Open Vld wil Vlaamse paardensector proberen te redden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Open Vld wil Vlaamse paardensector proberen te redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:05

www.hln.be

Vlaams parlementslid Fientje Moerman en Kamerlid Hilde Vautmans (beiden Open Vld) willen dat de overheid maatregelen neemt om de Vlaamse paardensector te redden. Volgens hen zijn er een heel aantal knelpunten die ervoor zorgen dat de sector, waarin 3.700 mensen werken, het moeilijk heeft.

De aanbevelingen van de liberale parlementsleden hebben zowel betrekking op het fiscale aspect van de paardensport, als op tewerkstellingpolitiek en verkeer.

Het meest ingrijpende voorstel is om de btw op paardenhandel te verlagen. Nu is dat 21 percent, maar in alle buurlanden zijn er lagere tarieven. Door het hogere tarief in België wordt onze internationale concurrentiepositie aangetast, argumenteren ze. Er loopt op dit moment een felle discussie op Europees niveau over het vastleggen van een eenduidig tarief.

Een tweede punt van het memorandum is de vraag om de job van paardenverzorger te erkennen als knelpuntberoep. Volgens de initiatiefneemsters moet zo iemand vaak lange dagen werken en zijn er ook veel internationale reizen mee gemoeid. Om genoeg geschikte kandidaten te krijgen, kan de overheid daarom een stimulerende rol spelen.

Moerman en Vautmans pleiten verder voor een sensibiliseringsactie rond paarden en ruiters in het verkeer. Auto's zouden moeten vertragen wanneer ze dieren zien draven langs de weg, maar dat gebeurt te weinig. Volgens Hilde Vautmans is staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) alvast gewonnen voor het idee, en komt er binnenkort een campagne.

Tot slot willen de politica's de onduidelijkheid rond gebrandmerkte paarden wegwerken. Brandmerken is verboden in België, en dat moet volgens de auteurs van het memorandum zo blijven, omdat alle paarden hier een chip dragen ter herkenning.

In het buitenland kan brandmerken echter wel, en vele van onze Belgische topruiters hebben zo'n paard. Het is echter onduidelijk of ze met zo'n dier mogen deelnemen aan wedstrijden in ons land. Via een wetsvoorstel moet die inconsequentie verdwijnen.

Het memorandum bevat nog een hele resem andere punten die de paardensector op termijn weer moeten laten openbloeien.

Cassidy

Re: Open Vld wil Vlaamse paardensector redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:09

In een ander topic werd gemeld dat de kosten voor een keuring van een paard in Belgie voor de kopende partij zijn, ook als het dier wordt afgekeurd?
Dus als aspirant koper heb je - als je een aantal paarden laat keuren die allemaal afgekeurd worden - het aankoopbedrag van een paard al aan keuringen uitgegeven.
Geen wonder dat mensen wel twee keer na gaan denken of ze hun paard wel in Belgie willen kopen...ik zou het wel weten hoor!

Abeltje77

Re: Open Vld wil Vlaamse paardensector proberen te redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:33

Is dat een wet ofzo dan? Zo niet, kun je wat te doen met de kosten van de keuring toch gewoon onderling afspreken? Hier in NL mag het dan 'gewoonte' zijn dat de verkoper die kosten betaald, maar als mijn ruin bij kopen was afgekeurd had ik ze toch ook zelf kunnen betalen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:36

Wat men vooral moet doen bij ons in België is het beleid mbt ruimetelijke orde herzien; lees drastisch omgooien.
Men moet de mogelijkheid creëren dat mensen bvb. makkelijker schuilstallen (mits die voldoen aan een aantal esthetische eisen zoals bvb.vervaardigd uit natuurlijke materialen enz... (dus geen afgeschreven containers op het land meer) en andere permanente stallen en dies meer kunnen bouwen. En dit ook voor niet-boeren (of boeren op papier).
Ik hoop dat de VLD heeft ingezien dat de paardensector een sector van belang is waar veel mensen een inkomen uit halen en daarom moet men deze dan ook niet meer stiefmoederlijk behandelen.
De politici zijn oportunisten; welnu een sector met zo'n economisch belang zal hoe dan ook geld in het laadje moeten brengen en het is vooral daar dat het om te doen is.
Ik heb nooit begrepen waarom de groenen zo tegen onze sport zijn gekant. De mensen met paarden die ik ken dragen echt hun steentje bij tot een mooier en groener milieu.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:56

