Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:03

www.kwpn.nl


De hengstenkeuringscommissie Gelders paard heeft het verzoek gekregen of de hengst Secundus, 76.8705 in aanmerking kan komen voor erkenning voor de fokkerij van Gelderse paarden. De hengst Secundus is goedgekeurd bij het Scottish Sporthorse en heeft een KWPN bloedvoering. Vader is Rigoletto, moeder Moniek is een stamboekmerrie van Porter. Grootmoeder Jeska voert het keur-predikaat en is een dochter van de Gelderse hengst Equator. De verdere moederlijn is opgebouwd uit klassiek Gelderse lijnen. De hengst heeft zelf verdienstelijk gepresteerd in de springsport en diverse nakomelingen nagelaten die ook succesvol zijn in deze discipline. De hengst is geboren in 1976 en gestorven in 2004.

Middels diepvriessperma is de hengst beschikbaar voor de fokkerij. Daar de hengst nooit voldaan heeft aan de veterinaire criteria zoals het KWPN die stelt adviseert de hengstenkeuringscommissie Gelders paard om de hengst te erkennen specifiek voor de Gelderse fokkerij. Door het KWPN te registreren nakomelingen worden opgenomen in het register A en moeten bij stamboekopname voldoen aan de röntgen en cornage voorwaarden. Op grond van de eigen prestaties van Secundus kunnen de nakomelingen vrijgesteld worden van een eigen prestatie test. De hengstenkeuringscommissie Gelders paard heeft een positief advies uitgebracht aan het algemeen bestuur die dit advies inmiddels heeft geformaliseerd.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:35

Ehm Rigoletto was toch een holsteiner ofzoiets? Zit de meerwaarde alleen in de moederlijn dan?

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:07

Leuk gebaar; alleen kan je Secundus eigenlijk geen Gelders paard noemen, meer een genetische toverbal met ergens in de moederlijn wat Gelders bloed. Dat maakt hem niet bijzonder; dat zit in de meeste KWPN-ers.
Met welke reden was Equador afgekeurd op nakomelingen?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:43

@ albert: Equador??wat heeft Equador met dit verhaal te maken?
de Equador(v.Voltaire) die ik ken is in '86 geboren,10 jaar NA secundus...

Equator ken ik niet,maar dat lijkt me vrij logsich,dat is een heeeeel oude hengst en ik stam zelf uit '86:D

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 07:51

zou ik liever hier nog diepvries van halen:

http://etterhorses.com/etter_site/zucht.html
Wandango: 100% gelders en heel geliefd in Zwitserland, maar dat is persoonlijk. Verder is het ook niet slecht als er weer R-bloed beschikbaar is, veel fokkers zien dat toch graag.

Leuk stukje nog over Secundus:
SECUNDUS (KEUR. PREF) (1976---2004)
(Available with frozen semen)

Afbeelding
PERFORMANCE
Secundus was one of the few British based stallions to be awarded the prestigious” Preferent” status by the K.W.P.N .in recognition of excellent performance and breeding results .He has offspring representing him in all disciplines, but it is as a sire of jumpers that he excelled.
*Ranked 1st.in the B.H.D. listings for top 10 living sires by Total Progeny Winnings in 1996, 1999, and 2000 in the Show jumping section
*Grade B show-jumper and a brilliant hunter. He was a bold and intelligent performer.

BREEDING PROFILE.

---Sire Rigoletto is best known as the producer of the International show jumpers and is a direct son of Ramzes, the founder of the “R” line in the Holstein breed. Rigoletto was graded in both The Netherlands and Germany and was a very influential sire in both countries.
--Dam’s sire, Porter, sired four graded sons and is best known as a sire of jumpers in The Netherlands where he stood most of this time at stud, having been born in Holstein. His sire, the Trakener, Polarfurst, was a noted progenitor of broodmares and source of dressage talent.


PROGENY

Just a FEW of Secundus’s successful progeny include

-Yorkshire Gent (Balcormo bred) who won in excess of £55,000 and was placed in three consecutive Hickstead -Derby’s, before being sold to America
The Grade A's
-Tiger Lil’ (a gold medal winner in The Young Rider Home Internationals)
-McCoist (winner of the National Grade “C” at The Horse of the Year Show)
-Maybe This Time, winner of the Newcomers Championship at The Horse of the Year Show)
The Grade A stallions
-Edenside Rikki (winner of a Grand Prix on the Sunshine Tour)
-Edenside Asher (the top class J.A who represented G.B. in the Junior European Championships)
-Ngauruhoe (winner of The Futurity and Braveheart Championships at the Spring Festival and The Six Bars -Championship at The King Of The Ring Finals)
-Ominous (won the Working Hunter Championship and also The 6yr. Old Jumping Championship at Royal Highland in 2002 and The Grand Prix and Puissance in Guernsey in 2003)
-Here’s Jack (a big winner for Douglas Duffin, and recent Grand Prix winner at the King Of The Ring)
Advanced eventer
-Metalsome Viceroy, sold to Italy for £75.000,

and many, more! Also many, many more, waiting in the wings both in the U.K. and growing up in South Africa!!


