nooit zo goed zal worden als het orgineel..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:56

Natuurlijk vind ik fokken ook heel wat beter dan klonen. Maar een gekloond dier heeft niet altijd de leeftijd van het originele dier, het hangt er vanaf waar ze DNA vandaan halen. Maar het fijne weet ik er ook niet van.
Dolly was 1 van de eerste experimenten en dus helemaal niet meer vergelijkbaar met wat ze nu kunnen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:58

Precies, zo is het Nini_roosje, dus ik snap het nut ervan niet, het wordt nooit precies zelfde karakter en kwaliteit als de voorganger, en het is eigenlijk al oud van cellen doordat het niet nieuw is door de paring maar een cel uit een bestaande dier te halen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:59

Klonen is klonen, en nutteloos en onnodig, het is veel beter om gewoon te laten paren ipv te klonen, zo heeft moeder de natuur het bedoeld, het heeft wel de leeftijd van de originele dier, want DNA is DNA en cel is cel van het origineel, daar doe je niks aan.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:01

Met Levisto mocht er toch niet gedekt worden omdat hij iets had... ocd ofzo.. (schiet me lek als het niet zo is...)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:01

Dan zou je eens eerst even moeten gaan kijken naar hoe stamcellen ineen zitten ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:02

Als Zangersheide toch investeerd in klonen, had ik liever gezien dat ze Chellano Z hadden gedaan ipv Levisto Z..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:03

Ik zeg níet dat ik vóór klonen ben, laat ik dat ten eerste zeggen.
Maar goede genen kunnen wél een heleboel toevoegen, hoeveel, dat kan niemand precies zeggen - de bekende ''nature vs. nurture''-discussie. Het is in ieder geval wél zo dat je moet bedenken dat het voordelen kan hebben om een hengst, die zelf als sportpaard enorm goede resultaten boekt, te klonen: zo kan de hengst zelf zich richten op een sportcarrière en de kloon om de genen door te geven. Daarnaast komt bij fokken toch altijd de helft van de genen van de merrie, en stel (stél!) dat je een vrijwel perfecte hengst hebt, dan geeft dat opzich dus altijd een ''minder'' veulen.
Daarnaast is in principe in DNA geen leeftijd te lezen voor zover ik weet - schaap Dolly was een van de allereerste kloneringsexperimenten en daarom misschien niet direct goed vergelijkingsmateriaal. Met wat ze inmiddels kunnen, zouden ze die factor dus bijna uit moeten kunnen bannen.

Maar goed, het blijft een enorm onnatuurlijke gang van zaken en het lijkt mij niet wenselijk om op grote school levende wezens te klonen, net zoals dat het niet wenselijk is om op grote school met auto's rond te rijden en zo het milieu te verstoren... :+

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:04

Ragdollcat schreef:
Klonen is klonen, en nutteloos en onnodig, het is veel beter om gewoon te laten paren ipv te klonen, zo heeft moeder de natuur het bedoeld, het heeft wel de leeftijd van de originele dier, want DNA is DNA en cel is cel van het origineel, daar doe je niks aan.

Eum, de meeste cellen (zo goed als alle) in je lichaam zijn belange niet zo oud als je zelf bent. Die worden vernieuwd ;) .

Captain

:n Kan hier absoluut niet voor zijn! Waarom klooien met de natuur? Straks lopen er alleen nog maar Salinero's en andere paarden rond.

Yolien

Levisto is uniek, ik ben benieuwd wat het veulen gaat worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:06

vinos schreef:
Met Levisto mocht er toch niet gedekt worden omdat hij iets had... ocd ofzo.. (schiet me lek als het niet zo is...)

Mocht hij niet dekken vanwege iets wat erfelijk is, of iets wat hij door omstandigheden heeft opgelopen? In dat laatste geval kan ik het nut van een kloon begrijpen, in dat eerste geval lijkt het me geen verstandige keus!

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:11

er was iets met schapen klonen,
100 schapen gekloond, 2 overleefden het ofzoiets??

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:12

Het klonen van organismen wordt vaak verward met het exact kopiëren van deze organismen. Dit is echter niet hetzelfde. Een kloon is geen exacte kopie, maar een genetische kopie van het origineel. Bij klonen worden stamcellen uit het moederorganisme gehaald, die daarna weer verder ontwikkelen in een pleegmoeder. Als men bijvoorbeeld als celdonor een dier gebruikt van 10 jaar zal de kloon bij de geboorte net zo ontwikkeld zijn als een "normaal" jong dier dat net is geboren. De kloon is dus niet meteen 10 jaar oud.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klonen

dus een kloon is niet meteen even oud als het origineel in de genen.

Een relatief recente ontwikkeling is het klonen van zoogdieren. Het doelbewust splitsen van een embryo in twee of meer delen die elk uitgroeien tot een volwaardig organisme wordt klassiek klonen genoemd. De grondlegger van deze techniek is de Duitse embryoloog en Nobelprijswinnaar Hans Spemann. Al in 1938 opperde hij de mogelijkheid van het overbrengen van een celkern van een volwassen organisme naar een andere cel. Deze techniek werd later gebruikt bij het modern klonen door middel van kerntransplantatie. Daarbij wordt de kern van een cel van de genetische moeder ingebracht in een eicel, die vervolgens wordt ingebracht in de baarmoeder van een draagmoeder. Op deze manier is de voortplanting via geslachtscellen omzeild. Al het erfelijke materiaal van de kloon is afkomstig van één ouder.

dus ze hebben een celkern van levisto waar dus alle erfelijke eigenschappen opstaan in een andere cel geplaatst en die ingebracht bij een draagmoeder.

vraag me wel af of het een gezon veulen word.

@ raggdollcat: dolly is niet gestorven aan ouderdoms gebreken, maar is ingeslapen door een dierenarts ivm met longontsteking.
zie de bron van het klonen

BraveSpots

Yessy schreef:
Mocht hij niet dekken vanwege iets wat erfelijk is, of iets wat hij door omstandigheden heeft opgelopen? In dat laatste geval kan ik het nut van een kloon begrijpen, in dat eerste geval lijkt het me geen verstandige keus!

Helemaal met je eens! Maar ik begrijp dat het een (bekend?) sportpaard is geweest, dus als hij een blessure heeft door een trauma heeft hij dan toch naar hartelust dekken? Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 11-05-09 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

is het springpaard E.T. niet een paar jaar geleden gekloond?
gelezen in de Hippo paar jaar geleden..