Het favoriete programma van de 8-jarige Anky van Grunsven? Uiteraard: Black Beauty. Logisch dat ze de comeback van televisie voor paardenmeisjes omarmt.
Eerbiedwaardig gezelschap in de weilanden van het Brabantse Erp. Want kijk: daar graast - incognito - Bonfire, olympisch kampioen 2000. En bescheiden kauwend op stal: Salinero, gouden medaillewinnaar van de Spelen van Athene en Peking.
Kortom: sterren te over op de manege van dressuurkoningin Anky van Grunsven. Maar écht zenuwachtig worden de kleuters, die een prijs wonnen via dreumesweekblad Tina, toch pas van de acteurs van de nieuwe paardenserie Amika.
Want - en daarom zijn de nerveus trillende handtekeningenboekjes begrijpelijk - zij zijn de verse idolen voor ieder meisje in de doelgroep vier tot tien jaar. Én daarmee meteen verplicht meekijkmateriaal voor hun ouders. Neem hoofdrolspeler Niels Destadsbader (19), de hunk van de paardenhoeve waar Amika zich afspeelt. Hij is in Vlaanderen, waar de serie al een absolute hit is, uitgegroeid tot de favoriete posterboy van een hele kolonie basisschoolbakvissen.
Of ze in België nog huilen om het K3-pensioen van de blonde Kathleen? Niet meer sinds de zogeheten Z-girls van Amika zijn ontdekt. Met hun roze ruiterjasjes met bijpassende laarzen lijkt de tv-zoektocht naar een K3-invaller bij voorbaat overbodig. Het is duidelijk: Studio 100, de multinational in onbezorgd kindervermaak van directeur (én baasje van tv-hond Samson) Gert Verhulst, fabriceerde een nieuwe kaskraker, die deze week de oversteek naar de Nederlandse tv maakte.
Van Grunsven verwelkomt haar gasten deze middag met open armen en lacht haar tanden bloot als de cast haar een verse paardendeken cadeau doet. De echte hoofdrolspeler van de serie, de schimmel Amika (niet te verwarren met Amerigo, het witte vervoermiddel van Sinterklaas) laat zich ondertussen braaf portretteren door een verrassend groot contingent fotografen.
De amazone geeft de acteurs in haar eigen dressuurbak vervolgens een half uurtje rijles. Niet onhandig want de twee stoere stalknapen Olivier (Destadsbader) en Gringo (Gregory van Damme) zijn niet op hun gemak op het zaagsel. ,,Ik heb niets tegen paarden, maar vrees dat ze wel iets tegen mij hebben,’’ twijfelt Destadsbader, terwijl hij zijn hippe gleufhoedje nauwkeurig schuin op zijn hoofd positioneert.
In een geurende walm van hooi, mest en paardenharen hobbelt iedereen vervolgens een rondje op één van Van Grunsvens paarden. ,,Die jongens durfden allemaal niet. Goed dat ze het toch hebben geprobeerd,’’ constateert de managehoudster tevreden. Zij is met plezier ambassadrice van de jeugdserie. ,,Het is hartstikke goed dat er weer een echte paardenserie op tv komt.’’
Daar spreekt een absolute fan van het genre waarin paarden altijd net even slimmer blijken dan mensen. Amika voegt zich wat haar betreft in een rij met illustere voorgangers als Mr. Ed, Jolly Jumper (de knol van Lucky Luke) en natuurlijk Black Beauty. ,,Daarvan heb ik als 8-jarige alle afleveringen verslonden. Ik was een echt paardenmeisje, las de Penny en was dol op het borstelen van mijn pony. Het vrije gevoel dat Black Beauty ademde was geweldig. Die vriendschap met zo’n prachtig dier fascineerde me enorm. Maar toch het mooist: een paard dat een hele tv-serie domineert.’’
Een fenomeen dat volgens Van Grunsven van alle tijden is. ,,De band met zo’n krachtig dier blijft geweldig. Ik ontvang hier soms leden van mijn fanclub, voor 90 procent zijn dat meisjes van zes tot zestien jaar. Natuurlijk: ze willen best even een handtekening van mij, maar ze gaan veel liever bij Bonfire of onze shetland-pony’s kijken.’’
De kampioene kent op dat vlak geen sterallures. ,,Ik begrijp die meisjes juist goed! Ik wil het toiletteren, het bijknippen van de manen en de staart, ook nog steeds zelf doen. Het is bijna jammer dat ik er een bedrijf naast moet runnen, want dat echte verzorgingswerk blijft het leukst. Zo ben ik ook begonnen. Op m’n eerste pony rijden vond ik, zes jaar oud, nog veel te eng. Met het poetsen was ik uren zoet.’’
