Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:http://www.sportwereld.nl
Bij veel centra kun je meteen al terecht. Maar dan zeggen ze wel tegen je dat je de eerste twee weken moet wegblijven. Het is duidelijk waarom - er gebeuren dingen die een eigenaar beter niet kan zien. Hoewel we in Nederland wat betreft paardvriendelijkheid voorop lopen in de wereld, worden er nog steeds dieren afgetuigd en afgerost.''
Cayenne schreef:Het dier moet weten dat jij de baas bent, maar dat kun je alleen afdwingen door zijn lichaamstaal te hanteren.''
Cayenne schreef:want het is niet zozeer de aard van het beestje als wel de bezitter die het dier te zeer de vrije teugel laat of diezelfde teugels juist véél te strak aanhaalt.
Cayenne schreef:,,Schei uit, zeg. Vier keer per week naar de sportschool om fit te blijven en logisch nadenken. Het is gewoon hard werken.''
Daar zouden veel paardenliefhebbers eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Citaat:Wonderen, zegt Van der Toorn, verricht ze niet, hoewel ze kan bogen op een succespercentage van ruim 95 procent. ,,Paarden zijn precies mensen. Als jouw baas op je werk uitsluitend tegen je schreeuwt, ben je niet bereid een stapje extra te zetten. Sterker, je zult eerder gaan rebelleren.''

Twiggy2008 schreef:Ben het helemaal eens met Annemarie.![]()
Al heb ik altijd al gevonden dat je de naam 'paardenfluisteraar' niet zo letterlijk moet nemen. Een paard fluistert immers niet, maar snap de nuance achter die term wel.![]()
Verder denk ik zeker dat er meer centra in NL zijn waar je je paard rustig kunt brengen bij problemen zonder dat ze er op gaan slaan e.d. Dan denk ik aan de Paardelarij bijvoorbeeld of die mensen die de paarden bitloos beleren in, ik geloof, Drenthe (weet de naam niet meer). En zo zijn er meer.... Maar ik weet ook dat er een hele hoop ellende zit tussen al die beleerfabrieken.![]()
Ik ken trouwens geen enkele NH-stroming waar je geen leiderschap zou moeten hebben, hoor. Graag hoor ik welke NH-stromingen precies pretenderen dat je geen leider hoeft te zijn.![]()
Ik ken ze niet.![]()
Daarbij denk ik dat je wel degelijk vriendjes met je paard kunt zijn en tegelijkertijd een leider. Gelukkig maar.![]()
En ben het helemaal met haar eens dat lichaamstaal de belangrijkste factor is bij het leiderschap bij paarden. Helaas hebben veel mensen geen idee hoe dat werkt, want dat leer je niet op de manege e.d.
Daar doe ik het nl voor! En ik hoop velen met me
En het mooie? Ondanks dat ze die tweebeners volgens mij maar rare wezens vinden volgens mij, zijn ze toch net zo graag vriendjes met ons als wij met hen
Mooie foto's erbij!