Stud Fee: £600. £100 booking fee. £500 by Oct. 1st. A.I. Available , frozen semen.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:15

timilon schreef:
@ albert: Equador??wat heeft Equador met dit verhaal te maken?
de Equador(v.Voltaire) die ik ken is in '86 geboren,10 jaar NA secundus...

Equator ken ik niet,maar dat lijkt me vrij logsich,dat is een heeeeel oude hengst en ik stam zelf uit '86:D


Typfoutje.... :D
EquaTor is heel snel afgekeurd op afstammelingen.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7096

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:36

Ik heb het "voorrecht" gehad om een stuk of 40 nakomelingen te zien van deze hengst in Schotland ( Balcormo stud ) op een opfokstal en ze hebben stuk voor stuk een enorme ramskop en zeker niet een al te fijn karakter. Ik denk dat zijn dekkerij hier van korte duur zal zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:20

@Henk B.Wandango is helemaal niet 100% Gelders. Dat is een Legaat.
Legaat is een Marco Polo...juist Trakhener. En dan uit een moeder van sinaeda. Juist Gronings. In Wandango zit nogaltijd 15% xx.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:43

janderegelaa schreef:
Ik heb het "voorrecht" gehad om een stuk of 40 nakomelingen te zien van deze hengst in Schotland ( Balcormo stud ) op een opfokstal en ze hebben stuk voor stuk een enorme ramskop en zeker niet een al te fijn karakter. Ik denk dat zijn dekkerij hier van korte duur zal zijn.


Uit wat voor een moeders...want de hengst zelf heeft geen ramskop en de eerste de beste nakomeling die ik op het internet vind heeft dat ook niet.
Afbeelding

Ik denk dat hij zowiezo niet zo heel veel gebruikt gaat worden. Zijn moeder heeft geen predikaat en alleen via DV.

Porter gaf inderdaad niet zo'n fijn karakter...dat vind ik erger dan een ramshoofd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:06

Deze zijn echt erg. De hengst was van Balcormo en omdat mijn hengst daar toen dekte ben ik er een keer geweest. Degene die jij gezien hebt moet de uitzondering geweest zijn;-)

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:17

Wat willen ze hier mee?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:49


Domburg
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:11

Goede Morgen allemaal.

Secundus is Rigoletto x Porter x Equator x Kanselier.

Equator is een zoon van Zagreb uit de merrie Ronetta van Baronet uit de bekende en beroemde Greta.
Uit deze merrielijn zijn behalve Equator ook o.a. de hengsten Apollo, Drost, Nooitgedacht en Zoogedacht gefokt.

Als we het over Wandango hebben dan hebben we het over de zoon van Legaat uit de bekende merrie Kitty van ... Equator x Uron x Rivaal.

Gewoon www.paardenfokken.nl erbij pakken.

Porter zijn moeder is een volle zus van de hengst Heidelberg, de vader van Normann en daarmee de grootvader van de hengst Goudsmid.

De moederlijn van Porter en Rigoletto zijn zeer interessant en kun je qua type, optreden en gebruik gelijkstellen met het Gelders Paard.

Zelf heb ik het eerste veulen van Secundus in Nederland gezien. Zij heeft een zeer plezierig karakter, een blij optreden en geen ramsneus. (Wat is er trouwens mis met een ramsneus?)

Gewoon de kennisdatabank er op na slaan is het beste

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:43

Domburg schreef:
Wat is er trouwens mis met een ramsneus?


Nou gewoon...die kunnen niet uit een bierglas drinken ;)

Anoniem

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:32

Secundus vind ik niks.
Wandango daarentegen zou ik wel zien zitten.

Het gebaar is leuk ja.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:34

Waarom vind je dat Janne?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:14

Secundus heeft veel holsteiner en volbloed, stamboekmoeder, of we daar nou op zitten te wachten bij de Geldersen?! Enige voordeel vind ik dat het gedeeltelijk arabisch bloed is maar voor mijn moderne merrie ben ik eigenlijk op zoek naar een hengst die weer eens klassiek Gelders is, zowel qua type als bloedvoering.
Overigens vind ik die nakomelingen op de foto geen ramshoofd hebben en lijken ze me best aansprekend. Maar een minder fijn karakter zit ik niet op te wachten.
Ik ben dus nog wat terughoudend wat betreft Secundus, ik wacht de veulens wel af, zie ik graag met eigen ogen.

Wandango zit veel meer Gelders bloed in, en minder veredelingsbloed. Op de foto lijkt hij mij aardig klassiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:12


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:16

Jammer dat hij voor de springsport verkocht is Janne, deze spreekt me meer aan dan Secundus. Enig idee waar zijn goedgekeurde zoon Marco is? Die heeft een prachtige Gelderse moederlijn!

