Leopold van Asten: "Vaak verrassende winnaars op het NK"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Leopold van Asten: "Vaak verrassende winnaars op het NK"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:34

http://www.ed.nl

Afbeelding
Leopold van Asten en VDL Groep Glory
foto: www.hippicture.nl

Fleche Rouge mist het springen niet. "Ze is hier de wei ingegaan en was er gauw aan gewend." Leopold van Asten mist het rijden met Fleche Rouge wél. "Het is een toppaard, daar heb je een speciale band mee." De Duizelnaar moest de merrie een half jaar geleden vanwege een blessure vroegtijdig terugtrekken uit de springsport.
Dat betekende een stap terug voor de 32-jarige ruiter, die daarmee ook buiten het A-kader van de hippische bond viel. Met enkele jonge paarden probeert hij nu terug te keren op het hoogste niveau.

Bij de Nederlandse kampioenschappen in Mierlo komt Leopold van Asten deze week in actie met Kaid en Santana B. Van dat laatste paard verwacht hij het meest. Tijdens Indoor Brabant kwalificeerde Van Asten zich met deze tienjarige merrie voor de wereldbekerwedstrijd. "Dat had ik niet verwacht, ik heb het paard pas in oktober gekregen. Het heeft nog geen ervaring op dit niveau, maar maakt snel progressie. Op vrijdag reden we foutloos in de kwalificatie. Bij de wereldbekerwedstrijd hadden we springfouten op hindernis één en drie."

Dat na sprong drie alle obstakels bleven staan, stemde Van Asten positief. "Dit paard raakte voorheen nog wel eens van slag na een fout. Het verloor dan de rust. Dat was nu niet het geval. Op de moeilijke gedeelten die daarna kwamen, ging het goed."

In 2003 werd Leopold van Asten al eens Nederlands kampioen, ook in Mierlo. Wordt het weer eens tijd? "Dat zou je wel zeggen. Het is de vraag of dat wel reëel is. Anderzijds: de afgelopen jaren waren er steeds verrassende winnaars. Ja, dat gold toen ook voor mij. Het is een wedstrijd over drie dagen, Wie het meest constant in vorm is, maakt de grootste kans te winnen."

Van Asten legt zichzelf geen druk op. "Santana was verkouden na Den Bosch. Ze heeft afgelopen weekend in Antwerpen pas haar eerste buitenwedstrijd gelopen."

De ruiter is voorzichtig in zijn voorspellingen, ook als het gaat om een terugkeer bij de Nederlandse top. De Wereldruiterspelen in 2010 in Kentucky? Natuurlijk wil hij daar aan meedoen. "De beste vijf van Nederland gaan er naartoe. Of ik daar bij zit? De tijd zal het leren. Ik kijk van wedstrijd tot wedstrijd. Lukt het niet, dan is het doel de Olympische Spelen in 2012."

Hoe belangrijk is het om terug te komen bij het A-kader? "Als je daar bij zit, val je binnen het blikveld van de bondscoach. Uit de ruiters en amazones in dat kader worden de deelnemers aan internationale kampioenschappen gekozen. Opname in dat gezelschap betekent dat je op de goede weg bent. Toch ben ik niet zo bezig met dat kader. Eerst maar eens met de paarden naar een hoger niveau toewerken. Natuurlijk wil ik aan de grote wedstrijden meedoen, maar ik moet er wel iets te zoeken hebben."