Bij haar eigen dochter Ava van 2 jaar ziet ze hetzelfde: ze is een volbloeds paardenmeisje én fan in spe van Amika. ,,Ze borstelt nu al elke morgen fanatiek haar pony. Ik stimuleer het niet, maar vind het leuk om te zien. Mijn zoon Yannick is ook paardenadept. Maar met een compleet andere beleving. Hij wil Zorro zijn. Met cowboyhoed én lasso. Zijn hart ligt minder bij de dieren zelf. Zie ik ook aan m’n neefjes. Die komen hier pony rijden, maar kijken zodra ze afstappen niet meer naar hem om.’’
In die zin spreekt de plot van Amika Van Grunsven zeer aan. Rijkeluismeisje Marie-Claire (Veronique Leysen) bezit een mooi paard, maar heeft geen liefde voor haar dier. Gelukkig is daar Merel (Moora Vander Veken), die uit pure passie op de manege werkt. Zij is, uiteraard samen met schimmel Amika, de held van het verhaal. ,,Ik zie die houding vaak in het echt,’’ analyseert Van Grunsven. ,,Mensen kopen, als ze een beetje geld hebben, heel makkelijk een paard. Maar vaak is er bij de kinderen te weinig aandacht voor het welzijn van dat dier!’’
Van Grunsvens leven blijft - ook nu ze minder fanatiek toernooien rijdt om Salinero de rust van een pre-pensioen te gunnen - onverminderd draaien om paardensport. Sterker: ,,Ik stop voorlopig niet. Het fanatisme dat na de Spelen van Peking even weg was, is weer helemaal terug. Ik snak weer naar wedstrijden. Als blijkt dat mijn nieuwe paard Painted Black het niveau aankan, zou het zonde zijn hem tijdens bijvoorbeeld het olympisch toernooi van 2012 op stal te laten.’’
Wat een ongelooflijk vaag geschreven stuk. Tina een dreumesweekblad? Ik heb het gelezen tot m'n 14e geloof ik..
Karin
Geplaatst: 07-05-09 13:27
Dat zeg ik:
Karin schreef:
Doelgroep van de Tina is 8 t/m 13 jaar.
En een bakvis is een meisje tussen de 14 en 17, volgens de definitie van het woord.
Anoniem
Geplaatst: 07-05-09 13:29
Kleuters? Dreumesweekblad? De dochter van Anky 2 jaar?? Wat een belachelijk stuk...
Amika is trouwens wel een leuke serie haha (ik ben 25 )
@ Karin: Basisschoolleerlingen tussen de 14 en 17 dus?? Hmmm...bijzonder
pitbullgup
Geplaatst: 07-05-09 13:37
het is elke schooldag op nederland 3 van 18.00 tot 18.30 heb nou 2 afleveringen gezien het is errugggg penny maar wel geinig T nichtje van mijn vriend (7) begint nu ook paardengek te worden en is al helemaal fan
Ik vind Amika wel een leuk programma, vind ze zo grappig praten Echt zo'n penny droom serie maar beter als saddle club.
Laurabram
Geplaatst: 07-05-09 14:01
Leuk dat Anky ambassadrice is. Mijn kids zijn ook fan (en mama vindt het stiekem ook wel leuk ). We keken altijd Spangas op deze tijd, maar dit valt ook goed in de smaak .
Vera1908
Geplaatst: 07-05-09 14:28
Ik kijk het ook hoor. Vind het best leuk.
devi786
Geplaatst: 07-05-09 14:53
de serie is opgenomen op mangege St hubert ...te Kapeelenbos ( hoogboom) Waar wij geregeld terug te vinden zijn voor een jumping en/of dressuur wedstrijd hun website: http://www.chevauchee.be/Manege%20St-Hubert.htm
Het is een fantastisch gelegen ruitersportcentrum met super leuke kantine en geweldige eigenaars. Ik hoop dat ze ook een graantje mee kunnen pikken van deze populaire serie want hoe zij dit complex terug hebben opgebouwd ( na een verwoestende brand) is echt toppie.
Hoe schrijf ik een vaag, onsamenhangend stuk Les 1:
....
Ohnee, daar ging het niet om. Wel een leuk initiatief die serie, had er al over gelezen. Helaas komt het voor mij een jaar of 10 te laat dus ik moest het doen met Black Beauty (all time favourite) en afleveringen van "Het land van Ooit" (paard met de snor)