Winaar van 2008 Nicolas Touzaint met Hidalgo de l'Ile over de Hexagon Hedge foto: http://www.fei.org
Wat Wimbledon is in de tenniswereld, is Badminton voor de eventers. Een evenement vol traditie, met sport op topniveau en de echte Engelse sfeer. Komend weekend is het weer zover, van 7 t/m 10 mei komt de wereldtop weer in actie op het prachtige landgoed van de hertog van Beaufort, in de buurt van Bristol (UK).
Badminton vormt samen met Lexington(USA), Luhmuhlen (GER), Burghley (UK) en Pau (FRA) de HSBC FEI Classics, een competitie waarin punten te verdienen zijn voor de top tien van iedere wedstrijd. De leider van het klassement ontvangt aan het eind van het seizoen een bedrag van US$150.000. Op dit moment gaat Lucinda Fredericks aan de leiding na haar overwinning in Lexington, gevolgd door Bettina Hoy en Bruce Davidson. De winnaars van de afgelopen twee jaar, Nicolas Touzaint (FRA) met Hildago de L'Ile en Lucinda Fredericks met Headley Britannia zullen niet aan de start verschijnen; zij hebben meegedaan aan de Rolex Kentucky three-day Eventing en gunnen hun paarden nu hun welverdiende rust, net als Tim Lips met Concrex Oncarlos. Lucinda’s echtgenoot Clayton Fredericks zal wel meedoen met zijn paard Ben Along Time, waarmee hij vorig jaar zowel teamzilver op de Olympische spelen als de Eventing wereldbekerfinale wist te winnen. Andere favorieten voor de overwinning zijn regerend Europees en Wereldkampioene Zara Phillips met Toy Town, de winnaar van 2004 William Fox-Pitt met Idalgo en Macchiato,de nummer twee van vorig jaar Lucy Wiegersma met Sjaabrak en Andrew Nicholson met Armada. De Belgische Karin Donckers met Gazelle de la Brasserie zal ook zeker een gooi naar de overwinning willen doen.
Badminton Horse Trials is een eventingwedstrijd op 4* niveau en een van de zwaarste eventingwedstrijden ter wereld. Eventing bestaat uit drie onderdelen (dressuur, cross country en een springparcours) en zoals de traditionele Engelse benaming Three-Day Event al aangeeft, wordt deze wedstrijd over meerdere dagen verreden. Het is een enorme toets van veelzijdigheid van ruiter en paard, die moeten beschikken over uithoudingsvermogen en zelfbeheersing, elegantie en moed, en bovenal een enorm groot vertrouwen in elkaar om alle onderdelen tot een goed einde te brengen.
De wedstrijd begint na de eerste veterinaire controle met een dressuurproef, die vergeleken kan worden met een Nederlandse Z2 proef. Zo zitten er diverse changementen in, net als appuyementen en schouderbinnenwaarts. De proeven worden beoordeeld door drie internationale juryleden en moeten uit het hoofd gereden worden. Stang en trens is toegestaan maar niet verplicht. De behaalde dressuurpunten worden gemiddeld over de drie juryleden en vervolgens omgezet in een percentage dat vervolgens wordt omgerekend naar strafpunten. Het behaalde percentage wordt daarvoor afgetrokken van 100, en met 1.5 vermenigvuldigd. Een score van 62% levert dus 57 strafpunten op. De beste combinaties scoren zo'n 30 strafpunten, een gemiddelde van 80%! Als alle combinaties hun dressuurproef hebben gereden, vindt op zaterdag de cross country plaats. De Badminton cross bestaat dit jaar uit 28 hindernissen met illustere namen als Shogun Hollow, The Lake en the Hexagon Hedges. Op de site is een volledige (Engelstalige) animatie van de cross beschikbaar op http://www.badminton-horse.co.uk/the_co ... ourse.aspx . Deze hindernissen toetsen zowel de moed van ruiter en paard als ook de controle en dressuurmatige basis. De Hexagon hedges zijn hier een prachtig voorbeeld van. Het gaat hier om twee smalle hoge hagen die schuin in een flinke greppel zijn geplaatst en op korte afstand van elkaar staan. De ruiters staan hier voor de keuze om de snelle route te nemen met kans op een weigering, of de lange weg die waarschijnlijk voor tijdfouten zal zorgen door het overschrijden van de optimale tijd. Om kans te maken op de overwinning is een foutloze rit met weinig of geen tijdfouten een vereiste, ruiters uiit de top van het klassement trekken zich dan ook regelmatig terug na een weigering en sparen hun paard voor een volgende keer. Op zondag vindt eerst de veterinaire keuring plaats, waarbij wordt getoetst of de paarden fit uit de cross zijn gekomen. het laatste onderdeel is dan het springparcours, waarbij de hindernissen op circa 1.25m staan. De nadruk ligt op de controle en het uithoudingsvermogen van het paard, dat na de inspanning van de dag ervoor opnieuw in staat moet zijn de hindernissen foutloos te springen.
Badminton werd voor het eerst gehouden in 1949, en viert dus dit jaar zijn zestigjarig bestaan. De eerste editie werd georganiseerd door de tiende hertog van Beaufort die hiermee Britse ruiters de kans wilde geven om zich voor te bereiden op internationale wedstrijden en werd gewonnen door John Shedden met Golden Willow. Al na vijf jaar werd in Badminton het eerste Europees Kampioenschap georganiseerd, net als in 1955 toen op uitnodiging van de Britse Koningin Elizabeth II de wedstrijd werd verreden bij Windsor Castle. Verder is Badminton een aantal keer de dupe geweest van vervelende omstandigheden, zo moest in 2001 de wedstrijd worden afgelast vanwege de mond-en-klauwzeer epidemie, en slecht weer leidde in 1963, 1966, 1975 en 1987 tot inkrimping of afgelasting.
Mooi artikel, en ook leuk om de cross in animatie te zien! Wat een lastige lijnen zeg, de alternatieven zijn al helemaal lastig te onthouden soms! Iedereen heel veel succes! Ik hoop dat het ergens op tv/internet te zien is, lijkt me geweldig!
Hahaha heel veel plezier jullie!! Ik hoop het hier ergens op een tv-zender mee te kunnen kijken , het stond al met vette letters genoteerd in mijn agenda
Heel veel plezier! Voor de tv uitzendingen, stuur me een pb als je het weet, ik wil ook kijken, met digitale tv en 1000 zenders moet de juiste er toch wel tussen zitten of niet?!?!
ik hoop er volgend jaar ook heen te kunnen als ik vrij krijg van het werk want het is dan precies op het drukste moment. Vind de prijs van de kaarten er meevallen
mel_kreeft
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)