Kaderplaats Marco Kütscher staat ter discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kaderplaats Marco Kütscher staat ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:44

http://www.horsetelex.nl

De Duitse ruitersportorganisatie FN heeft vandaag laten weten dat zij het lidmaatschap van het Olympische kader van springruiter Marco Kütscher zal onderzoeken. De FN stelt de kaderplaats van K'utscher ter discussie omdat hij en teamarts Björn Nolting hebben toegegeven dat de hengst Cornet Obolensky onreglementair is behandeld op de Olympische Spelen in Hong Kong.

Op de Duitse televisiezender WDR heeft Marco Kütscher toegegeven dat zijn groom de hengst Cornet Obolensky na afloop van de eerste omloop van de landenwedstrijd heeft geïnjecteerd met een combinatie van lactanase en arnica.
De toen nog verantwoordelijke teamdierenarts Björn Nolting heeft verklaard dat hij met Kütscher de mogelijkheid van een dergelijke injectie heeft besproken en dat de groom vervolgens op eigen initiatief de betreffende dosis heeft toegediend. Hierdoor zou geen gelegenheid zijn geweest om deze behandeling aan te melden, zoals reglementair verplicht is gesteld.

Verwant artikel:

[VN] Mogelijk opnieuw dopinggeval bij de Duitse springruiters

nowornever

Re: Kaderplaats Marco K'utscher staat ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:08

zucht

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:32

Blame it on the groom.... :roll:

Erg zwak, je maakt niet zomaar zo spuit aan omdat je het 'misschien' gaat gebruiken lijkt mij. En anders doe je het alleen als het al aangevraagd/aangegeven is. De groom deed waarschijnlijk alleen wat hem of haar is opgedragen, als hij/zij al uberhaupt die spuit gegeven heeft.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:40

nowornever schreef:
zucht

Inderdaad!
Wat een soap in Duitsland met al die dopingperikelen van de laatste tijd. Ik weet nu ook niet meer wie of wat ik nou met geloven...

malloesje

Re: Kaderplaats Marco Kütscher staat ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:04

Het gaat niet heel lekker bij onze Oosterburen :n Het lijkt wel een soap, maar anderzijds is het toch alleen maar goed dat dit soort praktijken aan het licht komen. Wel erg jammer dat de ruiters zo diep zinken :\

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:17

Het is voor de sport wel ontzettend slecht.

De grotere nationale zenders hebben vorig jaar al eens gedreigd om paardensport (of was het alleen springen?) minder/niet meer uit te zenden. Als dat echt gaat gebeuren, heeft dat natuurlijk weer grote gevolgen voor de sponsoring. Hopelijk komt het niet zo ver.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:25

Snap die dreiging sowieso niet met het minderen van paarden(spring)sport op tv in combinatie met dopinggebruik. Als ze een voorbeeld willen stellen, dan zouden ze ook niet zo veel aandacht aan bijvoorbeeld een wielrennen moeten besteden. Maar daar zijn altijd wel nog voldoende sponsors voor te vinden.

Ook een apart verhaal dat de groom op eigen initiatief een spuit zou hebben gegeven, zeker op een grote wedstrijd zoals de OS. Dat zou ik als groom niet in mijn hoofd halen, op eigen houtje dingetjes regelen die zo'n grote impact (uitsluiting oid) zouden kunnen hebben.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:32

Welja, geef de groom de schuld. Ik weet niet hoor, maar het begint echt te irriteren zo langzamerhand. Altijd dat gezeur, en vooral al die publiciteit..

In ieder geval zou ik het ook niet in mn hoofd halen om zoiets op eigen houtje te doen (mocht het wél waar zijn..), ook al ben ik pas net een beginnende groom..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:55

VValar; het wielrennen is vorig jaar al van de buis gehaald als ik het goed heb begrepen :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:52

Marco, nu weer gepakt.
Hans Horn onze bondscoach weet ook hoe dat is, is ook eens zijn licentie kwijt geraakt.
Franke Sloothaak, in zijn jonge jaren toen hij starte in Nederland, was er ook niet vies van.
En zo kunnen we wel doorgaan.
Zo lang er veel geld verdiend wordt met paarden, en algemeen in de sport, blijven ze het proberen.
Maar wat is erger, een spuit zetten, of verkeerd rijden, of beiden??????????

Wij toeschouwers, kunnen hier wat aan doen, door de zg toppers b.v. alleen toe te kijken op wedstrijden die buiten gehouden worden.
Niet meer die Indoorwedstrijden te volgen, want die belasten de paarden enorm, ze hebben bijna geen pause meer.
De slogan "Geef de Paarden een winterpause", zou misschien een begin zijn.

De paarden kunnen niet meer regenereren, ze krijgen geen rust meer, rennen van de ene wedstrijd naar de andere.

Dit is één van de grote problemen in de paardensport.
Of dat nu in de springsport is of dressuur of western of enduro of noem maar op, de paarden krijgen te weinig wedstrijd pausen.

En daarom grijpt men naar de spuit, en niet alleen in Duitsland.
Wij Nederlanders doen daar net zo hard aan mee.

Daarom kijk in niet meer op van zo´n artikel over Marco, en de dierenarts die zijn fiat gegeven heeft, want dat heb ik zelf gezien en gehoord op WDR.
Ze schuiven het niet op de groom. Marco zei: in overleg met de dierenarts heeft mijn Pferdepfleger(groom) het middel gespoten, in de overtuiging dat het middel wat gespoten is, toegestaan is, daar de dierenarts bij de FN(Nationale Federatie) in dienst is, en wel weet wat mag en wat niet.
(de dierenarts is trouwens ontslagen)

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:13

Lactanase wordt zo vaak gegeven en is geen doping ..het wordt zelfs voorgeschreven door de meeste DA tijdens vierdaagse concoursen ..( zeker met zware inspanningen en warm weer ..)om spierverzuring tegen te gaan ...
en is arnica geen plantaardig goedje?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:42

Arnica is idd een plantachtige wordt veel in de homeopathie gebruikt. Maar doping is bij veel sporten presatiebevorderende middelen en in de paardensport mag niks. Die zalf waar duitsland goud voor heeft ingeleverd was ook niet prestatiebevorderend. Er geldt een nulregeling. Dus blijkbaar wordt het wel gezien als doping als het niet gemeld wordt.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:18

nowornever schreef:
Arnica is idd een plantachtige wordt veel in de homeopathie gebruikt. Maar doping is bij veel sporten presatiebevorderende middelen en in de paardensport mag niks. Die zalf waar duitsland goud voor heeft ingeleverd was ook niet prestatiebevorderend. Er geldt een nulregeling. Dus blijkbaar wordt het wel gezien als doping als het niet gemeld wordt.

weet ik wel ..maar blijf de nuloptie een k*tregeling vinden ..middeltjes voor het welzijn van je dieren ..gelijk als doping ..zonde
of men zegt dat het lactanase en arnica is ..misschien is het wel iets anders ;) ..want Lactanase is 0.0 verboden ..zeker weten