Cassidy schreef:
In een ander topic werd gemeld dat de kosten voor een keuring van een paard in Belgie voor de kopende partij zijn, ook als het dier wordt afgekeurd?
Dus als aspirant koper heb je - als je een aantal paarden laat keuren die allemaal afgekeurd worden - het aankoopbedrag van een paard al aan keuringen uitgegeven.
Geen wonder dat mensen wel twee keer na gaan denken of ze hun paard wel in Belgie willen kopen...ik zou het wel weten hoor!

Je laat niet elk paard keuren dat je wil kopen en trouwens ja, ze willen ook meer dingen verwezenlijken dan alleen goedkoper btw-tarief bij verkoop he...

Ik kan me echt niet inbeelden dat het 'een wet' is in Nl, maar idd een gewoonte zoals Abeltje zei. In België zijn er heus wel mensen waarbij je de keuringskosten niet moet betalen bij afkeuring in België, maar het is niet zo ingeburgerd als in Nl...
Het gaat hier om meer dan de verkoop vn een paard he...
Denk ook dat het hier in het artikel vooral over de aankoop van de duurdere (sub)toppaarden enzo gaat, en daar worden er wél afspraken gemaakt over keuringen ed...

Ik vind het weeral een stap in de goede richting ivm de paardensport op een korte tijd en ben dus blij. Ik ben blij dat er toch nog politici zijn die de paardensport erkennen als een niet te onderschatten economische tak, en ik ben blij dat ze erkennen dat er wel hulp nodig is...
just2see schreef:
Wat men vooral moet doen bij ons in België is het beleid mbt ruimetelijke orde herzien; lees drastisch omgooien.
Men moet de mogelijkheid creëren dat mensen bvb. makkelijker schuilstallen (mits die voldoen aan een aantal esthetische eisen zoals bvb.vervaardigd uit natuurlijke materialen enz... (dus geen afgeschreven containers op het land meer) en andere permanente stallen en dies meer kunnen bouwen.

Daar zijn ze volop mee bezig, maar ben het wel met je eens...
Bekijk anders eens het volgende artikel op de eerste pagina van de zondag van 5 april
http://makr.roularta.be/PDFPage?page=1&groepCode=DZ

en ik versta ook niet wat de groenen tegen ons hebben, denk dat het gedeeltelijk ook komt dr het 'elitaire' van de sport, niet dat ik zelf vind, mrja wie ben ik. Groen = links, neigt mss wel nr wat spa --> niet echt vr 'elite'sporten....
een partij als open vld is liberaal, dus voor het individu, dus vind ik het logisch dat zij met dit voorstel op de proppen komen.

dit is mijn mening maar :+

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:00

Ze zoeken gewoon een aantal extra stemmen voor de komende Vlaamse verkiezingen. Daarmee is het verhaal verteld denk ik. Jammer genoeg....

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:03

Je weet nooit precies wàt ze gaan verwezenlijken, maar dat ze erover praten, is toch al iets, niet?

Want als er niet over gepraat wordt, verandert er helemaal niets aan...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:15

is gewoon iets om extra stemmen te halen, op 7 juni :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:28

Abeltje77 schreef:
Is dat een wet ofzo dan? Zo niet, kun je wat te doen met de kosten van de keuring toch gewoon onderling afspreken? Hier in NL mag het dan 'gewoonte' zijn dat de verkoper die kosten betaald, maar als mijn ruin bij kopen was afgekeurd had ik ze toch ook zelf kunnen betalen.

Dan heb je de verkeerde afspraken gemaakt. In NL is het doorgaans toch zo: bij goedkeuren zijn de kosten voor de koper, bij afkeuren voor de verkoper. En als ik in een ander topic lees dat de kosten per definitie in B voor de potentiele koper zijn, zou ik me geen twee keer hoeven af te vragen of ik mijn paard dan wel in B zou willen kopen.

De paardensector wordt in B helaas idd nog veel te veel als elitaire sport gezien, maar in mijn beleving is het toch echt een kwestie van het stellen van prioriteiten, ook en met name in B.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:58

saariewaarie schreef:
Je laat niet elk paard keuren dat je wil kopen ...

