Anky: Denkwijze Hendriks zeer welkom in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: Denkwijze Hendriks zeer welkom in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:40

www.telegraaf.nl

Vanuit NOC*NSF is er een wisseling van de wacht. Onze supervisor binnen de sportkoepel richting de paardensport, Peter Murphy, wordt vanaf 1 juni vervangen door de nieuwe technisch directeur en tevens chef de mission, Maurits Hendriks. Hoewel Sjef en ik Maurits al een tijd kennen - onze eerste ontmoeting dateert van het moment dat hij hockeybondscoach was van Spanje - hadden wij gisteren een hernieuwde ontmoeting met hem. Dat was een prettig weerzien.

Maurits Hendriks komt natuurlijk uit het hockey, maar zijn topsportkennis in het algemeen is zeer groot. Daarnaast staat hij bekend om zijn hang naar vernieuwing. Hij is zeer vooruitstrevend. Bij ons op stal spreekt dat erg aan. Sjef en ik kijken ook altijd verder dan vandaag. Hoewel we de nodige successen hebben bereikt, vragen wij ons vaak af hoe het morgen, overmorgen, over een jaar, ja zelfs over tien jaar toch nog beter kan. Verder valt Maurits' enthousiasme op en hij is niet bang om zijn kop te stoten. Hij is gericht op jonge talenten en hamert op doorstroming. Buiten dat heeft hij een bepaalde affiniteit met paardensport, daar hij in het verleden ook een aantal jaar zelf paardrijlessen heeft gevolgd.

Hij heeft naar mijn idee wel een zware job. Maurits moet verschillende soorten team- en individuele sporten faciliteren en kijken waar de mogelijkheden liggen op allerlei onmogelijke vlakken. Dat hij op het technische vlak niet optimaal kan meepraten, vind ik geen probleem. Hij hoeft van mij niet te weten of te oordelen hoe ik op mijn paard zit. Als hij de voorwaarden maar schept, zodat wij met de paardensport het onderste uit de kan kunnen halen.

In het gesprek gisteren viel mij gelijk op dat hij 'out of the box' wil denken. Je kan merken dat hij graag tot het uiterste gaat. Sjef en ik legden bijvoorbeeld ook aan hem de problematiek met de dressuurjury voor. Wij oordelen al jaren dat naar onze mening het systeem niet klopt en dat de sport tekort wordt gedaan door de huidige manier van jureren. Wij proberen veranderingen te bewerkstelligen via de nationale paardensportfederatie KNHS en de internationale tegenhanger FEI. Maar Maurits denkt natuurlijk vanuit een totaal ander stramien en hij vroeg ons waarom wij niet eens bij het Internationaal Olympisch Comité te raden gingen.

Dat vond ik positief meedenken. Zijn ideeën kunnen in onze wereld 'anders' zijn en dat geeft nieuwe mogelijkheden. We hebben wel contacten binnen het IOC, maar Maurits weet weer precies wie ons binnen dat orgaan kan helpen bij het aanzwengelen van de voor ons broodnodige discussie. Wat dat betreft, ligt er weer een weg open en wie weet wat voor mogelijkheden daar allemaal uit voortkomen. Verder was het een buitengewoon goed weekeinde voor de familie Van Grunsven. Mijn broers zijn eigenaar van Whisper, het paard waarmee Jeroen Dubbeldam Nederlands kampioen bij de springruiters is geworden. Ze werden zelfs het podium opgetrokken en mochten samen met Jeroen de beker in ontvangst nemen. Ik was zo trots op ze. En het levert mij een gezellig feestje op. Geweldig dat de aanleiding deze keer weer bij Jeroen op stal staat...

Anky van Grunsven

Kaaaren

Re: Anky: Denkwijze Hendriks zeer welkom in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:04

Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.. het jury systeem...
ik hoop persoonlijk ook wel dat het veranderd. het moet eerlijker kunnen?!

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:30

Ben ook zeer benieuwd wat hier uit gaat komen!
Het kan altijd beter...

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:46

Het word afwachten, ben benieuwd

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:03

Wel apart iemand uit de hockeywereld in de paardensport !
Ben iid ook benieuwd naar de veranderingen