Gebruik van Seatsavers / bontje en kunststaarten in dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gebruik van Seatsavers / bontje en kunststaarten in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:10

www.knhs.nl

In het disciplinereglement Dressuur staat opgenomen dat voor het gebruik van kunststaarten toestemming gevraagd moet worden aan de KNHS en voor internationale wedstrijden aan de FEI. Door de KNHS is hier veelvuldig toestemming voor verleend de afgelopen jaren.

Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2009 willen wij u informeren dat voor het gebruik van kunststaarten geen toestemming van de KNHS gevraagd hoeft te worden wanneer aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan. De huidige kunststaarten zijn immers geen belemmering meer wat veiligheid en welzijn van het paard betreft zodra deze met de nieuwe technieken in de bestaande staart van het paard wordt aangebracht.

De kunststaart dient vervlochten te worden met de eigen staart van het paard. Hierbij mag geen gebruik gemaakt worden van een metalen bevestigingssysteem in welke vorm dan ook.

De laatste tijd worden veel vragen gesteld over het gebruik van een zogenaamde seatsaver, een bontje of een gelpad over het zadel en wat nu wel of niet is toegestaan. In het Algemeen Wedstrijdreglement staat opgenomen dat het gebruik van een seatsaver op het zadel in iedere discipline is toegestaan wanneer deze in de kleur van het zadel wordt gebruikt. Onder een seatsaver wordt verstaan een bontje, gelpad o.i.d. over het zitvlak van het zadel.

Wijziging op de bepalingen

- In alle disciplines
Wanneer gebruik wordt gemaakt van een seatsaver, bontje o.i.d. op het zadel hoeft deze in tegenstelling tot de bepaling opgenomen in het Algemeen Wedstrijdreglement, niet in de kleur van het zadel te zijn.

- In de dressuur
In het disciplinereglement Dressuur staat opgenomen dat met een dekje/ bontje o.i.d. over het zadel niet mag worden gereden. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2009 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 144 lid 1, de passage over het gebruik van een dekje/ bontje over het zadel geschrapt moet worden en de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. In de eerstvolgende wijzigingsronde zal deze bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.

Urielle

Re: Gebruik van Seatsavers / bontje en kunststaarten in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:17

Dus wel extensions, niet met een clip vwb de kunststaart.
Seatsaver is wel toegestaan mits in dezelfde kleur als het zadel?

TeeGee

Re: Gebruik van Seatsavers / bontje en kunststaarten in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:29

Volgens mij hoeft de seatsaver juist niet in de kleur van het zadel?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:03

Citaat Seatsaver: in de kleur van het zadel wordt gebruikt.
Dus als je een zwart zadel hebt, seatsaver zwart, bij een bruin zadel in een bruine kleur.
Wordt lastig als je 2 kleuren in je zadel hebt zitten, dan zal vast de kleur gelden waarvan het meeste is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:05

Ja en dat wordt toch gewijzigd?
Citaat:
Wanneer gebruik wordt gemaakt van een seatsaver, bontje o.i.d. op het zadel hoeft deze in tegenstelling tot de bepaling opgenomen in het Algemeen Wedstrijdreglement, niet in de kleur van het zadel te zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:23

Ja hoor ben ik gestopt met wedstrijden mag je een bontje op je zadel!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:56

Ik weet niet of de KNHS met dit stuk nu onduidelijkheden wegneemt of ze juist creëert, want het is nou niet een lekker te lezen stuk in mijn ogen.

Kunstaarten mogen in elk geval als die zijn vervlochten met de eigen staart van het paard en er geen metalen bevestigingssysteem wordt gebruikt. Andere kunstaarten mogen alleen als je dispensatie hebt aangevraagd en gekregen.

Seatsavers moesten aanvankelijk in de kleur van het zadel zijn, dat hoeft nu niet meer, omdat het Algemeen Wedstrijdregelement (dat geldt voor alle disciplines) op dat punt is gewijzigd.
Het disciplinereglement dressuur is op dat punt nog niet gewijzigd (daar staat dus nog dat je seatsaver in dezelfde kleur als je zadel moet zijn), maar omdat het Algemeen Wedstrijdreglement boven het disciplineregelement staat mag je dus óók in de dressuur met een seatsaver rijden die een andere kleur heeft dan je zadel.

Correct me if I'm wrong though. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:43

Het disciplinereglement gaat voor op het algemeen reglement, maar bij deze moet de regel in het disciplinereglement geschrapt worden, dus vind je alleen de regel in het algemeen reglement nog, dus mag het gewoon.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:23

elanor schreef:
Ik weet niet of de KNHS met dit stuk nu onduidelijkheden wegneemt of ze juist creëert, want het is nou niet een lekker te lezen stuk in mijn ogen.

Kunstaarten mogen in elk geval als die zijn vervlochten met de eigen staart van het paard en er geen metalen bevestigingssysteem wordt gebruikt. Andere kunstaarten mogen alleen als je dispensatie hebt aangevraagd en gekregen.

Seatsavers moesten aanvankelijk in de kleur van het zadel zijn, dat hoeft nu niet meer, omdat het Algemeen Wedstrijdregelement (dat geldt voor alle disciplines) op dat punt is gewijzigd.
Het disciplinereglement dressuur is op dat punt nog niet gewijzigd (daar staat dus nog dat je seatsaver in dezelfde kleur als je zadel moet zijn), maar omdat het Algemeen Wedstrijdreglement boven het disciplineregelement staat mag je dus óók in de dressuur met een seatsaver rijden die een andere kleur heeft dan je zadel.

Correct me if I'm wrong though. :)

Zo lees ik het ook inderdaad! Je mag zometeen dus gewoon met een ander kleur bontje rijden dan je zadel is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:30

Lekker handig van de KNHS om dit niet gelijk te melden met de wijzigingen per 1 april jl.
Hadden ze het gelijk mee kunnen nemen op het inlegvel voor het dressuurreglement.