Op het moment dat het om lagere aanschafbedragen gaat kan ik me dat wel voorstellen ja. Maar dan moet je niet gaan piepen over een te hoge BTW categorie....

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:51

mss drukte ik me verkeerd uit, ik bedoel eigenlijk dat je wanneer je 1 paard wil kopen en twijfelt tussen 3, je niet de drie laat keuren e...

persoonlijk vind ik het niet zo erg dat de keuringskosten voor koper zijn, al zie ik het graag anders natuurlijk.
Is niet dat die keuring zo heel erg veel kost he...
Na 3 of vier keuringen bij mijn DA ben ik nog steeds niet aan de prijs van een paard, maar kom...
daar gaat het hier niet om...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:32

Als ik een paard laat keuren, laat ik dat klinisch en roentgenologisch doen. In Nederland, waar de prijzen voor dergelijke diensten wat hoger liggen.
Dat kost, met foto's rond de 400 Euro, soms meer. Doe dat 5 keer en je hebt de prijs van een leuk paard aan keuringen uitgegeven. En je hoeft echt niet zo ver op bokt te gaan kijken om bokkers tegen te komen die op die manier al 5 paarden hebben laten keuren en waarbij ze alle 5 zijn afgekeurd.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:23

Ik heb het ook over klinisch en foto's hoor ;)
Maar in België ben ik mss wat minder geld kwijt (jeej België :P) en bij mijn DA valt het heel goed mee van pijs, zijn de foto's digitaal en héél scherp en heb ik een goede beoordeling vn de foto's...

Ik ben als Belg trouwens ook niet vn plan om standaard naar Nl te rijden om een paard te kopen, als ik dan de benzinekosten optel, dan heb ik algauw ook heel wat geld verreden (mss het geld vn de keuring)

Maar ga er niet verder op doorbomen, het gaat hier over politiek en niet over keuringen van paarden, dan discussiëren we beter in dat 'andere' topic...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:57

Tja ik denk dat de groenen niet echt weten wat paardenmensen zijn. Ze zien het waarschijnlijk als elitair en dies meer. Je kunt het natuurlijk niet onder stoelen of banken steken dat paarden houden veel geld kost en zodoende zijn er veel mensen met paarden die geld hebben. Toch zijn er ook heel veel mensen die 1 of twee paarden hebben en daar alle moeite hebben om een stal te kunnen bouwen enz....
Een miljonair die een paardenhouderij wil opstarten moet maar nutrienten kopen, aanvraag doen voor leefbaar bedrijf enz... en ze kunnen doen wat ze willen. Niets op tegen hoor maar jan met de pet kan dat niet en dat is mijns inziens niet correct.

Minsiter President Peters heeft natuurlijk het voortouw genomen en nu moeten de andere partijen wel volgen hé.
Ik hoop in ieder geval dat er echt wat gebeurd want het is een regelrechte ramp. Ook de ambtenaren moeten van mentaliteit veranderen. Niemand op de dienst ruimtelijke ordening in de bvb. de provincie Oost-Vlaanderen weet wat een paard is laat staan wat het echt nodig heeft. Ik kan heel veel voorbeelden aangeven waar het ministerie van Landbouw een positief advies geeft en ruimtelijke ordening niet. Meestal gebruikt ruimtelijke ordening een negatief advies van landbouw als argument om iets af te keuren. Maar met een positief advies houden ze geen rekening.

In dat opzicht verdient Minister Van Mechelen alle eer. Hij en niemand anders heeft het makkelijker gemaakt om te bouwen en (ver)bouwen in bvb. landbouwgebied.
En het is de eminente heer Kelchtermans (CD&V) die ervoor gezorgd heeft met zijn mini-decreet dat er "zonevreemde" huizen zijn en dies meer. Hij en niemand (dus ook zijn partij van Christen Democraten !) heeft voor de malaise gezorgd die geleid heeft tot veel leed van mensen die hun huizen enz... moesten afbreken. Schandalig vind ik dat. Maar goed dat is een ander topic.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:59

Ter verduidelijking. Minister Van Mechelen is ook lid van de VLD... (Vlaamse liberalen en Democraten)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:18

