De Lipizzaners zijn het slachtoffer van politieke spelletjes. Er gaan geruchten over machtsstrijd binnen de Lipizzan International Federation (LIF), verboden medicijngebruik en zelfs een arrestatie. Volgens Atjan Hop van de Nederlandse Lipizzaner Stamboekvereniging zijn het vooral indianenverhalen. ,,Het verhaal is compleet ontploft, hopelijk keert de rust snel terug. Dit doet de Lipizzaners geen goed”, aldus Hop.
De voormalig secretaris-generaal van de LIF begint te lachen zodra het woord arrestatie valt. ,,Die geruchten doen al twee maanden de ronde, maar ik heb de man waar het om gaat, Marko Marc, een paar weken geleden nog zelf gesproken. Voor zover ik weet is hij nooit gearresteerd. Anders was dat afgelopen weekend tijdens de algemene vergadering van de LIF ook wel groot nieuws geweest.” Het gerucht dat de paarden op de Sloveense stoeterij Lipica verboden medicijnen kregen toegediend, is wél waar. ,,Daardoor is deze geruchtenmachine op gang gekomen”, vervolgt Atjan Hop zijn verhaal. Hij legt uit dat manager Marko Marc de paarden op de stoeterij een varkensgeneesmiddel gaf om ze te beschermen tegen het paardenvirus Equine Viral Arteritis (EAV). Dit middel is in landen als Australië en Zwitserland geregistreerd als geneesmiddel voor paarden, maar niet in Slovenië. Marc bood twee maanden geleden zelf zijn ontslag aan toen ontdekt werd dat hij de paarden de verboden medicijnen had gegeven. ,,Op papier was hij natuurlijk verkeerd bezig, maar hij koos voor het welzijn van de paarden. Hij wilde niet dat er dieren onnodig zouden omkomen”, aldus Hop.
Indirect staan de geruchten in verband met Atjan Hop zelf. Hij legde begin dit jaar zijn functie neer als secretaris-generaal van de LIF. Marko Marc was één van de drie kandidaten voor deze functie. ,,Dus maakten zijn tegenstanders gebruik van zijn misstap. Hij werd extra zwart gemaakt en het nieuws kwam breed uitgemeten in de pers.” De tegenstanders slaagden in hun opzet. Door het politieke steekspel zag Marc zich vorige week gedwongen zich terug te trekken uit zijn kandidaatschap. Afgelopen weekend is de Oostenrijker Christian Manz tijdens de algemene vergadering van de LIF benoemd tot secretaris-generaal. ,,Overigens lijkt Christian Manz me wel geschikt voor de functie, de politieke spelletjes die eraan vooraf gingen waren echter minder fris”, aldus Hop. Hij hoopt dat de rust met de benoeming van een nieuwe secretaris-generaal eindelijk terugkeert binnen de federatie. ,,Het is voor het ras al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden zonder al die indianenverhalen”, besluit Hop.
Denkt er iemand aan het welzijn van de paarden is 't weer niet goed. De politiek moet zich 'ns niet zo belachelijk gedragen en zo krampachtig alles willen registreren!
Ragdollcat
Geplaatst: 30-04-09 07:53
Erg zeg, die man doet wat goed is voor de paarden.