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:21

Ik heb al vaker gezegd dat er bij de Groningers interessant materiaal voor het opscheppen ligt, maar het moet wel bij je merrie passen. Er hoeven helemaal geen dwaze zijsprongen gemaakt te worden voor bloedspreiding. Alleen.....passen zij in het straatje van het KWPN?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:23

Ja zo denk ik ook over Secundus hoor Janne. Een stamboek moeder en Porter.

Qua type en afstamming spreekt mij Wandango ook erg aan.

Marengo spreekt mij van de foto nog niet erg aan. Moet ik in het echt zien denk ik. Zijn vader Gerlinus heb ik niets mee. (Zijn broer Terlinus was wel helemaal weg van) Senner in de afstamming vind ik wel erg interessant.

Anoniem

Re: Secundus beschikbaar voor de Gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:09


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:28

Ik hoop dat hij beter beweegd dan zijn vader want die kan voor helemaal niet uit de voeten.
wat Secundus betreft vind ik het gelders bloed wel wat ver gezocht. En een ramsneus is voor de handel niet echt intersant hoewel dat vroeger vaak de best bewegende paarden waren.(toeval?)

Domburg
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:43

Iemand roept ramsneus en plotseling hebben ze allemaal ramsneuzen, ondanks dat er foto's zijn waarop geen ramsneius te zien is bij nakomelingen. Dezelfde persoon roep een slecht karakter en ze hebben allemaal een slecht karakter.

Er staat een heel stuk tekst in de reactie en niemand leest dit klaarblijkelijk.

Iemand vraag zich af of dit de hengst is die bij haar merrie zal passen. Heel blij dat ze die afweging maakt en tevens in de juiste volgorden. Aan de hand van de merrie en de merrielijn (en bloedopbouw) zoek je een hengst. Jammer genoeg zijn er veel fokkers die niet naar de merrie kijken en er maar een hengst bijnemen. Vervolgens heeft de hengst het gedaan als het dan niet goed uitpakt.

Moeder een stamboekmerrie, zegt iets maar niet alles. Was ze keuringsklaar. Hoe wilde men de paarden destijds zien. Naar alle waarschijnlijkheid is ze als rijpaard voorgebracht, terwijl ze er klassiek uitgezien zal hebben met die afstamming. Dan weet je het al.
Uron was destijds afgevoerd als hengst omdat hij niets toe kon voegen aan de fokkerij. Hij fokte te klassiek was de opmerking en was te populair. Later heeft men zich de haren uit het hoofd getrokken van dit besluit, maar het was te laat.
Het KWPN geeft aan dat waar men in de omvorming in eerste instantie een hellend kruis wilde zien, men daar nu iets van terug gekomen is en men het niet meer zo hellend wil hebben.
Als we kijken naar de ontwikkeling van de moederlijn, dan moeten we concluderen dat deze kwaliteitsvol is in de breedte.

Secundus is keur pref geworden op zijn nakomelingen (Onder de KWPN vlag plaatsgevonden). Dit moet toch ook iets zeggen.

Eerde heb ik reeds aangegeven dat de moeder van Porter en Rigoletto klassieke holsteinse merries en merriestammen zijn die gelijk gesteld kunnen worden met de Gelderse merries, qua bouw, instelling en optreden.

Ik heb ook even op de website van de Balcormo stud gekeken en zag daar nog een nakomeling van Secundus. OP de openingspagina.

Het veulen wat ik gezien heb is te zien onder : http://www.paardenfokken.nl/profiel/sho ... seid=30753

In de fokkerij is het steeds kijken, wat heb ik zelf, hoe kan ik dit uitbouwen en welke hengsten kan ik daarvoor gebruiken.

Bij fokken moet je het liefst over veel informatie beschikken van de merrie en de familie van de merrie en van mogelijke hengsten en de ouders die er achter zitten. Zowel bij de merrie als bij de hengst niet bij 1 , 2 of 3 generaties stoppen.

Paardenfokkern is voor iedere fokker een uitkomst.

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:03

Volgens mij wordt er niet overwegend negatief over de hengst zelf gedaan; er wordt alleen geconcludeerd dat de hengst qua afstamming niet wat te zoeken heeft bij het Gelders paard.
Persoonlijk denk ik dat hij met zo'n toverbal-afstamming enorme variaties zal geven op de niet al te fokvaste Gelderse merries.

Citaat:
Secundus is keur pref geworden op zijn nakomelingen (Onder de KWPN vlag plaatsgevonden). Dit moet toch ook iets zeggen.


Hartstikke mooi, maar dat was toen. De fokkerij is verder gegaan. Er zijn Gelderse keurhengsten van nu die ik niet op mijn merrie zou zetten; gewoon omdat het mij niet past.