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de bouwvoorschriften in Belgie, maar ik weet wel dat men in het verleden de regels niet zo nauw genomen heeft en huizen heeft neergezet op plekken waar dat niet mocht. En dat er verbouwingen hebben plaatsgevonden, muren zijn geplaatst zonder dat er ook maar enig toezicht was. Als je dan ineens de regels wel gaat handhaven (en met terugwerkende kracht gaat handhaven) kan dat idd tot schrijnende situaties leiden...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:22

Just2see, i ben het compleet, maar dan ook compleet met je eens.
Wat voor moeite het ons heeft gekost om de bouvergunning van onze stal in orde te krijgen...

Maa ben blij dat er al over gepraat wordt en idd Dirk Van Mechelen verdient hiervoor een pluim ;)

just2see schreef:
Tja ik denk dat de groenen niet echt weten wat paardenmensen zijn.

Ook de ambtenaren moeten van mentaliteit veranderen. Niemand op de dienst ruimtelijke ordening in de bvb. de provincie Oost-Vlaanderen weet wat een paard is laat staan wat het echt nodig heeft.

helemaal mee eens...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:57

dat ze trouwens maar eerst iets aan de grotere paardenproblemen doen...
Mijn wei en omliggende weien gaan binnen een paar jaar weg omdat ze er een totaal onnodige weg gaan aanleggen

DAT zijn grotere problemen vind ik

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:00

Problemen met vergunningen?
Bij mijn vader kunt ge terecht, hij doet niks anders als Bouwvergunninge en Regularisaties in de landbouwsector, en dan vooral in de Paardensector.
Het is trouwens écht nie meer normaal hoeveel mensen er dit jaar een binnenpiste en stallen al hebben aangevraagd, echt abnormaal veel dossiers!
Mijn vader zit trouwens bij in de comissie die deze maatregelen mee heeft helpen ontwikkelen, een van de mensen in die comissie die er ook effectief iets van af kennen en dus zeggen wat de politiekers die er geen kaas van gegeten hebben moeten doen... en toch gaan de politiekers ff met de eer lopen, hypocriet gedoe als ge het mij vraagt, maar ja, dat is nu eenmaal Politiek zeer?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:07

Spijtiggenoeg is het altijd zo in de politiek he, de mensen àchter de schermen, die al het werk doen of toch t meeste, krijgen nooit erkenning die ze verdienen...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:20

Cassidy schreef:

Dan is dat toch een uitspraak van maar één iemand geweest :+ . Ik heb van deze 'regel/gewoonte' als rasechte belg nog nooit gehoord. Dat zijn dingen die koper/verkoper onderling afspreken. Ik zou als koper nooit de keuringskosten van een afgekeurd paard betalen, ik ben niet gek... En ik zou dat als koper ook zo afspreken. De paardenmensen die ik ken, denken daar naar mijn weten net hetzelfde over.

Het is dus geen 'algemeenheid' in België, eerder blijkbaar de ervaring van één iemand..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:31

goh ik heb hier ook altijd geweten dat de kosten voor de potentiële koper zijn :j

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:35

ik niet
ik heb al geweten dat de kosten bij afkeuring voor koper waren én heb al geweten dat kosten voor verkoper waren.
vroeger was het: afkeuring = verkoper
goedkeuring = koper
dat heb ik toch vn oude rotten in het vak... :P

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:39

bij ons is het altijd de gewoonte geweest van als je wil keuren moet je het maar zelf betalen :+
daarom dat er in België vrij weinig paarden gekeurd worden voor dat ze gekocht worden

er zijn natuurlijk uitzonderingen hé :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:44

Je spreekt dat toch gewoon onderling af.
Vaak is de regel inderdaad: goedgekeurd => kosten voor de koper, afgekeurd => kosten voor de verkoper.
Ik ken echter even zo veel verkopers die het paard op eigen kosten laten keuren en het in de verkoop zetten met een keuringsrapport erbij. Zo kan je een DA laten komen die met digitale foto-apparatuur werkt, degelijke foto's maakt en ze ook nog eens correct kan interpreteren.
Wil de potentiële koper dan geen genoegen nemen met dat keuringsrapport, dan kan hij/zij op eigen kosten nog een keer laten keuren.