Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:De discussie over steeplechasewedstrijden barstte eind 2008 los toen bleek dat het aantal dodelijke ongevallen was toegenomen. Voormalig jurylid David Jones stelde een adviesrapport op om de veiligheid in de sport te verbeteren. Zo adviseerde hij een betere training voor jockeys, trainers en paarden, het aanpassen van hindernissen en beter geprepareerde renbanen. De start van het nieuwe seizoen is ondanks de aanpassingen dramatisch. Morgen organiseren de tegenstanders van de steeplechase een protestactie bij het departement van premier Brumby.

carolalisa schreef:kan iemand mij uitleggen wat steeplechasewedstrijden zijn?
Gulpje schreef:Cayenne schreef:De discussie over steeplechasewedstrijden barstte eind 2008 los toen bleek dat het aantal dodelijke ongevallen was toegenomen. Voormalig jurylid David Jones stelde een adviesrapport op om de veiligheid in de sport te verbeteren. Zo adviseerde hij een betere training voor jockeys, trainers en paarden, het aanpassen van hindernissen en beter geprepareerde renbanen. De start van het nieuwe seizoen is ondanks de aanpassingen dramatisch. Morgen organiseren de tegenstanders van de steeplechase een protestactie bij het departement van premier Brumby.
Vreemd... Ik heb hier laatst een enorme discussie op Bokt over gelezen en de voorstanders hadden dit argument op de eerste plek....
Citaat:Trainer dreigt met doden van paarden
Een Australische trainer heeft gedreigd om zijn paarden te doden en de hoofden op te sturen naar leiders van de race-industrie als het rijden van steeplechases wordt verboden.
Het racen over hindernissen werd afgelopen donderdag geschrapt nadat het Grand Annual Steeplechase renpaard Clearview Bay omkwam tijdens het driedaagse Warrnambool racing carnival in de staat Victoria. Eerder waren al twee andere paarden overleden. De beslissing om verdere races te staken werd genomen door de Racing Victoria Limited (RVL), het bestuursorgaan. De beslissing word gesteund door Premier John Brumby en Racing Minister Rob Hulls; zij worden beschuldigd van het onder druk zetten van de RVL.
Paardentrainer David Londregan vertelde de ABC (Australian Broadcasting Company) dat, als de steeplechase verboden wordt, hij niet langer de kost kan verdienen en gedwongen zal zijn verschillende paarden af te maken. “Ik zal mijn paarden moeten afschieten. Ik zal, nou ja ik dreig om een aantal hoofden te sturen naar mensen van het bestuur, om ze te herinneren aan de schade die ze onze paarden doen. Alle zogenaamde liefhebbers en mensen die tegen onze sport zijn realiseren zich niet hoe goed we voor onze paarden zorgen en hoeveel we van ze houden.”
De president van de Australian Jumps Racing Association, Rodney Rae, dreigde met gerechtelijke stappen tegen de RVL als steeplechases dit seizoen afgeschaft worden. “De RVL heeft een belofte gedaan dat het seizoen 2009 zou plaatsvinden, en op basis daarvan zijn honderden paarden getrained en miljoenen dollars geinvesteerd. Als de RVL deze belofte breekt zal er ongetwijfeld een rechtszaak aangespannen worden.” Volgens Rae is de veiligheid van de sport sterk verbeterd. Zeven à acht paarden overlijden elk jaar sinds de introductie van nieuwe hindernissen zes jaar geleden. Hiervoor waren dat nog zo’n 23 paarden per seizoen.